Культура

Мексиканське Щастя

На головні Оскари року претендує драма Рома класика мексиканського кіно Альфонсо Куарона, який розповів у стрічці історію своєї родини

На головні Оскари року претендує драма Рома класика мексиканського кіно Альфонсо Куарона, який розповів у стрічці історію своєї родини. На високу ймовірність тріумфу вказують отримані фільмом призи Гільдії режисерів США і BAFTA, а також стіна з Мексикою, яку має намір збудувати Дональд Трамп

 

Катерина Гладка

 

 

Район Ла Рома в Мехіко славиться колоритними ресторанами, галереями та книжковими крамницями. Заснований на початку ХХ століття як місце проживання середнього класу, згодом Ла Рома перетворився на район хіпстерів, пізніше — творчої молоді, потім — на місце проживання бізнесменів і підприємців. А після того, як у 1985 році значна частина Ла Роми постраждала від масштабного землетрусу, він був перебудований, і тепер тут живуть успішні представники креативного класу, а також ті, хто може собі дозволити купити недешеве житло в цій частині Мехіко.

В одному з маєтків Ла Роми, збудованому на початку ХХ століття, було знято фільм, який має високі шанси зібрати найбільшу кількість Оскарів цьогоріч і навіть отримати найзначніші. Фільм авторства знаменитого мексиканського режисера Альфонсо Куарона, названий Рома, фокусується на історії однієї сім'ї, що живе в цьому районі, і відзначений одразу десятьма оскарівськими номінаціями, зокрема за найкращий фільм, найкращу режисуру, найкращу роботу актриси і найкращу операторську роботу.

Куарон вже отримав за стрічку головну нагороду Гільдії режисерів США, одну з найвизначніших у кінематографічному світі, до того ж обійшовши Пітера Фареллі з фільмом Зелена книга, якого також називають фаворитом оскарівської гонки. Раніше Рому було відзначено Золотим левом Венеційського кінофестивалю, а зовсім нещодавно — премією Британської академії кіно і телевізійних мистецтв (BAFTA) як найкращий фільм.

Сам Куарон вважається однією з трьох головних фігур у сучасному мексиканському кінематографі, крім того, двоє інших — Ґільєрмо дель Торо й Алехандро Ґонсалес Іньярріту — його друзі. У Мексиці їх часто називають tres amigos (троє друзів), до того ж всі вони вже отримали по Оскару: Торо — за найкращий сценарій до фільму Лабіринт фавна, в Іньярріту — дві нагороди за фільми Бердмен і Легенда Г'ю Ґласса, а в Куарона — Оскар за найкращу режисерську роботу у фільмі Гравітація. Тоді, у 2014-му, він став першим мексиканським режисером, який отримав Оскар у цій номінації.

До слова, ще не вийшовши на екрани, Рома опинився у центрі скандалу: його світова прем'єра повинна була відбутися на Каннському кінофестивалі, але незадовго до цього режисер продав права на показ фільму одній із найбільших розважальних компаній США — Netflix, саме тому фільм не вийде на великі екрани. У відповідь Канни оголосили фільму бойкот. Але від цього Куарон не програв, переконані кінокритики, які з задоволенням спостерігали за тим, як венеційського Золотого лева йому вручав представник мексиканської трійки — Ґільєрмо дель Торо.

Олії у вогонь напередодні оскарівської церемонії, яка відбудеться 24 лютого, підливає і політичний контекст. І справа не тільки у стіні на кордоні з Мексикою, про яку мріє президент США Дональд Трамп, — одному з акторів Роми, Хорхе Антоніо Ґерреро, вже тричі поспіль було відмовлено в американській візі, і, мабуть, на церемонію вручення призів американської кіноакадемії він не поїде.

Легкий скандальний флер навколо найсильнішого претендента на Оскар не заважає світові кіно констатувати: мексиканський кінематограф стає дедалі помітнішим явищем.

 

раст2

ТВОРЦІ РОМИ: У головні ролі Альфонсо Куарон (на фото) зняв професійну актрису Марину де Тавіро (праворуч) і "дівчину з вулиці" Яліцу Апарісіо (в центрі), яку тепер номіновано на Оскар як найкращу актрису

Без сценарію

Родзинкою Роми критики називають той факт, що фільм знімався особливим способом: ніхто на знімальному майданчику, за винятком Куарона, не бачив його сценарію. А режисер щодня розписував свої рекомендації для кожного актора, зайнятого у фільмі, головною з яких була — просто жити в кадрі.

На перший погляд сюжет Роми простий: Мехіко 70-х, глава сімейства і доктор за професією Антоніо рідко буває вдома, його дружина Софія виховує чотирьох дітей і завжди з нетерпінням чекає чоловіка додому. У вихованні дітей і в домашніх справах їй допомагає покоївка-індіанка Клео. Одного разу Антоніо їде у відрядження і не повертається, тоді Софія розуміє, що Антоніо просто пішов із сім'ї.

Тим часом Клео також переживає особисту драму: коханий кидає її, щойно дізнається про її вагітність.

У цій стрічці режисер прагнув максимально достовірно показати Мехіко і його мешканців, їхню боротьбу за свої права. У 70-х тодішній президент Мексики Ласаро Карденас і його партія фактично монополізували владу, обмеживши права і свободи звичайних громадян за допомогою зміни Конституції. В підсумку в Мехіко почалися протести, і коли в 1971 році на вулицю вийшли студенти, влада ухвалила рішення демонстрацію розстріляти.

"Я на 90% відтворив своє дитинство", — розповідає Альфонсо Куарон про фільм, у якому він є не тільки режисером, але і сценаристом, оператором, продюсером і навіть монтажером.

Цікаво, що у стрічці звучать голоси вуличних торговців Мехіко, знайдені на записах 1970-х років. Тоді ж зроблено більшість меблів, які потрапляють у кадр. А фотографії на стінах у маєтку, в якому живуть головні герої, це реальні знімки родичів Куарона. Навіть собака у фільмі тієї ж породи, що була у режисера в дитинстві.

 

раст1

ЧОРНО-БІЛЕ ЖИТТЯ: Значну частину фільму Рома засновано на дитячих спогадах його творця Альфонсо Куарона

Актори та ролі

Ромі все відбувається як у житті, ми не знаємо насправді, що нас чекає наступного дня", — розповідає про фільм актриса Марина де Тавіро, яка виконала роль власниці маєтку Софії.

На відміну від неї Яліца Апарісіо, яка походить із родини індіанців міштеків і зіграла у фільмі служницю Клео, ніколи раніше не знімалася в кіно. На кастинг вона потрапила випадково і спочатку навіть думала відмовитися від ролі, однак замислившись, що ніколи раніше міштеки не знімалися у кіно, погодилася.

Натомість режисер шукав актрису, схожу на хатню робітницю Або Родрігес, яка допомагала по господарству в будинку, де пройшло його дитинство, й Апарісіо ідеально підійшла для цієї ролі. До того ж вона знала міштекську мову — одна з умов для виконавиці цієї ролі, на думку Куарона.

Для Апарісіо робота у фільмі спочатку була непростим завданням. "Я намагалася забути, що я у фільмі, і проживала все, як у реальному житті", — зізнається актриса-початківиця. Достовірність гри Апарісіо вже підтвердили американські кіноакадеміки: їй дісталася номінація найкращої актриси.

"В основі фільму лежить чудова гра Апарісіо, яка привносить у роль щось ніжне, делікатне, стійке і самовіддане, — переконаний Пітер Бредшоу, кінооглядач британської The Guardian. — Апарісіо є перлиною цього чудового фільму".

Стрічку Рома не можна подивитися у кінотеатрі, що аж ніяк не обмежує її аудиторії: передплатниками компанії Netflix, яка купила права на фільм, є понад 117 млн осіб. І кінокритики впевнені, що топ-менеджери Netflix, яка раніше фінансувала якісні серіали, цього разу, вклавшись в авторське фестивальне кіно, не схибили: десять оскарівських номінацій і кілька вже отриманих великих призів дедалі більше підігрівають інтерес до фільму.

До слова, Рома тільки другий в історії Оскара фільм іноземною мовою, удостоєний 10 номінацій, — першою була у 2000 році стрічка тайванського режисера Енга Лі Тигр підкрадається, дракон ховається.

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.