Вчимося мріяти

Вони запалюють зірки

Найкращі вчителі України — лауреати премії Global Teacher Prize – 2017 розробили Урок мрій
Це матеріал Електронної версії журналу Новое Время, відкритий для ознайомлення. Щоб прочитати закриті статті – передплатіть.

Найкращі вчителі України — лауреати премії Global Teacher Prize — 2017 розробили Урок мрій, який вже торік з успіхом пройшов у 4 тис. класів українських шкіл. Освіторія і проект Здійсни мрію розповідають про найцікавіші завдання уроку і зазирають за лаштунки його підготовки

 

 

Ч и вміють українські школярі мріяти? Як часто місце мрії можна знайти в шкільному класі? Чи може вчитель підтримати заповітну мрію дитини і допомогти з її здійсненням? Ці та інші питання на два літні дні стали головною темою обговорення для дванадцяти найкращих учителів України за версією номінації Global Teacher Prize.

Всі вони зібралися разом у затишному просторі громадської організації Освіторія, щоб на прохання проекту Здійсни мрію розробити 45-хвилинний урок про мрію для українських школярів.

"Наш проект уже давно займається розвитком і натхненням вчителів, а до дітей часто легше йти навіть не через батьків, а через учителів", — зазначає керівниця Освіторії та засновниця Новопечерської школи Зоя Литвин. Вона розповідає, що в марафоні #МояДитячаМрія вони із задоволенням знайшли місце для вкладання своїх зусиль, щоб навчити вчителів і школярів мріяти без кордонів.

 

photo_1

ВЕСЕЛО МРІЯТИ: Найкращі вчителі України зібралися разом, щоб підготувати Урок мрії для українських школярів

— Є мрії, які захоплюють цілі покоління і радикально змінюють життя мільйонів, — розповідає директор і вчитель Благовіщенського НВК Олександр Чучаєв, один із розробників уроку. — Мрія допомогла Ікару полетіти високо в небеса. Цю ідею підхопили Леонардо да Вінчі, Олександр Можайський, брати Райт, Ігор Сікорський. І сьогодні людина підкорює повітря легко і з усмішкою. Мріяти — значить жити. А жити мріючи означає рухатися до своєї мети життя.

— Головне, щоб діти не плутали бажання і мрії. Бажанням може бути придбання телефону. А ось уже телефон допоможе втілити дитячу мрію стати блогером.

— Після нашого уроку діти повинні навчитися розрізняти і порівнювати поняття "мрія" і "бажання", — вторить йому Сергій Хараху, вчитель Захисту Вітчизни і географії України Львівської гімназії в Університеті Івана Франка.

— Потрібно вчитися мріяти і дорослим. Тому що, як з'ясувалося, не у всіх є глобальна мрія без кордонів. Як же вони навчать цього молоде покоління? Я був на тренінгу, де нас попросили за одну хвилину написати про всі свої мрії, які тільки можемо згадати. Кажуть, що людина, яка реально вміє мріяти і досягати бажаного, має в запасі 30–40 мрій. У мене набралося лише 10 мрій, які, на жаль, виявилися бажаннями. Це свідчить про те, що вчителю теж треба вчитися вигадувати мрії, — чесно ділиться своїм досвідом Сергій Зайцев, учитель української мови та літератури Полтавської спеціалізованої школи №39.

— Мені пощастило побачити ситуацію з уроком мрій у режимі 360 градусів, адже в Освіторії ми працюємо з учителями, а в Новопечерській школі — з дітьми, — розповідає Зоя Литвин. — Нинішні діти дійсно інші, вже в 5–6 років вони готові змінювати світ на краще і придумувати глобальні ідеї.

— Ми так само, як й інші школи, провели свої уроки мрії, — продовжує вона. — Я добре пам'ятаю малюнок однієї дівчинки з початкової школи. Для неї розмова про проект і дитячі мрії була чи не першим досвідом, коли вона дізналася, що бувають невиліковно хворі діти і дорослі. У своїх мріях вона намалювала веселкову таблетку, яку хотіла б вигадати, щоб лікувати будь-які хвороби. А наших доросліших учнів урок мрії надихнув на допомогу проекту Здійсни мрію. Ми провели благодійний ярмарок, а зібрані кошти передали на здійснення мрій підопічних проекту.

Ми, дорослі, дійсно часто не помічаємо, як накладаємо обмеження на дитячі мрії, схильні залишати дітям менше часу на гру і більше на навчання, менше часу на фантазування і більше — на гуртки і секції. Але ж мріяти вкрай важливо. Я навіть себе спіймала на тому, що намагалася відвернути свого сина від неймовірних візіонерських мрій і направляти в бік цілей. Урок мрії навчив мене бути набагато менш директивною, а діти показали себе справжніми альтруїстами. Може, це не про мрії, але бажання допомагати іншому — дуже важливий крок до того, аби бути відповідальним громадянином.

 


НА СВОЄМУ ДОСВІДІ:
Керівниця Освіторії Зоя Литвин впевнена: Урок мрії допомагає дітям мріяти набагато ширше і вільніше

УРОК МРІЇ

ВІЗУАЛІЗАЦІЯ МРІЇ

Вчителі та учні аналізують власні мрії та бажання і розміщують їх на карті за схемою знизу вгору: матеріальні бажання, нематеріальні бажання, мрії, мрії без кордонів. Завдяки цій вправі дитина вчиться поступово розширювати горизонти своїх мрій.

 

КАПЕЛЮХ БАЖАНЬ (ДЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ)

Діти пишуть свої мрії на аркушиках паперу, згортають їх і кладуть у капелюх. Учитель перемішує папірці і дає кожній дитині навмання витягти один із привидів. Таким чином діти дізнаються про мрії своїх однокласників і намагаються допомогти їх виконати або тут і зараз, або протягом будь-якого проміжку часу. Учитель бере участь в обговоренні того, що потрібно, аби бажання здійснилося. Наприклад, Марія мріє про собаку. Звичайно, її однокласник Данило не зможе подарувати їй справжню собаку, але він може намалювати її або виліпити з пластиліну. У таких вправах діти вчаться цінувати, поважати і здійснювати мрії інших людей.

 

ГРУПОВА ДИСКУСІЯ (ДЛЯ УЧНІВ СЕРЕДНЬОЇ І СТАРШОЇ ШКОЛИ)

Створення коміксу, колажу або ментальної карти мрій. Клас ділиться на три групи. Перша група розкриває тему: Мрії vs Бажання. Друга група вибирає кілька мрій і міркує про шлях, який необхідно пройти, щоб ці мрії здійснилися. Для цього дуже зручно використовувати метод ментальної карти. Третя група проводить мозковий штурм Мрії сучасних дітей і графічно їх оформлює. Зустрічаючись, усі три групи презентують свою роботу й обмінюються враженнями про неї.

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.