Погляди

Період ризиків

Що чекає українську економіку в 2019 році

Що чекає українську економіку в 2019 році

 

  

Гліб Вишлінський,
виконавчий директор
Центру економічної стратегії

 

Д умаючи про економіку, українців, як правило, турбує питання: що буде з курсом гривні та цінами?

На перший погляд, 2019-й — рік величезних ризиків. Наближаються президентські й парламентські вибори. Поки ніхто точно не знає, якими будуть списки кандидатів і партій. За три місяці до виборів 30% громадян не визначилися із тим, за кого готові віддати свій голос, а у найсильнішого кандидата всього 16% підтримки серед тих, хто планує йти на виборні дільниці. Ще гірша ситуація, якщо справа дійде до другого туру. За будь-якого розкладу більше половини виборців не зможуть вибрати жодного із двох претендентів.

І це не дивно. У всіх кандидатів негативний баланс довіри/недовіри громадян, а кожному з двох лідерів перегонів не довіряють понад 70% українців.

Подібна гра в рулетку ще ризикованіша, якщо врахувати відсутність сильних партій і змішану мажоритарно-пропорційну систему. Переможець президентських перегонів може легко перетягнути до лав своєї партії значну частину мажоритарників, до того ж найбільш безпринципних і одіозних, сформувати коаліцію в Раді та взяти під контроль уряд.

Таким чином, усього за рік принципи економічної політики в країні можуть повністю змінитися, і не в кращий бік. Кандидати, які закликають передати контроль над Нацбанком політикам і почати щосили друкувати гроші, знизити вдвічі або вчетверо ціни на газ, лякають своїми заявами активних громадян і бізнес. Ми тільки оговталися після кризових 2014-2015 років, ніхто не хоче отримати черговий обвал валюти і реальне зубожіння.

Проте цього разу в країни є потужний запобіжник. Як не дивно, йдеться про зовнішній борг. У найближчі три роки Україні необхідно виплатити закордонним кредиторам майже $20 млрд боргів. Ця сума дорівнює величині всіх валютних резервів країни. З них $13 млрд доведеться віддавати вже новому уряду протягом 2020-2021 років.

Базовий сценарій для України — стабільність валютного курсу

Зробити це без програми допомоги Міжнародного валютного фонду неможливо. МВФ, до речі, ніколи не погодиться ні на багаторазове зниження цін на газ, ні на контроль політиків над Нацбанком. Піти на це для нової влади означає обрати прямий шлях до дефолту і нової фінансової кризи ще в перший рік керування.

Президент Петро Порошенко і прем'єр Володимир Гройсман вже намагалися йти на хитрощі торік, але були змушені все ж виконати обіцяне міжнародним кредиторам: прийняти закон про антикорупційний суд і підвищити ціну на газ. Навіть депутати перейнялися важливістю зобов'язань перед Фондом і на місяць раніше, ніж зазвичай прийняли бюджет майже без забаганок, задовольнившись новою схемою прямих поборів із громадян через оцінку нерухомості.

Тому базовий сценарій для України на найближчий рік — стабільність валютного курсу та цін. Якщо, звісно, Росія не піде на загострення на сході.

Але сама собою фінансова стабільність не дасть країні швидкого зростання економіки. Вона лише допоможе уникнути падіння. Для зростання потрібні економічні реформи, з якими в 2019-му, очевидно, будуть проблеми. І не тому, що ці реформи непопулярні в суспільстві. Вони просто невигідні корумпованому політичному класу.

Гарний приклад — реформи останніх двох років. Пенсійну, з підвищенням вимог до трудового стажу, очевидно не назвеш популярною. Однак вона без особливих складнощів пройшла парламент восени 2017 року і навіть не викликала особливих протестів громадян. Приблизно так само ще за Януковича був підвищений пенсійний вік для жінок. Такі реформи не зачіпають упливових корупційних інтересів, тому і проходять нескладно.

Водночас приведення цін на газ у відповідність із ринковими, скасування мораторію на продаж землі та приватизація блокуються саме такими інтересами. Декларована непопулярність тут — просто прикриття заради того, щоб зберегти корупційні схеми.

Однак у рік виборів непопулярність для тих, хто сидить на корупційних потоках — значно важливіший фактор, ніж ставлення народу. Тому в 2019 році можна розраховувати лише на реформи, закладені в програмі МВФ і, можливо, ще в умовах макрофінансової допомоги Євросоюзу. Також реалістичні технічні зміни, у яких немає особливих ворогів. Однак для великих економічних реформ, таких як відкриття ринку землі, потрібен буде великий тиск і вдалий збіг обставин.

Головна ж реформа 2019 року, яка може дати поштовх економіці, — створення Вищого антикорупційного суду. Якщо все ж таки вдасться зробити його незалежним і працюючим, він зможе покласти край безкарності рекетирів і рейдерів, котрі підривають інвестиційний клімат. Ця далеко не економічна реформа може виявитися найважливішою для бізнесу в році, що настав.

 

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.