Світ

Багаті родичі

Поставивши економію на чільне місце свого бізнесу, американець Сем Волтон збудував найбільшу на світі мережу супермаркетів Walmart, а свою сім'ю перетворив на найбагатшу 

Поставивши економію на чільне місце свого бізнесу, американець Сем Волтон збудував найбільшу на світі мережу роздрібних магазинів Walmart, а свою сім'ю перетворив на найбагатшу 

 

Анна Павленко

 

 

Ц інник, який закінчується на "99" — звичний прийом будь-якого магазину. Але тільки не Walmart. У популярній американській мережі супермаркетів ціни закінчуються на "97".

Такий хід придумав засновник бізнесу Сем Волтон, розповідає Чарльз Фішман, журналіст і автор The Walmart Effect, книги-бестселера за версією The New York Times. За його словами, підприємець хотів, щоб клієнти завжди відчували економію — нехай навіть на 2 центи.

За більше як півстоліття із декількох локальних магазинів у американській глибинці бізнес уродженця штату Арканзас Волтона виріс до найбільшого ритейлера світу з річним обсягом продажів $500 млрд. Ще за життя бізнесмена Walmart забезпечив його рідним статус найбагатшої сім'ї США, а влітку 2018 року агенція фінансових новин Bloomberg назвала спадкоємців Сема найбагатшою сім'єю на планеті.

Тепер покупцями супермаркетів і онлайн-магазинів Walmart щотижня стають 265 млн осіб у 27 країнах світу. У мережі, яка нараховує 11,2 тис. точок продажу і забезпечує роботою 2,2 млн співробітників, можна купити все: від продуктів до електроніки, меблі та навіть зброю.

У рейтинзі найбільших американських компаній Fortune 500 Walmart шостий рік поспіль посідає перший рядок. До того ж від найближчого конкурента — мережі супермаркетів Costco — його відділяє обсяг продажів у понад $370 млрд та 14 місць у рейтинговій таблиці. Від лідера ритейлу істотно відстають IT-корпорації, які на весь світ кричать про свої успіхи: тільки 22-й рядок за Alphabet, власником Google, із виручкою майже $111 млрд і 76-й за Facebook, що виручила за 2017 рік трохи більше $40 млрд.

Більше половини акцій корпорації Walmart належить дітям Сема Волтона: Робу, Джиму та Еліс, а також його невістці Крісті та онукові Лукасу. Ще близько 4% акцій успадкували діти Бада Волтона, співзасновника і молодшого брата Сема. Статки кожного зі спадкоємців бізнес-імперії коливаються від $5,8 млрд до $46,4 млрд, а в сумі перевищують $174 млрд.

Таким чином, сумарні статки Волтонів майже на $20 млрд перевищують капітал найбагатшої людини планети Джеффа Безоса, засновника і керівника Amazon. А різниця між статками Волтонів і наступного учасника рейтингу супербагатих сімей від Bloomberg — власників американської промислової корпорації Koch Industries — перевищує $90 млрд. Варто відзначити, що у списку Bloomberg нема статків сімей Ротшильдів і Рокфеллерів, нерозривно пов'язаного з державою багатства правлячого дому Аль-Сауд, а також капіталів китайських мільярдерів, які керують своїми бізнес-імперіями в першому поколінні.

Залежно від вартості акцій Walmart статки Волтонів можуть коливатися в діапазоні десятків мільярдів доларів. Так, наприклад, у серпні 2018-го їхнє загальне багатство виросло на $11,6 млрд після звіту про результати другого фінансового кварталу. До того ж кожен успішний для Walmart квартал приносить спадкоємцям Уолтона дивіденди розміром у сотні мільйонів, а іноді й мільярди доларів.

Сьогодні ціна акції Walmart становить $96. Ще п'ять років тому вона була на 30% нижчою, а 10 років тому — на 60%. "Своїм багатством сім'я Волтонів зобов'язана акціям Walmart, а ті демонструють гарну динаміку на фондовому ринку, оскільки люди впевнені у цій компанії", — резюмує Фішман.

 

раст2

ВЕЛИКА ТРІЙКА: Діти засновника Walmart Джим, Еліс і Роб (зліва направо) володіють статками загальною сумою майже $140 млрд

Батько економії

У 50-тисячному містечку Бентонвілль на півночі штату Арканзас історію сімейства Волтон знає кожен. Прізвище найбагатших американців тут носить бульвар, галерея мистецтв і термінал аеропорту. В центрі міста в скромному двоповерховому будинку працює штаб-квартира Walmart, поруч знаходиться музей компанії, а навпроти нього — відділення банку Arvest, фінансового активу сімейної корпорації Волтонів.

Спільна історія Бентонвілля і найбагатшої сім'ї світу почалася в 1950 році, коли 32-річний підприємець Сем Волтон перебрався сюди разом із дружиною і чотирма дітьми. П'ятьма роками раніше він разом із молодшим братом Бадом на позичені у тестя $20 тис. купив невеликий продуктовий магазин у сусідньому Ньюпорті.

В управлінні першими ж магазинами, які Волтони відкрили за франшизою, підприємці застосували бізнес-підхід, який потім приніс небувалий успіх мережі супермаркетів Walmart. Вони встановили максимально низькі ціни, запропонували покупцям широкий асортимент товарів і продовжили робочий час торгових точок.

"Частина філософії Сема Волтона — продавати товари дещо дешевше за всіх його конкурентів, — підтверджує Фішман. — Таким чином покупцям не треба робити покупки в різних місцях — вони можуть купити все у Walmart, знаючи, що отримують найнижчу ціну".

Ще один фактор успіху ритейлера — ставка на товари першої необхідності, якими люди користуються щодня і повертаються в магазин, щоб купити їх знову. До того ж магазини мережі постійно розширюють асортимент.

"Якщо ви не знаєте, де знайти якийсь товар, великі шанси знайти його в Walmart, і дешево", — каже про переваги мережі Тіна Кей, 30-річна мешканка американського Фінікса.

 

раст3

ТОРГІВЛЯ БЕЗ КОРДОНІВ: Свій перший магазин у Китаї Walmart відкрив у 1996 році і відтоді наростив кількість торгових точок у цій країні до чотирьох сотень

Перший магазин під вивіскою Walmart відкрився 1962 року в місті Роджерс. На той час сім'ї Волтон вже належали 16 торгових точок у трьох штатах.

Сем Волтон, який взяв на себе операційне управління бізнесом, відкривав маркети економ-класу в невеликих містах і одночасно шукав можливості для оптимізації витрат. Наприклад, щоб економити на логістиці, в торгових залах були встановлені місткіші полиці вище людського зросту, розповідає Фішман. А коли компанії потрібна була нова штаб-квартира, Волтон замість того, щоб побудувати або орендувати офіс, просто доручив переобладнати під нього старе складське приміщення.

"Контролюйте свої витрати ретельніше, ніж конкуренцію; саме тут ви завжди зможете знайти конкурентну перевагу", — любив повторювати бізнесмен.

Поступово мережа магазинів Walmart покрила Сполучені Штати, систематично усуваючи своїх конкурентів — місцевих і невеликих регіональних ритейлерів, розповідає Марк Коен, директор досліджень ритейлу в бізнес-школі Колумбійського університету.

У міру зростання мережі магазинів Сему Волтону стало простіше добиватися від постачальників мінімальних цін на товари для своїх магазинів, що досі грає на користь його бізнесу.

Однак агресивний стиль конкуренції Walmart сьогодні критикують багато експертів і прості американці. А в декількох регіонах США, зокрема в місті Нью-Йорк, магазини Walmart знаходяться під забороною: так місцева влада намагається захистити малий і середній бізнес.

До 1988 року Сем Волтон керував своїм дітищем із крісла CEO, а потім передав мережу з 1,5 тис. магазинів із річним обсягом продажів у $20 млрд в руки багаторічного менеджера Walmart Девіда Гласса. Відтоді на посаді виконавчого директора змінилися ще три топ-менеджери, але жоден із них вже не належав до роду Волтонів.

"Walmart не був першим універсальним магазином економ-класу в США, але він був, мабуть, найкраще організованим і найбільш економічно ефективним, що дозволило йому за рахунок низьких цін вирости з локального гравця в національного, а потім і в глобального ритейл-гіганта", — описує історію успіху Walmart Коен.

раст4

БУДИНОК КУЛЬТУРИ ВІД WALMART: У музеї сучасного мистецтва Кришталеві мости, збудованому Еліс Волтон, відкриті кілька галерей, освітній центр, ресторан і концертний зал

Спадкоємці

П ісля смерті Сема Волтона в 1992 році кермо влади корпорацією взяли його сини, а згодом передали їх третьому поколінню спадкоємців бізнес-імперії.

Так, старший син засновника Роб Волтон очолив раду директорів компанії в 1992-му, а в 2015 році посадив на своє місце зятя Грега Пеннера. Сам 73-річний спадкоємець, чий статок перевищує $46 млрд, хоча і залишився у складі колегіального органу, рідко з'являється в офісі компанії, віддаючи перевагу полюванню і колекціонуванню раритетних спортивних автомобілів.

Справами компанії досі займається молодший із синів засновника 70-річний Джим Волтон, якого вважають у родині трудоголіком. Разом із дружиною і дітьми він живе в родовому гнізді — в Бентонвіллі.

Джим має у розпорядженні капітал у $46,4 млрд і очолює Arvest Bank, який взяв під своє управління ще в 1970-х роках, а також володіє місцевим видавничим бізнесом. У 2005-му він увійшов до складу ради директорів Walmart, замінивши загиблого брата Джона, а через 11 років передав своє крісло синові Стюарту.

Після того, як у 2005 році Джон — середній син Сема Волтона розбився на саморобному літаку, 17% його 17-мільярдного статку успадкувала вдова Крісті, ще близько 30% отримав син Лукас. Інша частина капіталу була передана в благодійні трасти, бо у Walmart Джон займався філантропією.

До слова, благодійний фонд Walton Family Foundation, який створили у 1987 році Сем Волтон і його дружина, як і раніше видає сотні мільйонів доларів у рік на благодійні проекти. Водночас критики вказують на використання Волтон фонду для ухилення від сплати податків, а також на практично повну відсутність особистих пожертвувань до фонду з боку спадкоємців Walmart.

Свої гроші багатії воліють витрачати на інше — наприклад, колекціонують твори мистецтва. Пристрасть до шедеврів з юного віку живить молодшу з дітей Волтона 68-річну Еліс, яку Forbes називає найзаможнішою жінкою планети і власницею $46 млрд.

Еліс ніколи не брала участі в справах компанії — за винятком нетривалої роботи закупівельником у Walmart після закінчення коледжу. Вона освоїла професію брокера, а пізніше заснувала інвестиційну компанію Llama і лобіювала інфраструктурні проекти в рідному Арканзасі.

До 2011 року Еліс придбала велике зібрання робіт американських художників і відкрила в Бентонвіллі музей американського мистецтва Кришталеві мости, де розмістила свою колекцію загальною вартістю $500 млн.

 

раст5

АМЕРИКАНСЬКЕ МИСТЕЦТВО: Експозиція Кришталевих мостів має твори як американських класиків, наприклад, Енді Воргола, так і сучасних художників

Онлайн настає

Н найбільша ритейл-компанія США істотно вплинула на всю американську індустрію роздрібної торгівлі. Так, фокус Walmart на підвищенні ефективності операцій і їх здешевленні підштовхнув до подібних кроків й інших гравців ринку. Однак в еру Інтернету у компанії Волтонів з'явилися нові потужні суперники. Ними стали компанії на зразок Amazon, які пропонують ще ширший асортимент товарів за порівнянно низькими цінами, констатує Фішман.

"Не дивлячись на розмір і рентабельність Walmart, серйозними викликами для компанії стала електронна комерція, а також управлінські складнощі на іноземних ринках", — уточнює Коен.

Він вказує на невдачі американського ритейлера в декількох країнах, де той спробував відкрити свій бізнес. Так, вивісок Walmart вже не побачите у Великій Британії, Німеччині, Південній Кореї та Японії; все менше їх у Бразилії.

"Можливо, проблема полягає в нездатності компанії змусити вироблену вдома культуру успішно працювати закордоном", — припускає Коен.

Тим часом, Walmart докладає зусиль для збільшення частки онлайн-продажів, які сьогодні становлять лише 10% від загального обсягу.

Поки що обсяг продажів Walmart втричі перевищує аналогічний показник Amazon, проте на поле інтернет-торгівлі дітище Безоса в рази випереджає свого офлайн-конкурента, попереджає Фішман. За його очікуванням, між бізнесом Волтонів і великими гравцями ринку онлайн-продажів, як Amazon і Alibaba, назріває битва, яка позитивно позначиться на цінах і сервісі.

"Walmart не дасть обігнати себе без реального бою", — переконаний експерт.

раст1

МАС-МАРКЕТ: Низькі ціни та широкий асортимент зробили Walmart найпопулярнішим супермаркетом у США

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.