Погляди

Порятунок тих, хто вигоряє

Стрес, порожнеча, відчуженість, сильна втома, тривожність, постійні думки про роботу. Як не довести себе до такого стану?

Стрес, порожнеча, відчуженість, сильна втома, тривожність, постійні думки про роботу. Як не довести себе до такого стану?

 

 

Ваче Давтян,
підприємець,
бізнес тренер

 

Р епортер канадської газети National Post провів експеримент — впродовж чотирьох тижнів чергував 4-годинний робочий день з 16-годинним. І прийшов до вражаючого висновку: обсяг виконаної роботи залишався приблизно однаковим. Хоча з часом режим роботи по 16 годин на добу вимотував і призводив до вигоряння.

У 2003 році ми взяли на роботу вкрай зарядженого на результат співробітника. Він несамовито працював по 12-14 годин щодня, зокрема у вихідні. За рік став керівником підрозділу. Й одразу зажадав від колег такого ж темпу роботи. Енергії людей вистачило на три місяці. Багато звільнялися. Ми не встигали шукати заміну, показники знижувалися. Керівник брав решту роботи на себе. Але це лише посилювало ситуацію. І через два місяці він здався. "Я став як робот, —  сказав він мені тоді. — Переконував себе, що відпочину потім. Але це "потім" так і не настало. Тепер я видихався. Батарейки на нулі".

Йому довелося довго відновлюватися. А для нас це стало гірким уроком, який приніс більше витрат, ніж прибутку. В підсумку ми заборонили працювати після 18 години та у вихідні. Створили зони для денного сну і для занять спортом. Запровадили перерви на розминки та каву кожні 1-1,5 години.

Вигорання — це бич ХХI століття. Дослідження понад 5.100 співробітників американських компаній, проведене корпорацією ComPsych у 2013 році, показало: 62% скаржаться на високий рівень стресу, втрату контролю над ситуацією і сильну втому. В Україні ситуація ще гірша. Згідно з дослідженням порталу HeadHunter Україна 2017 року, 64% працюючих українців перебувають на стадії вигоряння.

До чого це призводить? Вчені довели прямий зв'язок вигоряння із хворобами серця, розладом сну, депресією, тривожними станами, алкоголізмом і наркоманією. Вигорання породжує відчуття порожнечі та відчуженості, заважає будувати стосунки і псує кар'єру.

64% працюючих українців перебувають на стадії вигоряння

Як діагностувати вигоряння? Для цього попросіть колег пройти невеликий тест, бажано анонімно. І оцінити кожен пункт за системою від 0 до 3 балів (0 —  ніколи, 1 — рідко, 2 —  часто і 3 —  щодня): вранці не хочеться йти на роботу; робота не приносить задоволення; після обіду в мене немає енергії; мені доводиться ввечері доробляти справи; відчуваю, що на роботі працюю, як кінь; спілкування із людьми стало для мене стресом; після роботи я вичавлений немов лимон.

Якщо сума оцінки в діапазоні від 7 до 15, то це вже стадія вигорання. Більше 15 — треба вживати термінових заходів.

П'ять основних причин вигоряння:

Матеріальні цілі: націленість компанії тільки на грошову мотивацію. Це призводить до внутрішніх воєн і конфліктів, висмоктує енергію людей.

Рішення: створіть культуру довіри і взаємної підтримки. На стратегічній сесії спільно визначте місію: яку користь ми створюємо. Цим ви наповните роботу людей сенсом.

Надмірна критика: перфекціонізм, постійний пошук винних. Відсутність похвали і слів підтримки.

Рішення: спочатку змініться самі. Для зниження тривожності освойте медитацію або попрацюйте з коучем. Навчіться бачити позитив — створіть нагадування: похвалити трьох співробітників. Щодня збільшуйте кількість позитиву. Критикуйте доброзичливо. Наголошуйте, що хочете допомогти людині стати кращою.

Надлишок спільної роботи: нескінченні наради, скайп-конференції, включення до копії листа. Все це перевантажує нервову систему.

Рішення: забороніть додавати в копію листа і запрошувати на наради всіх підряд. Кардинально знизьте кількість спільних зустрічей. Обговорюйте тільки одне питання. Знайдіть модератора, який стежитиме за тривалістю (не більше 60 хвилин) і метою зустрічі. Проводьте короткі наради стоячи.

Багатозадачність: постійні перемикання між справами. Відволікання на десятки повідомлень, мейлів та дзвінків, які знижують ефективність роботи до п'яти разів.

Рішення: перевіряйте пошту і месенджери раз на 90 хвилин. Засвойте правило "золотої години" — працюйте тільки над одним завданням, ні на що не відволікаючись. Вимкніть телефон, закрийте непотрібні програми, вимкніть повідомлення.

Відсутність перерв: робота більше 1,5 годин поспіль. А також невміння правильно відпочивати - заглядання в інтернет, сидіння на одному місці.

Рішення: запровадьте правило 10-хвилинних перерв кожні 60 хвилин. Показуйте особистий приклад —  прогуляйтеся, випийте чаю/кави, спільно зробіть зарядку. Створіть зону для післяобідньої дрімоти на 15-20 хвилин.

Багато керівників діють за принципом: щоб корова давала більше молока і менше їла сіна, її треба більше доїти і менше годувати. Але це не працює. Лідерам важливо створювати енергетичне середовище і ставити цілі, що запалюють очі людей. І тоді ви отримаєте результат, що перевершує найсміливіші очікування.

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.