Бізнес

Легкість буття

НВ публікує рейтинг інвестпривабливості українських регіонів

НВ представляє рейтинг привабливості українських областей для зовнішніх і внутрішніх інвесторів — Regional Doing Business 2018 року. У ньому враховано здатність місцевої влади допомагати бізнесу чи хоча б не заважати йому, складність основних процедур і навіть якість електронних сервісів. Найкращою за всіх виявилася Вінницька область

 

Олександр Пасховер

 

 

Три місяці досліджень. Опитування близько 2,5 тис. компаній, анкетування 1,3 тис. із них. Численні переговори з чиновниками міських, районних, обласних рівнів. Потім — математика й аналітика, перевірка фактів, робота дизайнерів, редакторів.

Підсумок цієї роботи — рейтинг легкості ведення бізнесу Regional Doing Business 2018 (RDB). Уперше він з'явився 2017-го, а тепер вийшла його друга серія.

Ще один підсумок — задоволення і втома на обличчі Дениса Малюськи, заступника голови BRDO/World Bank Group. Він і його команда з BRDO — незалежного експертно-аналітичного центру, який фінансується ЄС у рамках ініціативи EU4Business/FORBIZ, — попрацювавши разом із Союзом українських підприємців (СУП), і зробила цей рейтинг.

У ньому кожна з українських областей представлена ​​як самостійний майданчик можливостей для місцевих і сторонніх інвесторів. Який висновок можуть зробити ті й інші, коли проаналізують підсумкову табличку? "Чи є сенс заходити на цю територію чи шукати щось інше", — відповідає Малюська.

Втім, він же й уточнює, що навіть ті області, які волею цифр виявилися на дні рейтингу, мають надзвичайний потенціал стрімкого зростання. Натхненними прикладами можуть служити аутсайдери торішнього RDB — Київська, Чернігівська та Рівненська області. Всього рік роботи місцевої бюрократії, і вони різко піднялися у рейтингу.

інфографіка_ВСТАВІТЬ
Тонкий розрахунок

Основними критеріями оцінки ефективності регіонів стали гроші та час, які витрачаються на проходження офіційних процедур. А також кількість візитів до органів місцевої влади, необхідних для різних узгоджень і схвалень.

Щоб оцінити ці показники, BRDO та СУП взяли за основу методологію Світового банку. Завдяки їй дослідники виділили шість напрямків оцінки взаємодій підприємців та місцевої влади: створення підприємства; оформлення земельної ділянки; отримання дозволів на будівництво; електронні сервіси; сплата податків; підключення до електромереж.

До того ж експерти оцінили не тільки процедури підключення, але і якість постачання за двома індексами:

1) кількість перерв у електропостачанні за місяць;

2) скільки часу підприємство сидить без електрики.

Малюська зазначає, що киянам цей критерій зрозуміти важко, а ось у глибинці дана проблема все ще живіша за всіх живих.

Він називає ще один важливий вимірюваний критерій ефективності місцевої влади, новинку рейтингу цьогоріч, — відкритість містобудівних документацій в онлайні. Іншими словами, чи може будь-який бізнесмен, не відходячи від свого комп'ютера, зрозуміти, що і де можна будувати, і де які обмеження існують.

Дослідникам важливо було побачити і те, наскільки ефективно місцева влада використовують можливості платформи regulation.gov.ua, яка дає інструменти планування та управління, а також за допомогою порталу start business challenge полегшує підприємцю вхід у бізнес.

Там у 30 кейсах прописані необхідні кроки для старту в різних сферах — від відкриття міні-пекарні та сонячної електростанції до середнього розміру фермерства.

"Ми цю ідею активно просуваємо, — каже Малюська. — Пропонували містам підключатися і локалізувати свої дані". До програми приєдналися 12 областей. З них глибше за всіх перейнялися ідеєю Житомир і Вінниця: вони надають покрокові інструкції для 14 та 16 видів бізнесу відповідно.

Електронні сервіси — показовий індикатор моделей поведінки обласної влади. Більшість усе ще сповідує принцип "послуг через інтернет не надавати". Його дотримуються навіть у містах-мільйонниках Одесі та Харкові.

Рідше регіони користуються загальнодержавною системою електронних послуг.

І лише деякі розробляють окремі сервіси адмінпослуг тільки для свого міста. Серед них Малюська особливо відзначає вдалі приклади Львова та Івано-Франківська.

Проте в загальному заліку лідером Regional Doing Business стала Вінниччина.

Автори дослідження ще й спробували вписати Україну у світовий контекст.

Наприклад, вони порівняли час, який витрачається бізнесом на отримання дозволів на будівництво у різних містах і країнах. Так, у Вінниці на це потрібен 71 день, у Чернігові — 67, а ось у хорватському Загребі або казахстанському Алмати — 146 і 123 відповідно.

Пристойні результати українських міст і за показником "час на реєстрацію підприємства". У Житомирі на це потрібно 7 днів, і це майже як у португальській Бразі (6,5 днів), і набагато швидше, ніж у словацькому Кошице (19,5 дня).

Але ці локальні перемоги розбиваються об всеукраїнське горе — зловживання державних та олігархічних монополій, наприклад, обленерго.

У номінації "легкість підключення до електромереж" у світовому рейтингу Україна посідає 128-е місце. Загалом за останній рік ситуація у цьому питанні погіршилася у всій країні.

Віталій Погосян, директор департаменту економіки та інвестицій Вінницької міської ради, вказує пальцем вгору і називає адресу, де перебуває ключ до вирішення цієї проблеми, — Київ і пригодовані з рук влади олігархи.

Загалом дослідники відзначають, що у всіх регіонах, хоч і різною мірою, існує бажання поліпшити діловий клімат. Заважає низька інформованість населення і слабкий діалог влади з бізнесом.

Регіональна влада вже більш-менш навчилася створювати умови для зовнішніх фінансових вливань. Але залучати й заохочувати інвесторів виходить поки що у небагатьох.

фото_1

СВІЙ ІНТЕРЕС: Віталій Погосян, директор департаменту економіки та інвестицій Вінницької міської ради, стоїть на варті інтересів локального бізнесу та заїжджих інвесторів

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.