Країна

Гра в кнопки

Моніторинг новинних сюжетів показує, що у кожного з провідних ТБ-каналів країни є улюблені кандидати у президенти

Моніторинг новинних сюжетів показує, що у кожного з провідних ТБ-каналів країни є улюблені кандидати у президенти. До того ж відсоток "любові" безпосередньо залежить від позиції власника медіа

 

Крістіна Бердинських,
Іван Верстюк

 

 

В останніх опитуваннях соціологів Олег Ляшко, лідер Радикальної партії та кандидат у президенти, посідає лише шосту позицію за популярністю серед всіх претендентів на головне крісло країни. Але є одне місце, де Ляшко — безумовний фаворит. І це не його власна партія, а телеканал Україна, який належить мільярдерові Рінату Ахметову.

У цій точці зібралося багато "перших". Сам Ахметов — № 1 за розміром статків у країні. Належний йому канал, названо на честь країни, — № 1 за рейтингами серед всіх конкурентів. На цьому тлі й Ляшко став № 1.

Наприклад, 24 лютого в підсумковому недільному випуску вечірніх новин України радикал був гостем студії. І цілих шість хвилин, що дуже багато для новинних програм, розповідав про власний пакет реформ. Ляшко впевнено перетворив діалог із ведучим Олегом Панютою на монолог. "Я пропоную підняти зарплати, мінімальні зарплати звільнити від податків, перерахувати пенсії, здешевити кредити, знизити ціни на газ", — сипав обіцянками кандидат. І це був далеко не єдиний раз, коли Ляшко виглядав на цьому каналі позитивно.

Подібну, але все ж трохи меншу прихильність телеканал Україна демонструє лише до ще одного кандидата в президенти — Петра Порошенка, який посідає друге місце в передвиборчих рейтингах. На все це вказують дані медіамоніторингу висвітлення виборчої кампанії. Його провела коаліція громадських організацій, до якої входять Комісія з журналістської етики, Платформа прав людини, Український інститут медіа і комунікації та Stop Fake.

Експерти аналізували телеефіри новинних програм основних суспільно-політичних каналів із середини січня до початку лютого 2019-го року. Цей аналіз показав, що найнейтральнішими щодо всіх кандидатів виглядають телеканали, які входять до холдингу мільярдера Віктора Пінчука, — ICTV та СТБ. Решта ТБ-кнопки мають очевидних фаворитів, про дії і слова яких телевізійники віщають у позитивному ключі.

Так, Інтер, що належить бізнесменові Дмитрові Фірташу, якого утримують в Австрії, позафракційному депутату Сергію Льовочкіну і бізнесменові Валерію Хорошковському, найчастіше дає слово Юрію Бойку. Цей кандидат — друг або партнер вищеперерахованих власників, а на вибори він йде від Опозиційної платформи — За життя. Канал 1+1, що належить опальному мільярдерові Ігорю Коломойському, симпатизує шоумену і кандидату Володимиру Зеленському. В інших каналів теж є свої фаворити. "Якщо телеглядач дивиться тільки один телеканал, він буде обмежений в отриманні інформації", — каже Діана Дуцик, виконавчий директор Українського інституту медіа і комунікацій.

інфографіка_ВСТАВІТЬ
Явлення Ляшка народові

Д оля глядачів телевізійної України в січні цього року була найбільшою в країні — майже 16% від їхньої загальної кількості. Іншими словами, саме цей канал забезпечує контакт із найчисленнішою групою виборців.

За даними моніторингу, цією можливістю найчастіше користувався Ляшко. 17 лютого в підсумковому випуску новин України він теж був присутній. На тлі жителів села у Вінницькій області кандидат-радикал вимагав активізувати видобуток вугілля і не купувати антрацит за межами країни.

За останній неповний місяць Ляшко відвідував студію телеканалу Ахметова мінімум двічі на тиждень, зазначає Отар Довженко, медіаексперт і керівник Центру моніторингу та аналітики громадської організації Детектор медіа. "Він [Ляшко] ходить на ефіри [телеканалу Україна] як на роботу. І розповідає, що в політиці забагато свиней, а в селі занадто мало корів", — каже експерт.

Довженко вважає, що з погляду журналістики і новинної цінності вся ця інформація, сказана кандидатом-радикалом, малокорисна. І навряд чи медійники самостійно зважилися б регулярно запускати в ефіри подібний контент — рейтингів він не підніме. "Очевидно, що це [регулярні явлення Ляшка народові] побажання власника", — вважає аналітик Детектор медіа.

Втім, Ляшка й Ахметова пов'язують не тільки телеефіри. Виконком Радикальної партії рік тому очолив один із менеджерів найбагатшого українця. А сам Ляшко має можливість проводити бесіди з колективами підприємств, які входять до структур Ахметова.

Ляшко відрізняється балакучістю. Але на пропозицію НВ розповісти, чому його так часто показує Україна, відповів категорично: "Вам коментарів не даю".

Проте не одним радикалом живе телеканал Ахметова: там часто надають слово або цитують президента країни. А третє місце в умовному рейтинзі найпривабливіших політиків за версією України отримала, за даними моніторингу, лідерка Батьківщини Юлія Тимошенко, кандидатка № 3 за рівнем підтримки виборців.

фото_2

ЯК НА РОБОТУ: Кандидат Олег Ляшко став постійним гостем в ефірах новин телеканалу Україна, який належить мільярдерові Рінату Ахметову

№ 1 плюс 1+1

П озиція каналу Україна, який не забуває згадувати незлим словом Порошенка, не унікальна: всі великі телеканали країни виділяють якусь квоту для позитивного висвітлення діяльності глави держави, розповідає Довженко.

За даними моніторингу, Порошенко в середині січня — початку лютого отримав найбільше освітлення в ефірах новин п'яти ТБ-медіа — чотирьох приватних і суспыльного UA: Перший. "До того ж більшість телеканалів відсікають чорний піар проти Порошенка", — зазначає Довженко.

Виняток один: 1+1 Коломойського. Другий у рейтингах за часткою глядачів канал відкрито підтримує Зеленського, лідера соцопитувань за рівнем електоральної підтримки.

Інші великі телемедіа не люблять згадувати Зеленського. І намагаються навіть не давати новини про соціологічні рейтинги, щоб його ім'я не звучало в ефірі, розповідає Довженко. Зате на "плюсах" Зеленський поза конкуренцією. Висвітлення діяльності лідера партії Слуга народу склало 76% новинного політичного контенту каналу проти інших кандидатів. І завжди про перший номер передвиборчих рейтингів 1+1 згадував позитивно.

А от про Порошенка в новинах каналу говорять по-різному: в 60% випадків — нейтрально, в 31% — негативно.

У прес-службі 1+1 НВ запевнили: канал не підтримує Зеленського як кандидата в президенти і в новинах він присутній порівну з іншими претендентами на президентство. Водночас Зеленський і його проекти переважають у розважальному контенті "плюсів". Але на 1+1 це пояснюють тим, що шоумен і його Квартал — їхні багаторічні партнери.

Баланс, Бойко і президент

У новинних ефірах каналів групи Пінчука — ICTV (третій за часткою глядачів) і СТБ (п'ятий за цим показником)— всі основні кандидати на посаду глави держави отримують схожі частки згадок і цитувань.

А от на Інтері, що займає четверту позицію за популярністю, улюбленцем стала людина, яка товаришує з його акціонерами, — Юрій Бойко. У дослідженні медіаконтенту, проведеному коаліцією громадських організацій, це зазначено чітко: за кандидатом від Опоплатформи 37% новинного ефіру.

На практиці цей привілей виглядає переважним: так, 29 січня на Інтері вийшов сюжет про висунення Бойка кандидатом у президенти тривалістю 11 хвилин 29 секунд. "Це безпрецедентно багато для новини", — відзначають аналітики в медіамоніторинзі.

Багато Бойка було й у випуску інтерівської інформпрограми Подробиці тижня за 22 лютого. Після сюжету про підкуп виборців та взаємних претензій штабів кандидатів Тимошенко і Порошенка ведучий зазначив: тему з підкупом прокоментували і в опозиції. Після чого вмикнув відео з Бойком, який заявив: "Я їжджу регіонами, дуже багато сигналів надходить, що йде прямий підкуп виборців, коли людям просто розносять гроші по домівках. Це дуже ганебне явище".

У новинах на Інтері озвучили і дані останніх соцопитувань, в яких Бойко посідає 4-е місце. Повідомивши це, ведучий звернувся до регіональної розбивки дослідження, проведеної компанією Seetarget. Виявилося, що кандидат Бойко посідає перше місце за популярністю в Харківській області — з результатом 29,2%, що більше, ніж навіть у Зеленського.

Я кажу в своєму ефірі те, що думаю. У нас же свобода слова
Матвій Ганапольський,
ведучий телеканалу Прямий

Як пояснили журналісти Інтера, схожі успіхи Бойко продемонстрував у Одеській області: там у нього — "майже 25%", а у Зеленського — "лише 24%". Про результати улюбленця Харківщини в інших регіонах країни ведучий випуску скромно промовчав.

На Інтері неймовірно часто з'являється ще один кандидат — депутат Сергій Каплін. Рівень його підтримки серед виборців вкрай малий, зате він часто присутній в ефірі. Хоча другим за частотою позитивних згадок на каналі Фірташа — Льовочкіна став не Каплін, а глава держави.

Лідером за кількістю позитивних згадувань Порошенко є й на іншому каналі — 112-му, хоча там про нього часто говорять і в негативному сенсі. А справжньою "теплою ванною" для чинного президента стали новинні ефіри Прямого і його власного П'ятого каналу. На це вказують дані моніторингу.

Прямий, що належить екс-регіоналу Володимиру Макеєнку, 45% ефірного часу приділяв діяльності Порошенка, висвітлюючи її позитивно або нейтрально. У цьому результаті чимала заслуга ведучих каналу, зокрема Матвія Ганапольського. Сам тележурналіст так пояснив НВ свою ефірну лояльність до глави держави: "Я кажу в своєму ефірі те, що думаю. У нас же свобода слова". А щодо схожого ставлення до Порошенка його колег заявив, що кожен глядач сам може зробити висновок: чи є лояльним Прямий до голови держави. "Я не можу відповідати за весь канал", — наголосив ведучий.

фото_1

ТЕЛЕЗІРКА: Діяльності Юлії Тимошенко приділяють увагу багато каналів, але найпозитивніше Леді Ю показує ICTV

Час розкладати яйця

В ласники великих телеканалів є і власниками великих бізнес-структур. Тому в основній масі вони хочуть добре жити за будь-якої влади. І розкладають яйця в різні кошики, кажуть медіаексперти.

В підсумку зі всіма нюансами нинішній телеефір виглядає відносно демократичним. Хоча ще в недавній історії України, до 2014 року, різні заборони на появу в ефірах тих чи інших політиків були звичною телевізійною практикою. У штабах топових кандидатів НВ підтвердили: вони майже не стикаються із прямими заборонами на висвітлення у телевізорі діяльності їхніх лідерів.

За словами Олексія Мустафіна, політтехнолога Тимошенко, Леді Ю довго не з'являлася на великих каналах. Але з початком офіційної виборчої кампанії ті почали запрошувати лідера Батьківщини в гості. "Нам будь-який телеканал цікавий як спосіб донесення меседжів кандидата до аудиторії, — пояснює політтехнолог. — Віддаємо перевагу великим".

Мустафін зазначає, що лише на 112-му, який належить Тарасу Козаку, бізнес-партнеру скандально відомого кума російського президента Віктора Медведчука, є заборона на згадування Тимошенко в новинах і на її появу в ефірі.

Мустафін дорікає за однобоку редакційну політику ще і Прямому: "Це [ефір Прямого] зібрання взірцевої інформації про чинного президента і критики його опонентів".

У Дмитра Разумкова, політтехнолога Зеленського, схожі оцінки. Мовляв, якщо є інформаційний привід, великі телеканали згадують кандидата-шоумена. І будь-яких проблем із висвітленням виборчої кампанії немає. Єдиний виняток — уже згаданий Прямий.

Але навіть під час подібного "розгулу демократії" симпатії й антипатії власників у ефірах належних їм телеканалів помітно відчуваються.

Причина, за словами Григорія Шверка, депутата від Блоку Петра Порошенка і колишнього заступника голови Нацради з телебачення і радіомовлення, проста: більшість ТБ-медіа в Україні є збитковими. Тому кожен канал критично залежить від фінансування з боку власника. А ще намагається максимально корисно використовувати вдалий з погляду фінансових надходжень від політичної реклами передвиборчий час.

За даними дослідження, проведеного громадською організацією Internews у травні-червні 2018 року, 77% українців користуються телебаченням як основним джерелом новин. Тому роль телеканалів на виборах надзвичайно важлива. І вони часто стають інструментом різних маніпуляцій у руках власників.

Єдина протиотрута, на думку Дуцик, — отримувати інформацію з декількох джерел. "Виборець має навчитися "споживати"різні медіа", — резюмує експерт.

© 2014-2021, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.