Ідеі

Прокляття Facebook

Роджер Макнамі, приятель Марка Цукерберга та інвестор його компанії, — про катастрофічний вплив соціальної мережі на суспільство

Роджер Макнамі, приятель Марка Цукерберга та інвестор його компанії, — про катастрофічний вплив соціальної мережі на суспільство

 

Ірина Ілюшина

 

 

Roger McNamee. Zucked: Waking Up to the Facebook Catastrophe, 2019

 

Я кби кілька років тому хтось сказав Роджеру Макнамі, відомому в техносвіті венчурному інвестору й особистому другу Марка Цукерберга, що він незабаром присвятить себе війні з Facebook і навіть напише про це книгу, автор помер би від сміху. За довгі роки інвестування у стартапи Кремнієвої долини він вивів у люди безліч яскравих технічних лідерів, зокрема інвестував у Facebook.

Зараз Макнамі не до сміху, а його знаменита книжка, що стала бестселером Amazon, ні багато ні мало звинувачує соцмережу в загрозі демократії та в корозії американського суспільства.

Протягом як мінімум десятка років Макнамі був свідком того, як Facebook опинявся в епіцентрі чергового скандалу або просто просував продукт, наслідки використання якого не були продумані. Прикладів можна навести безліч: тут і функція стрімінгу відео, яку деякі використовували для транслювання вбивств, самогубств та знущань, і вторгнення в особисте життя користувачів, проблеми з онлайн-переслідуванням, особливо неповнолітніх, і багато іншого.

Ці хлопці схожі на директорів хімкомбінатів, які допустили токсичні виливи, але ніхто не змушує їх оплачувати витрати з нейтралізації аварій

До того ж дирекція мережі ігнорувала будь-які спроби користувачів звернути увагу на проблеми і мляво реагувала, коли шкоду було завдано. Так, перші попередження про розпалювання ненависті до мусульманської народності рохінджа в М'янмі почали надходити ще в 2013 році, кількість їх зростала, але п'ять років Facebook не звертав уваги на цю проблему.

Катастрофічна нездатність Цукерберга взяти на себе відповідальність за нанесену ним шкоду — одна з головних тем книги. Боси Facebook не можуть або не хочуть ділитися своїми проблемами з громадськістю, якими б оманливо відкритими вони не були на публіці, пише автор. Компанія, яка будує свій бізнес на відкритості своїх клієнтів, не здатна наслідувати власну ідеологію.

Точкою неповернення для Макнамі став скандал із продажем особистої інформації користувачів консультаційній компанії Cambridge Analytica, найнятій для маніпулювання поведінкою виборців. Всього було зібрано особисті дані 87 млн осіб. Facebook знав про це з грудня 2015 року, але нічого не сказав ані користувачам, ані регуляторам і визнав порушення тільки після скандалу в пресі.

Так Facebook став серйозним агентом впливу на суспільство, до того ж негативного впливу, аж до загрози демократії та суспільного ладу країни.

Потім прийшли вибори у США і жахливі новини про маніпуляції у Facebook стали з'являтися одна за одною. А лідери платформи у відповідь на звинувачення ухилялися від прямих відповідей і лукавили.

На думку Макнамі, найкраще рішення цієї проблеми полягає в тому, щоб зобов'язати керівників брати на себе повну відповідальність за помилки в їхньому бізнесі. "Ці хлопці схожі на директорів хімічних компаній, які допустили токсичні виливи, але ніхто не змушує їх оплачувати витрати з нейтралізації аварій. Тому їхні прибутки настільки високі, а акції такі цінні", — каже він.

 

 

Paul Collier. The Future of Capitalism: Facing the New Anxieties, 2018

 

Пам'яті Карла Маркса

Оксфордський професор наполягає: сучасній версії капіталізму гостро необхідний капітальний ремонт

 

либокі економічні розбіжності у Великій Британії і Сполучених Штатах роздирають наші суспільства. Тривога, гнів і відчай роз'їдають політичну відданість людей, їхню довіру до уряду, навіть їхню довіру один до одного", — пише професор Оксфорду, економіст зі світовим ім'ям Пол Колльєр. Ці розбіжності, стверджує він, привели до брексіту і президентства Дональда Трампа.

Йдеться про три великі розломи: географічне розділення між зубожілими провінційними містами і процвітаючими столичними центрами; світоглядний і ціннісний розрив між освіченими і менш освіченими громадянами; глобальний розрив між багатими і бідними країнами.

З його безжальною орієнтацією на прибуток і нерівним розподілом доходів англо-американський капіталізм втратив значну частину своєї економічної, політичної і моральної легітимності. А два види шарлатанів — ідеологи крайнього лівого і крайнього правого крила, а також харизматичні популісти — експлуатують розчарування і відчай людей.

Бізнес, на думку Колльєра, сліпо слідував за уявленнями про те, що жадібність — це добре, а єдина мета бізнесу — максимізувати прибуток і ціни акцій. Цей цинізм підсилений суперкомпенсаціями для топ-менеджерів, що гарантують їхню лояльність до акціонерів.

Все це ставить людину вище за колектив і згаює те, що дійсно важливо для підтримки реальних спільнот, — взаємні зобов'язання від низу до верху.

Що треба зробити? Колльєр пропонує реформи, спрямовані на відновлення віри у взаємні зобов'язання на всіх рівнях. Наприклад, він говорить про обкладення спеціальними податками висококваліфікованих столичних жителів. Тобто юрист із високими доходами з Лондона має платити вищу податкову ставку, ніж його колега з Шеффілда. Таким чином перегрітий мегаполіс трохи охолоне і з'являться кошти для стимулювання зростання провінцій.

 

 

Ху Юн, Хао Ячжоу. Еволюція Haier. Від збиткового заводу до глобальної суперплатформи. - МІФ, 2019.

 

Корпоративне диво

Історія китайської компанії-гіганта, яка колись була збитковим заводом застарілих холодильників

 

У 1979 році багато дівчат Китаю мріяли отримати в придане магнітофон японської марки Sanyo. Через багато років виробничі потужності Sanyo придбає китайська компанія Haier.

Заснована в 1984 році, Haier пройшла шлях від типового заводу планової економіки до платформи, що об'єднує підприємців. У середині 80-х років ХХ століття її директором став колишній начальник цеху Чжан Жуймінь.

Він першим запровадив на китайському підприємстві концепцію стандарту якості, розбивши для наочності кувалдою сімдесят шість холодильників, у яких були виявлені заводські дефекти. Також Жуймінь всотував найкращі управлінські ідеї світу, адаптуючи їх у своїй компанії.

Сам він — людина допитлива і скромна, що прагне вдосконалювати себе і свою компанію. Це робить його рідкісним птахом: багато керівників вищої ланки одержимі фондовими опціонами і збереженням свого статус-кво, а не підвищенням продуктивності.

У західному світі менеджмент став видом діяльності для обраних, хоча для розвитку йому необхідний приплив нової крові. А Жуймінь переконаний, що суть управління — це люди, і їм треба дати свободу розпоряджатися собою, розкривати потенціал й індивідуальні особливості. Сам він є прихильником рідкісних у Китаї ліберальних поглядів.

Як і багато західних топів успішного бізнесу, він відкритий для інновацій. А його власне ноу-хау — поділ компанії на невеликі структурні одиниці. Раді директорів слід бути маленькою, колу топ-менеджерів — вузьким, і так на всіх рівнях компанії. Мікрокоманди, на його думку, — запорука якості управління.

У минулому столітті багато компаній робили акцент на розмірах і масштабі — саме можливість нарощувати обсяги виправдовувала існування корпорацій ХХ століття. Але часи змінюються і чисельність співробітників більше не є комерційною перевагою.

 

 

Мойзес Веласкес-Манофф. Епідемія стерильності. Новий підхід до розуміння алергічних і автоімунних захворювань. —  МІФ, 2019

 

Про користь бруду

Наростаюча стерильність середовища проживання людини провокує безліч хвороб

 

А стма, алергії, автоімунні розлади, аутизм, рак — зростання цих захворювань почалося нещодавно і триває швидкими темпами. Сьогодні одна з цих хвороб уражує кожну п'яту людину в розвинених країнах, а лікарі та вчені все більше схиляються до думки, що одна з причин цієї хворобливості в дефіциті мікробів.

Мільйони років людина жила в єдності з ними. З деякими ми потоваришували настільки, що ті стали частиною наших клітин: прикладом служать мітохондрії, які мають власні ДНК і розташовані всередині клітин всього живого на землі, за винятком найпростіших. А до деяких інших імунітет пристосувався настільки, що вважає за краще співіснувати, а не проводити військові дії, які можуть зруйнувати організм.

Сьогодні імунологи переконані: знищуючи, наприклад, патогенні організми, ми заодно знищуємо життєво необхідні для людини мікроорганізми.

Причиною багатьох хвороб століття вчені називають благополуччя і бачать зв'язок між алергічними та автоімунними захворюваннями, з одного боку, і валового внутрішнього продукту — з іншого. Чим багатша ваша країна, тим більша ймовірність, що ви захворієте на астму або розсіяний склероз.

І чим більше середовище проживання нагадує те, де проходила еволюція людини (багата інфекціями, тваринами, екскрементами і брудом), тим менша поширеність таких хвороб.

Змінити тенденцію, не жертвуючи якістю життя, можна, усвідомлено розвиваючи імунітет дітей із моменту зачаття. Наприклад, встановлено, що у майбутніх матерів, які в період вагітності дотримуються середземноморської дієти (багато протизапальних жирних кислот омега-3, що містяться у рибі, велика кількість клітковини, отриманої з фруктів, овочів і бобових), народжуються діти зі зниженим ризиком розвитку астми. А споживання непастеризованого молока під час вагітності захищає дітей від алергії.

Сучасні будинки позбавлені корисних мікробів. Але природа не терпить порожнечі, тому коти і собаки в будинку — чудова ідея.

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.