Погляди

Пеніс війни

Соцмережі розбурхав скандал у Національній академії образотворчого мистецтва й архітектури
Хочете купити цю статтю?

Соцмережі розбурхав скандал у Національній академії образотворчого мистецтва та архітектури. Її студента відраховують за перформанс під назвою Парад членів. На чиєму боці правда?

 

 

Андрій Кокотюха,
письменник, кіносценарист

 

Не виборами єдиними живе наш сегмент соцмереж. Третій тиждень віртуальні баталії у Facebook ведуться навколо скандалу в Національній академії образотворчого мистецтва та архітектури. Коротко і по суті: студента Спартака Хачанова відраховують за перформанс під назвою Парад членів. Молодий творець створив із гіпсу солдатиків і ракетні комплекси, надавши мілітарному змісту фалічної форми. За задумом художника, його інсталяція означає: війна — це коли сторони міряються розмірами пенісів. Хачанова звинувачують у кепкуванні з української армії. Він заперечує: мав на увазі російське, путінське військо.

За молодого художника заступився серед інших авторитетний і шанований Олександр Ройтбурд, чий художній смак сумнівів не викликає навіть у опонентів. Козир, яким оперують захисники Хачанова, — свобода творчості і самовираження як неопалима опція і замах на цю непорушну норму.

Я — на світлій стороні. Тобто за наших, хороших. Тих, хто відстоює право творців самовиражатися так, як їм диктує внутрішній голос. Однак випадок зі Спартаком Хачановим має до свободи творчості такий же стосунок, як тиражування проросійських меседжів до свободи слова, Опозиційний блок — до політичної опозиції, а морська свинка — до моря. І ось чому.

Майже десять років тому, в листопаді 2009 року, тоді ще міліція заарештувала київського художника і блогера Олександра Володарського. Причина — він разом із подругою роздягнувся догола перед Верховною радою і почав імітувати статевий акт. Свою поведінку художник назвав перформансом, спрямованим проти наявної в той час одіозної Національної експертної комісії з питань суспільної моралі. Боротьбу з нею різними способами вели багато діячів культури, зокрема влаштовуючи масові акції. Можна приймати чи не приймати громадянську позицію, яку в той час займав Володарський. Але така радикальна форма протесту проти відкритої війни, яку Нацкоммор (так називали державну боротьбу за нашу мораль) оголосив українській культурі, загалом зрозуміла.

Ось ще приклад "генітального" перформансу. У 2013 році пітерський художник Петро Павленський усівся голим на Красній площі в Москві та прибив цвяхом мошонку до бруківки. Це метафора апатії, індиферентності та фаталізму російського суспільства, пояснював він. Рік до того Павленський зашивав собі рот в один

Щоб прочитати статтю повністю,
© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.