Бізнес

Попоїздили Європою

В Україну потягнулися іноземні компанії-перевізники, а також міжнародні послуги з продажу квитків

Вітчизняні студенти і заробітчани забезпечили приблизно 25-відсоткове зростання міжнародних автобусних перевезень в Україні. Тому в країну потягнулися іноземні компанії-перевізники, а також міжнародні послуги з продажу квитків

 

Світлана Угніва

 

 

Затята мандрівниця Дарина Синельникова, креативний продюсер телеканалу Суспільний, як мінімум раз на три місяці вибирається куди-небудь у подорож. У квітні цьогоріч вона виявила, що робити це можна дешево і сердито — на автобусах: Синельникова всього за 6,5 євро купила квиток на автобус з Ужгорода до словацького Кошице. З цього придбання почався її тур Старим Світом.

Смішними ціни на автобусні поїздки за кордон стали в Україні після того, як сюди зайшли європейські перевізники: за останні п'ять років це зробили чеські компанії RegioJet і Leo Express. А вже в 2019 році до них приєднався один із найбільших європейських операторів лоукост-перевезень — німецький FlixBus. Ба більше, в Україні працює Busfor — великий міжнародний сервіс із продажу квитків. А компанія BlaBlaCar вирішила розширити свій сервіс, надавши українцям можливість бронювати поїздки не тільки в автомобілях, але і в автобусах.

Вартість послуг дійсно на вкрай демократичному рівні. Так, Leo Express пропонує поїздки зі Львова до Праги за 16,5 євро, а до Відня — за 11,1 євро. Авіаквитки, навіть у лоукостерів, будуть значно дорожчими: наприклад, квиток на рейс Львів — Відень обійдеться у 80 євро. А FlixBus періодично влаштовує розпродажі, пропонуючи поїздки за 5 євро. За такі гроші з українських міст можна дістатися не тільки до сусідніх Польщі та Угорщини, а й до Чехії, Австрії та Німеччини.

"Ваш ринок для нас привабливий через свій розмір і кількість населення", — каже Міхал Леман, керівний директор FlixBus у Польщі й Україні. Він пояснює, що компанія вже збудувала мережу в сусідніх Польщі, Угорщині, Чехії та Словаччині, і там українці активно використовують її послуги. Це і змусило FlixBus повірити, що на берегах Дніпра є попит на автобусне сполучення з Європою, високоякісне, але за доступними цінами. Тому компанія має намір запропонувати українцям свої стандарти автоперевезень, які містять серед іншого зручні сидіння із великим простором для ніг пасажирів, кондиціонер, Wi-Fi, туалет і електричні розетки на борту. Зараз для FlixBus пріоритет тут — це міжнародні рейси. Але наступним етапом стане розвиток внутрішніх перевезень.

Лоукостом по землі

Саме помітне зростання пасажиропотоку привернуло на український ринок міжнародних гравців, не сумнівається Роман Синіцин, засновник порталу Lowcost.ua, який пише про недорогі подорожі. "Якщо взяти словацьке місто Кошице, то два-три роки тому туди з України було два-три автобусних рейси на день, а зараз — до 10", — каже він.

Оцінки Синіцина підтверджують у латвійській компанії Ecolines, яка вже понад 18 років возить пасажирів із Києва до інших держав. Тетяна Діденко, маркетолог цього перевізника, зазначає: продажі квитків у них постійно зростають. У 2018-му на внутрішніх міжміських рейсах в Ecolines продали на 32% більше місць, ніж роком раніше, а приріст на міжнародних маршрутах становив приблизно 25%.

Точних даних про те, який загальний пасажиропотік на ринку автобусних перевезень у країні, немає. Держслужба статистики враховує все одразу — міські, приміські, міжміські та міжнародні. Й вони підрахували, що тільки за перші п'ять місяців року автобусами у країні скористалися майже 762 млн разів. У залізничного транспорту цей показник дорівнює 63 млн, а в авіа — 4,6 млн. До того ж, як уточнюють у Мінінфраструктури, як мінімум 30-40% автобусного ринку перебувають у тіні. Олександр Кава, радник голови Держагентства автомобільних доріг, оцінює оборот всього вітчизняного автотранспортного господарства у 100 млрд грн на рік.

Однак навіть відсутність точної статистики не заважає експертам уперто запевняти: автобусні перевезення зростають, особливо в західному напрямку. Українців туди масово везуть як великі перевізники з власними комфортабельними автобусами, так і маршрутники-приватники. Весь цей бум викликав безвізовий режим з Євросоюзом, що набув чинності два роки тому.

Зв'язки між Україною та європейськими країнами зміцнюватимуться ще міцніше. І люди стануть більше переміщуватися
Міхал Леман,
керівний директор FlixBus у Польщі й Україні

Правда, на українсько-європейських маршрутах правлять бал не туристи, а студенти і заробітчани. Їх багато серед клієнтів того ж Ecolines, говорить Діденко. І на ці дві категорії пасажирів насамперед і розраховують іноземні перевізники, що з'явилися на вітчизняному ринку. Найбільше студентів і трудових мігрантів на польському напрямку, уточнює експерт. "Ці люди також часто везуть із собою великий багаж, що робить їх ідеальними клієнтами автобусних компаній", — каже Леман із FlixBus.

За статистикою Ecolines, найпопулярніший зовнішній пункт призначення для українських пасажирів — Варшава. У топ-5 найпопулярніших серед клієнтів потрапило ще одне польське місто — Познань. Три залишилися — Прага, Вільнюс і Рига.

Тріумфально простують автобусники і ринком внутрішніх перевезень. І тут їм допомагає залізниця, точніше брак місць у поїздах. Оскільки держмонополіст — компанія Укрзалізниця (УЗ) — не оновлює як слід своє вагонне господарство, то її конкуренти на асфальті, за словами Кави, розганятимуться ще більше.

За даними самої УЗ, за 1992-2018 роки парк її пасажирських вагонів скоротився удвічі: зараз він становить 4,5 тис. одиниць, з яких у робочому стані лише 3 тис. і клієнти йдуть до автоперевізників.

Найпопулярнішим внутрішнім напрямком в Україні, за даними Ecolines, став маршрут Київ — Одеса. Добиратися зі столиці до моря автобусом навіть дешевше, ніж поїздом: вартість купейних квитків і проїзду на Інтерсіті становить 330-620 грн, а тим же Ecolines — 315-415 грн.

КРАЇНА МОЖЛИВОСТЕЙ: Міхалу Леману з FlixBus український ринок подобається розмірами і кількістю населення

Гальмо ринку

У травні цьогоріч на всіх ділянках кордону з Угорщиною утворилися аномальні затори. Транспорт, зокрема й автобуси, простоював у чергах по 10 годин. Винна у цьому мала кількість пунктів перетину кордону, розводить руками Діденко. І ця проблема помітно заважає розвитку автобусних перевезень.

Але є суттєвіше гальмо — дороги. У глобальному індексі Global Competitiveness Report за 2018 рік Україна опинилася на 123-му місці з 140 можливих за якістю автотрас. Леман із FlixBus головним національним викликом для міжміських і міжнародних перевезень вважає саме вітчизняні дороги.

Ще одна проблема — зарегульованість ринку, каже Кава. Якщо йдеться про перевезення між містами, то тільки чиновники з профільної державної служби Укртрансбезпеки й обласних держадміністрацій вирішують, скільки рейсів за яким маршрутом і з яким розкладом мають виконувати. І роблять вони це замість того, щоб створювати умови для відкритого ринку, уточнює експерт.

У Європі міжміські маршрути, як правило, функціонують за заявницьким принципом: перевізник запропонував маршрут, отримав підтвердження — і вперед. Логіка проста: чим більше можливостей, тим більше грошей. За словами Лемана, в сусідній Польщі, де партнери компанії FlixBus Poland торік наїздили 33 млн км, місцева економіка отримала від них 10 млн євро у вигляді податків і зборів. Через засилля тіньового ринку порівняти ці дані з українськими неможливо — аналогічної точної статистики в Україні немає.

photo_1

ПРАЦЮВАТИ І ВЧИТИСЯ: У компанії Ecolines торік кількість пасажирів на міжнародних автобусних рейсах зросла на чверть

Поїхали!

Чому західні компанії, які виходять на український ринок, упевнені в успіху? Тому що, як вважають експерти, кількість охочих скористатися автобусами зростатиме. Українці звикли обирати дешевший транспорт. А автобуси, хоч і програють іншим видам транспорту в швидкості, за ціною доступніші для масового пасажира, каже Кава.

Ще одна перевага автотранспорту перед залізницею й авіа — на ньому можна одразу потрапити безпосередньо в потрібне місто. Для пасажирів така зручність має важливе значення, вважає Діденко. Саме тому національний ринок приваблює дедалі більше іноземних інвесторів.

Так, BlaBlaCar, світова онлайн-платформа для спільних поїздок в автомобілях і пошуку попутників, цьогоріч запустила в Європі сервіс BlaBlaBus, що працює не з окремими водіями, а з перевізниками. Платформа має аналогічні плани і в Україні, але їхніх подробиць у компанії поки не розкривають.

На експансію у галузі автобусів BlaBlaCa пішов, мотивований упевненістю, що місцевий ринок розширюватиметься. Про це НВ розповів Олексій Лазоренко, керівник BlaBlaCar в Україні. За його словами, Україна увійшла в топ-3 найбільш швидкозростальних країн, які використовують послуги компанії: кількість користувачів BlaBlaCar із лютого 2014-го (початку роботи в країні) перетнула 5 млн осіб. А загалом у світі за 13 років існування BlaBlaCar сервісом скористалися 75 млн осіб.

Оптимістично налаштовані й у FlixBus: її керівний директор Леман розраховує на подальшу економічну інтеграцію Києва і ЄС. "Зв'язки між Україною та європейськими країнами зміцнюватимуться ще більше, — резюмує він. — Люди будуть більше переміщатися, з'явиться більше обміну товарами і послугами. А це означає більше і більше подорожей".

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.