Питання тижня

Якою має бути зарплата у міністра?

З огляду на бурхливу громадську полеміку, яку спричинили високі виплати українським топ-чиновникам, НВ з'ясував у співвітчизників їхню думку щодо цього

З огляду на бурхливу громадську полеміку, спричинену високими виплатами українським топ-чиновникам, НВ з'ясував у співвітчизників їхню думку щодо цього

 

 

Зарплата міністра, як і будь-якого керівника, має бути тісно пов'язаною з успіхами у тій галузі, яку він очолює. Якщо йдеться про міністра або керівника центральних органів влади, то питання не можна розглядати без урахування загальної соціально-економічної ситуації в Україні та рівня життя українців. До цього слід додати ще й морально-етичний аспект. Адже міністрів, голову уряду, президента і народних депутатів наймають на роботу, аби вони не тільки отримували високу зарплату, але і служили народу.

Зарплата має бути пристойною, але не перевищувати рівень середньої в Україні більше ніж уп'ятеро. Тобто, якщо зараз середня зарплата в Україні, скажімо, 8.000 грн, то зарплата [топ-чиновників] має бути не більше 30–40 тис. грн. Хоча зараз деякі чиновники отримують виплати, які в сотні разів перевищують середню зарплату.

Наскільки я знаю, зарплата нашого президента становить приблизно 30 тис. грн. Але ж він тримається.

Леонід Кравчук,
перший президент України

 

За даними [аудиторсько-консалтингової компанії] Ernst&Young, у 2018 році середня зарплата керівника підприємства у Києві становила 200 тис. грн. Приблизно у діапазоні 150–200 тис. грн я і бачу зарплату міністра, натомість для заступника це може бути 100–150 тис. грн, для керівника департаменту або директорату — 70–100 тис. грн. Приблизно 100 тис. грн може бути зарплата депутата Ради.

Наше дослідження показує, що саме чиновникам вищого рівня ми суттєво недоплачуємо, натомість зарплати виконавців не сильно відрізняються від схожих посад у бізнесі. Але водночас жодних премій і доплат — оцінити ефективність роботи політиків і чиновників майже нереально.

Якщо ж ми вимагаємо від політиків і чиновників працювати за зарплату свідомо нижче ринкової, ми або підштовхуємо їх до корупції, або, за суттю, вводимо майновий ценз, закриваючи дорогу в політику для тих, у кого немає бізнесу або великих заощаджень.

Гліб Вишлінський,
виконавчий директор Центру економічної стратегії

 

На держслужбу йдуть точно не з метою заробляти. І для багатьох чиновників нижчої та середньої ланки працювати на державу — їхній свідомий вибір, покликання, можливо, навіть місія.

Розмірковуючи про зарплати чиновників, не можна не враховувати стан економіки і рівень життя середньостатистичного громадянина країни.

Безумовно, чиновники мають гідно жити, а не виживати. І держава має їм у цьому сприяти. Наприклад, нематеріальними стимулами — держзабезпечення (житло, страхування, соцпакет тощо).

А ось топ-менеджерів, які прийшли на держслужбу з бізнесу, слід розглядати як кризових менеджерів. Вони прийшли виконати важливе конкретне завдання за короткий проміжок часу. Думаю, оплачувати роботу такого системного менеджера на держслужбі потрібно так само, як і в бізнесі.

Олена Макеєва,
голова ради директорів Аудиторської фірми Аксьонова та партнери GGI, у минулому — заступниця міністра фінансів України

 

Я не розумію, як оцінювати роботу чиновників: міністрів та інших співробітників міністерств. Які у них kpi, що для них показники ефективності праці? Прибуток? Зростання чогось хорошого? Рівень відповідальності — це зрозуміло, як і слова-визначення до зарплати: "конкурентна" або "гідна, щоб не крав". Але до чого причепитися, я не знаю. Сьогодні у тебе 70 або 100, або 150 тис. грн. А ось щось таке покажеш — і в тебе буде 500 тис. грн?

Максим Лазебник,
директор Всеукраїнської рекламної коаліції

 

Вважаю, нормальна зарплата [міністра] має бути еквівалентною $2–3 тис., тобто не менше 50–75 тис. грн. Крім того, не треба грати в популізм і казати, що всі повинні отримувати 15 тис. грн, — це неправильно. Але коли ці суми стають понад 100 тис. грн, то це, очевидно, перебір.

Я розумію, що ці виплати [про які всі говорять] були в кінці року, але для українців це виглядає так, ніби міністри виписали собі такі суми авансом. Коли результатів практично ще немає, а премії вже є.

Не думаю, що міністри повинні 100% порівнювати [свої зарплати] із приватним сектором. Зрештою, і за кордоном у приватному секторі отримують більше, ніж на держслужбі. Державна служба— це певні соціальні гарантії, статус тощо.

Якщо говорять, що високі зарплати допоможуть подолати корупцію, то тут мають працювати дві речі: зарплата не має бути занадто заниженою, але водночас обов'язково повинна бути невідворотність покарання.

Євгенія Кравчук,
народна депутатка, заступниця голови фракції Слуги народу

 

У Франції всі міністри, за винятком прем'єра, отримують порівну — 9.940 євро до вирахування податків. І тільки зарплата прем'єр-міністра становить 14.910 євро. Це, звичайно, значно більше, ніж зарплата вчителів або, наприклад, поліцейських. Але водночас тут пильно стежать і за кожним витраченим державним євроцентом.

Згадайте торішний скандал із міністром екології Франції Франсуа Де Рюжі. Він необачно нагодував гостей омарами і напоїв колекційним вином, а хтось із добрих гостей зняв це собі у сторіз. І чиновнику довелося піти у відставку.

Ірена Карпа,
колишня перша секретарка з питань культури посольства України у Франції, письменниця, лідерка гурту Qarpa

 

Не може менеджер, який керує мільярдними потоками, заробляти $1 тис. Це пряма дорога до корупції та дерибану. Якщо говорити про суми, думаю, від $10 тис. до $50 тис. — це адекватна зарплата, щоб у людини не було спокус. Але якщо [державний] менеджер не дає результату, з ним потрібно прощатися негайно, не затягуючи рішення.

Андрій Худо,
голова наглядової ради Холдингу емоцій !Fest (креативні проекти і ресторани, зокрема львівська Криївка)

 

У всьому світі в політику [і на держслужбу] йдуть не за грошима. Оклади держслужбовців завжди нижчі, ніж зарплати співмірного рівня менеджерів у компаніях. У політику йдуть або з молодості за покликанням, пройшовши всі партійні і державні керівні посади, або ж за славою у зрілому віці та з багажем бізнес-досвіду.

В Україні чомусь на держслужбу, як і в політику, йдуть за грошима.

Алекс Ліссітса,
гендиректор компанії ІМК, президент асоціації Український клуб аграрного бізнесу

 

Для керівника департаменту це має бути ринкова зарплата. Для міністра і його заступників — напевно, ринкова плата мінус 20%. Зрештою це можливість, яку більшість людей мають лише раз в житті, і тут не треба конкурувати з ринком. Тому що ти працюєш на країну, а не на свою капіталізацію.

Якщо ж казати про рівень зарплат керівників державних підприємств, то там теж має бути ринкова зарплата. Але тут необхідно вводити систему kpi, показники успіху і підв'язувати зарплату під ці показники.

Я не думаю, що високі зарплати допоможуть подолати корупцію. На рівні міністрів вони мало впливають на корупцію. Тут насамперед ідеться про репутацію. Тому треба дивитися на репутацію [чиновника] до і після призначення, за умови, що за цим пильно стежать антикорупційні інститути.

Павло Шеремета,
економіст, ексміністр економічного розвитку і торгівлі України

 

Зарплата топ-чиновників не може бути нижчою, ніж середньосвітова зарплата топ-менеджерів, інакше немає шансів системно отримувати якісних кандидатів на керівні позиції без корупційної складової.

Інше питання після введення таких зарплат — це відбір чиновників. Яким чином відбуваються призначення і потрапляють на державні посади дійсно найкращі кандидати, чи просто призначають зручних людей на високі зарплати?

Так чи інакше розмір зарплати керівників такого рівня не можна порівняти з потенційною користю або втратами, яких може зазнати країна від їхніх рішень. Тому зарплати мають бути максимально конкурентними із загальносвітовими та відповідати компетенціям потенційних кандидатів.

Артур Міхно,
співзасновник сайту пошуку роботи Work.ua

 

Відомо, в якому режимі зазвичай працюють якісні державні команди і команди менеджменту держпідприємств. Подібний темп, відповідні ризики і повна відсутність work-life balance [баланс між роботою й особистим життям] мають адекватно компенсуватися матеріально. Переконаний, що чинну систему низької винагороди чиновників і менеджменту держпідприємств створили навмисно, аби зробити їх залежними і мати можливість чинити на них тиск у будь-який потрібний момент. Це необхідно терміново змінювати, незалежно від популістської громадської думки.

Тимур Бондарєв,
адвокат, керівний партнер юридичної компанії Arzinger

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.