Культура

Героїчна симфонія

У прокат виходить фільм Шазам! За серця і гроші глядачів, а заодно за справедливість бореться підліток, що перетворюється на дорослого супергероя

У прокат виходить фільм Шазам! про нового персонажа всесвіту DC від студії Warner Bros., наділеного надздібністю збирати гігантські каси. За серця і гроші глядачів, а водночас за справедливість бореться підліток, який за допомогою одного заповітного слова перетворюється на дорослого супергероя

 

Валерій Мирний

 

 

14-річний підліток на ім'я Біллі Бетсон, щойно усиновлений сирота, переїздить до нової сім'ї. Більш-менш влаштувавшись, хлопець потрапляє в дивну халепу: під час поїздки в метро він переноситься в іншу реальність. Вірніше, його туди переносить прадавній чарівник на ім'я Шазам із тим, щоб наділити тінейджера магічними здібностями. Тепер варто Біллі вигукнути слово "Шазам!", як він перетворюється на зрілого чоловіка, який володіє силою Геркулеса, мудрістю Соломона, витримкою Атласа, могутністю Зевса, хоробрістю Ахіллеса і швидкістю Меркурія.

Загалом, цей хлопець практично непереможний. От тільки за фактом він досі залишається недосвідченою дитиною в тілі дорослого супергероя. Частково на цьому контрасті творці фільму Шазам! і вибудовують свою історію.

Стрічка стала сьомою за рахунком із серії так званого всесвіту DC — фільмів про супергероїв виробництва кінокомпанії Warner Bros. Pictures, заснованих на коміксах видавництва DC Comics. Персонажі всіх стрічок наділені незвичайними здібностями і співіснують в одному світі, тобто сюжети фільмів переплетені між собою. До того ж стрічки представляють певного штибу золоту жилу для своїх творців: за рідкісним винятком популярні герої коміксів, які перемістилися з паперових сторінок на екрани кінотеатрів, збирають космічні каси. А стрічка Аквамен про сина працівника маяка і королеви Атлантиди, наділеного багатьма неймовірними талантами, що вийшла торік, взагалі поставила рекорд у рамках кіновсесвіту DC: зібрала в прокаті понад мільярд доларів — $1.147 млн

Втім, Warner Bros. є куди прагнути: сукупні касові збори кіновсесвіту Marvel, який також спеціалізується на фільмах про супергероїв виробництва кіностудії Walt Disney, сягають $16 млрд.

інфографіка_ВСТАВІТЬ
Виробниче жахіття

П ерш ніж дійти до глядачів у своєму актуальному вигляді, фільм Шазам! зазнав те, що в індустрії називають виробничим жахіттям. Проект був анонсований студією New Line Cinema ще на початку нульових з абсолютно іншим набором сценаристів, акторів, а також з іншим режисером. Та що вже казати, якщо головного героя тоді звали не Шазам, а Капітан Марвел.

Відтоді за мірками Голлівуду минули епохи. Студія Warner Bros. поглинула студію New Line Cinema, і проект перейшов під нове, надійніше крило. Потім сталася революція Marvel і кінокомікси перетворилися із маргінальної розваги на двигун індустрії.

Тут, здавалося б, довгобуду слід дати зелене світло. Героя, щоб уникнути сварки з потужним гігантом Marvel, перейменували з Капітана Марвела на Шазама. Своєрідним хрещенням стала нова серія коміксів DC, написана спеціально, щоб уникнути юридичних непорозумінь.

Однак місце Шазама зайняв Супермен: у 2013-му вийшов фільм Людина зі сталі — перша ластівка кіновсесвіту DC, створеного з огляданням на успіхи Marvel. Із бюджетом у $225 млн стрічка зібрала $668 млн, і її творці вирішили продовжити знімати кіно про Супермена, а проект Шазам! знову ліг на полицю.

Проте всі ці митарства не були марними: волею долі сталося так, що фільм Шазам! не просто вийшов у дуже вдалий час, але і здобув у результаті своєрідну перемогу над Суперменом, ставши, знову ж судячи з реакції критиків, чи не найкращою частиною кінематографічного всесвіту DC.

За словами режисера стрічки шведа Девіда Ф. Сандберга, якщо ви не бачили інших фільмів із канону DC — не біда, тому що Шазам! — це стрічка з самодостатньою історією. Стрічка грає приблизно таку ж роль і в кар'єрі самого Сандберга.

Вона почалася у Швеції з яскравої короткометражки в жанрі горор, яку помітив впливовий продюсер і режисер Джеймс Ван, творець культового фільму жахів Пила.

Саме він запросив Сандберга до Голлівуду, де той поставив два успішні фільми жахів І гасне світло... та Анабель: Зародження зла. Пізніше Ван зніме для DC і Warner Bros. стрічку Аквамен, яка зібрала для студії перший довгоочікуваний мільярд у прокаті. Сандберг піде слідами свого ментора, і теж із заявкою на успіх. За прогнозами експертів, на його Шазам! чекає по-справжньому велика каса.

Примітно, що Закарі Лівай — актор, який зіграв головну роль дорослого Шазама, спочатку не наважувався брати участь у кастингу студії Warner Bros. За його словами, він не вірив, що студія вибере його, не особливо відомого актора, у якого до того ж була нехай маленька, але роль у конкурентів із Marvel у фільмах Тор 2: Царство темряви і Тор 3: Раґнарок.

Однак все склалося якнайкраще: Закарі записав свої проби, надіслав запис креативній команді фільму і за деякий час дочекався дзвінка від режисера з фразою: "Ти мій Шазам". Радості актора не було меж. Будучи нердом, тобто фанатом коміксів, він втілив свою давню мрію в життя. Плюс головна роль у приреченому на успіх блокбастері має посприяти його кар'єрі. Тепер же критики називають його Шазама рідкісним стовідсотковим співпадінням актора і його персонажа.

Проміжне закінчення історії фільму Шазам! можна назвати щасливим. Стрічка має відмінні відгуки. Втім, у кіновсесвіті DC так було не завжди.

Це вийшло не одразу

Т ермін "блокбастер" у сучасному значенні з'явився у 70-х. Саме тоді Стівен Спілберг зняв колосально успішний фільм Щелепи, мимоволі відкривши для великих студій золоту жилу. Хвилю підхопив Джордж Лукас своїми Зоряними війнами. Відтоді минуло багато часу, і єдине, що зазнало змін, — бюджети блокбастерів. Вони дуже роздулися. Так само, як і гонорари зірок.

В іншому блокбастер — це фільм-подія. Для його створення і просування студії акумулюють величезні кошти, які за ідеєю мають окупитися сповна. Ідеальна ситуація, коли такі стрічки збирають понад мільярд доларів у прокаті, але суми, наближені до мільярда, теж зараховуються.

Раніше звичним для блокбастера часом релізу було літо, але зараз дати прем'єри плавають, доводячи, що на фільм-подію люди готові йти коли завгодно. Власне, за рахунок блокбастерів студії-гіганти і виживають. Це двигун їхньої внутрішньої економіки. Рахуються не тільки домашні та міжнародні збори, але і продаж супутніх товарів.

Досконалою моделлю сучасних блокбастерів є фільми з кінематографічного всесвіту Marvel. Вони відповідають всім критеріям і практично ніколи не зраджують очікувань за зборами. А продюсери Warner Bros. мріють повторити, а то й перевершити їхній успіх.

Режисером першого фільму в кіновсесвіті DC — історії про Супермена Людина зі сталі, був Зак Снайдер. Фактично він став архітектором новонародженого всесвіту супергероїв. Під його керівництвом Супермен зустрів Бетмена, Бетмен зустрів Диво-жінку, і всі вони не без допомоги Аквамена воювали зі своїм головним лиходієм — Степовим Вовком.

Прочитання Снайдером всесвіту DC було неймовірно красивим, але водночас похмурим і практично позбавленим гумору, що викликало хвилю праведної критики від експертів та нарікання від глядачів. На свій захист режисер нагадував опонентам, що комікси про Бетмена рідко коли були веселими. Проте достовірність або автентичність тут грають невелику роль: все вирішують збори, а вони, з огляду на величезні бюджети фільмів Людина зі сталі, Бетмен проти Супермена, Ліга справедливості, на думку продюсерів, могли бути і вищими.

Глядачі, голосуючи своїми грошима в кінотеатрах у всьому світі, очевидно, хотіли чогось легшого і смішного. Переломним моментом став провал фільму Ліга справедливості. По-перше, його бюджет різко виріс через велику кількості перезйомок. По-друге, підсумковий результат мало кому сподобався. Про це свідчать відгуки критиків і глядачів і найголовніше  збори фільму. З бюджетом у $300 млн стрічка зібрала у світі всього $658 млн. Студія, за даними експертів, втратила приблизно $60 млн.

Майбутнє кінематографічного всесвіту DC було не те щоб під питанням, але, на думку критиків, підхід до цих постановок потребував серйозного коригування. Першою ластівкою таких змін став фільм Диво-жінка 2017 року випуску. Запросивши Патті Дженкінс у режисерське крісло фільму про супергероїню, студія дала зрозуміти, що намагається йти в ногу з часом. Плюс до всього стрічка вийшла, на думку багатьох глядачів, світлою, легкою, кумедною.

Результат не змусив на себе чекати: з відносно скромним бюджетом у $149 млн фільм зібрав $821 млн. Це був довгоочікуваний успіх. Модель блокбастера нарешті запрацювала.

Далі більше. Відносно нещодавній Аквамен закріпив успіх фільму Дженкінс, подарувавши продюсерам Warner їхній заповітний мільярд доларів у міжнародному прокаті. І хоча критики вважають, що у Шазама! збори будуть трохи меншими, ніж у Аквамена, але супергерой в червоному трико і з блискавкою на грудях точно претендує на роль загального улюбленця.

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.