Світ

Гра на гроші

20 найгрошовитіших футбольних клубів Європи

20 найгрошовитіших футбольних клубів Європи заробили за сезон рекордні 9,3 млрд євро, а лідером цього списку багатих і знаменитих уперше став ФК Барселона, який отримав понад 800 млн євро. У спину каталонцям важко дихає весь божевільний футбольний світ

 

Олександр Пасховер

 

 

Британське місто Манчестер за розміром — це український Миколаїв або два Житомира. Водночас у цій малогабаритній англійській провінції вмістилися два футбольні клуби — Манчестер Юнайтед і Манчестер Сіті, які минулого сезону заробили 1,3 млрд євро на двох. Це приблизно вісім річних бюджетів усе того ж Миколаєва, промислового м'яза України.

За 50 км звідси — місто Ліверпуль, за чисельністю населення — Маріуполь. Два тамтешні клуби — Ліверпуль і Евертон — зібрали ще 817 млн євро. Британська глибинка притягує футбольні гроші Європи, щонайменше п'яту частину доходів, отриманих у минулому сезоні 20 найбагатшими футбольними клубами Старого Світу.

Підрахунок саме цих доходів уже 23 роки веде компанія Deloitte Sports Business Group. Її офіс працює на центральній вулиці міста Манчестер Deansgate, 201. Сама вулиця починається від найбільшого у світі Музею футболу, що розмістився за 500 м від магазину з найбільшою у світі колекцією раритетних футболок іменитих і не дуже команд планети.

У вітрині на бічному вході до магазину першої висить футболка збірної України, яка належить захиснику МанСіті Олександрові Зінченку, найвисокооплачуванішому гравцеві національної команди.

"Чемпіонат Англії — найсильніша у світі ліга, — каже він НВ, прогулюючись по Deansgate. — Тут кожна гра викликає високе напруження".

Саме це високе напруження й забезпечує футболістам хліб, а вболівальникам — видовища. Щороку якість видовищ зростає, кількість грошей збільшується. Тільки за останній рік топ-20 клубів із найвищим рівнем доходу "подорожчав" на 939 млн євро, переступивши за рекордну позначку 9,3 млрд євро.

"Незважаючи на дев'ятизначні доходи та дуже високу зарплату зірок, майже всі топ-клуби прибуткові, — пояснює НВ Жан Ле Бейл, журналіст L'Equipe, фахівець з економічних питань у футболі. — Вони заробляють більше, ніж витрачають, завдяки спонсорам, телевізійним правам на трансляцію, продажу квитків тощо".

Герой нинішньої ліги футбольних мільйонерів — каталонська Барселона, яка заробила понад 800 млн євро. Вперше у 23-річній історії дослідження Deloitte "гранатово-сині" — футбольний клуб із найвищим доходом на континенті.

infographic_1
Шлях чемпіона

За 90 сезонів Барселона ставала чемпіоном Іспанії 26 разів. Уперше в 1929-му, востаннє — торік. Найближчий у всіх значеннях цього слова суперник Барселони — мадридський Реал — був чемпіоном 33 рази. Інакше кажучи, ці два клуби переважно й пиляють іспанську корону в Ла-Лізі. Іноді в їхню суперечку втручається мадридський Атлетіко, десятиразовий чемпіон країни, який посідає 13-у сходинку в топ-20.

Хоча, як стверджує Альберто Рудіо, журналіст щоденної іспанської спортивної газети Marca, найважливіші перемоги його співвітчизників кувалися за межами Іспанії. За останні 10 років чотири рази Реал Мадрид і двічі Барселона вигравали Лігу чемпіонів (ЛЧ). Атлетіко грав у двох фіналах ЛЧ і разом із Севільєю тричі виграв Лігу Європи.

"Це золота ера, — каже Рудіо, — вона почалася з того, що збірна Іспанії виграла Євро-2008, чемпіонат світу-2010 і Євро-2012 у стилі тікі-така [контроль м'яча], це наш фірмовий знак".

Жан Ле Бейл із французького видання L'Equipe, що в перекладі означає Команда, розвиває думку свого іспанського колеги: він вважає, що Барселона за останнє десятиліття частими перемогами в єврокубках збільшила частку доходів завдяки преміальним від УЄФА.

Це золота ера іспанського футболу, вона почалася з того, що збірна Іспанії виграла Євро-2008, чемпіонат світу-2010 і Євро-2012 у стилі тікі-така
Альберто Рудіо,
журналіст щоденної іспанської спортивної газети Marca

"Жоден клуб із ЛЧ не отримав стільки, скільки Барса в 2018–2019 роках, — 117 млн євро", — підкреслює Ле Бейл. І навіть ця сума становить менше 15% від нинішніх доходів Барселони.

У 2015 році, коли дохід іспанського чемпіона був на третину нижчим за нинішній, клуб опублікував свій стратегічний план. Було прийнято рішення оптимізувати систему торгівлі, реклами, маркетингу, перенести все це всередину компанії, а не віддавати все, як це було раніше, на аутсорсинг. Тотальний контроль за всіма операціями й автономний режим комерційної служби за один рік збільшили дохід Барселони на 61 млн євро (19%), довівши їх у сезоні 2018–2019 до 383,5 млн євро.

Також завдяки цим рішенням Барса за показниками командної бухгалтерії вперше у своїй історії обійшла мадридський Реал. Експерти Deloitte зазначають, що ФК Барселона збереже за собою перше місце у грошовій лізі й у нинішньому сезоні, а також стане першим клубом, який пройде позначку річного доходу в розмірі 1 млрд євро.

"Deloitte пояснює, що політика Барси дала можливість клубу менше покладатися на хисткий ринок перерозподілу телевізійних прав, водночас різко збільшуючи свої комерційні доходи", — підсумовує Ле Бейл. Втім, іспанці хоч і утримують пальму першості в топ-20, але не вони роблять тут фінансову погоду.

photo_1

МІЛЬЙОНЕР: Чималою статтею витрат туринського Ювентуса є зарплата його головної зірки — Кріштіану Роналду

Життя інших

Англійська Прем'єр-ліга (АПЛ) — ось де справжній потік грошей. Із топ-20 вісім британських клубів сумарно заробили трохи більше 3,8 млрд євро. Більше, ніж у сумі три іспанські (2 млд євро) і три німецькі клуби (1,3 млрд євро). І набагато більше, ніж чотири італійські (1,3 млрд євро) і два французькі гранди (856,7 млн євро). Тож у командному заліку Англія і далі править футбольним світом.

Якщо ж подивитися не на топ-20, а на топ-30 найприбутковіших клубів Європи, то передусім впаде в очі, що у цьому списку 11 англійських клубів — більше половини всіх команд АПЛ. І не всі ці клуби єврогранди. Наприклад, Вулвергемптон, Евертон, Лестер, Вест Гем. Усі вони у внутрішній першості посіли невисокі місця, із сьомого до десятого. За підсумками сезону лише Вулвергемптон пробився не в найпрестижніший турнір — Лігу Європи. Але це не завадило командам заробити достатньо коштів, аби увійти до тридцятки найприбутковіших клубів Європи.

Одна з помітних переваг англійської Прем'єр-ліги перед тією ж іспанською — приблизно однакові доходи. Звідси і спортивний результат, про який каже Зінченко, коли "кожен може перемогти кожного", що впливає на загальний ажіотаж із комерційним вихлопом.

Наприклад, дохід Барселони майже вшестеро перевищує виторг п'ятого за рахунком клубу Ла-Ліги — Севільї (142,5 млн євро). А ось найбагатший клуб АПЛ МанЮнайтед заробив усього в 1,4 разу більше, ніж п'ятий клуб турніру Челсі.

Щоправда, британські клуби витрачають величезні кошти на утримання всієї своєї інфраструктури, передусім — на придбання дорогих футболістів, а також на їхню платню, яка швидко зростає. Але ніхто в АПЛ не виходить за межі рекомендованих УЄФА пропорцій, коли фонд заробітної плати не може перевищувати більше 70% від доходу клубу.

Тоттенгем (№8) і зовсім примудрився вписатися у 39% зарплатного фонду від свого сукупного доходу. Тільки один чемпіон із Великої п'ятірки (Іспанія, Англія, Німеччина, Франція, Італія), як уточнює Ле Бейл, перевищує цей ліміт, це Ювентус Турин (71%).

Важко Туріну з доходами, які наполовину менші, ніж у Барселони, утримувати зірку Кріштіану Роналду. Його річна зарплата становить 54,3 млн євро до сплати податків, або ж 31 млн євро чистими.

На виручку чемпіону з Серії А прийшло нове фіскальне законодавство Італії, що знизило податок для іноземних спортсменів. Від 2019-го в Італії в оплаті футболістів податки вдесятеро нижчі, ніж в Іспанії. Раніше було навпаки. Дотепер італійський клуб платив гравцеві вдвічі більше чистої зарплати, відтепер — лише на третину більше.

 

 

Під цю норму законодавства потрапили новачок Ювентуса нідерландський захисник Де Лігт, №2 у платіжній відомості туринського клубу, і ще троє його одноклубників, чия сумарна річна зарплата перевищує 18 млн євро чистими.

Парі Сен-Жермен (ПСЖ), чемпіон Франції, клуб, за який виступає гравець на ім'я Неймар із річною зарплатою 37 млн євро (більше тільки у Ліонеля Мессі з Барселони — 40 млн євро), вписується у рекомендації УЄФА теж не без допомоги держави. Тільки не французької.

"ПСЖ — єдиний великий багатій, бо є фінансова міць Катару [командою володіє Qatar Sports Investments], — уточнює французький спортивний журналіст Еммануїл Бож'ян. — Марсель належить американцям, але вони дуже обмежують свої інвестиції. Ніццу купив англійський мільярдер Джим Реткліфф, але нині інвестиції обмежені".

Водночас ПСЖ не задовольняється манною катарською. У сезоні 2018–2019 років клуб добився двозначного відсотка зростання доходів. Підписали контракт із п'ятьма новими партнерами, продовжили контракт із шістьма світовими брендами. Все це стимулювало зростання комерційного доходу більш ніж на 50 млн євро (сягнув позначки 363,4 млн євро). Більшого досягла тільки Барселона.

Аби обійти каталонців, паризький клуб не втомлюється креативити. Наприклад, бере активну участь у паризьких Тижнях моди, збільшує продажі брендованого вуличного одягу через свої магазини.

"ПСЖ успішно розмиває межі між футболом і розвагами", — констатує звіт Deloitte.

Це та багато іншого дає Бож'яну якщо не віру, то надію, що в нинішньому сезоні ПСЖ вийде до пів фіналу й навіть виграє ЛЧ. У перекладі на мову грошей це означає стрімке зростання доходів парижан.

"У них є новий воротар Навас, півзахисник Гує, плюс Неймар, Мбаппе, Ді Марія, Мауро Ікарді, — як за платіжною відомостю строчить Бож'ян. — Вони становлять величезну загрозу для будь-якого захисту".

Загальна характеристика першої п'ятірки із топ-20 свідчить: комерційна діяльність приносить більше коштів, аніж гроші від трансляцій. Для інших клубів телебачення — головне джерело добробуту. Але й тут передбачаються зміни.

photo_2

ТРІУМФАЛЬНА ХОДА: ФК Барселона ставав чемпіоном Іспанії 26 разів

Екранний образ

У сезоні 2018–2019 ФК Шахтар заробив 140 млн євро. Це абсолютний національний рекорд. І цього недостатньо, аби наздогнати британський Кристал Пелас, який заробив 174,5 млн євро. Успішна комерційна діяльність футбольного клубу в українських економічних реаліях виглядає малоймовірною, а доходи від продажу квитків і зовсім мізерні. Але ось трансляції для маленьких клубів — їхні великі надії.

Це одна з причин, чому Юрій Свиридов, директор департаменту маркетингу і комунікацій Шахтаря, уважно стежить за світовими тенденціями у цьому напрямі. А вони, за його словами, такі. У структурі доходів клубів від 6-го до 20-го місця у рейтинзі топ-20 продаж ТБ-прав посідає перше місце як в абсолютному вираженні, так і в темпі щорічного зростання (11% у середньому). Водночас ринок дистрибуції швидко змінюється. Якщо раніше домінували супутникові та кабельні провайдери, то сьогодні на ринок виходять діджитал-монстри — Facebook, Amazon, Apple, Netflix і Google й OTT-оператори (інтернет-провайдери).

"У найближчі кілька років зростання доходів від продажу ТВ-прав забезпечуватимуть саме компанії нової економіки, — каже Свиридов. — Одним із головних гравців стане OTT-сервіс UEFA.tv. Крім Amazon Prime, Facebook і Netflix за права також можуть почати боротьбу мобільний застосунок Ла-Ліга і DAZN [потоковий сервіс лондонських спортивних трансляцій]".

 

 

Найефективнішим стане власний діджитал-сервіс АПЛ — 1,3 млрд людей у світі говорять англійською. Вже наявні 100 млн передплатників цього діджитал-сервісу можуть принести до $10 млрд щорічно.

"Поява власної ОТТ-платформи АПЛ підірве і без того нестабільний ринок", — прогнозує Свиридов.

Цей виклик від АПЛ штовхає УЄФА до агресивного просування власного глобального ОТТ-сервісу, який здатний стати своєрідним футбольним Netflix. На ймовірність саме такого сценарію вказує тенденція створення власного контенту глобальними дистрибуторами — Amazon, Netflix.

"Нас чекають нові грошові висоти, які забезпечать найближчими роками більшості клубів топ-20 можливість переступити мільярдний поріг доходів", — упевнений маркетинг-директор донецького Шахтаря.

photo_3

НА ЧУЖОМУ ПОЛІ: Гравець ПСЖ Тома Меньє (на передньому плані) на паризькому Тижні моди презентує колекцію Луї Габріеля Нуші, який використав принти з назвою футбольного клубу

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.