Погляд. За кермом

Одним пострілом — багатьох зайців

Є один спосіб, який допоможе радикально поліпшити безпеку на дорогах України, а заодно вирішити проблему автомобілів із єврономерами та ще дещо

Є один спосіб, який допоможе радикально поліпшити безпеку на дорогах України, а заодно вирішити проблему автомобілів із єврономерами і ще дещо

 

 

Петро Чернишов,
екс-президент компанії Київстар

 

У країні йде велика суперечка: як легалізувати так звані євробляхи? Машини, куплені в сусідніх країнах і ввезені без митних зборів, реальні власники яких — не тут, в Україні, а, скажімо, якась фірма в Польщі.

Одні кажуть: "Давайте змусимо їх заплатити такий же збір, який платять українці, які легально ввозять машини в Україну. Це буде чесно". Інші: "Давайте знизимо мита, щоб усі могли купувати автомобілі за європейськими цінами".

І всі розмови крутяться навколо питання "справедливості", яку кожен, звісно, розуміє по-своєму. Тим часом існує зовсім інша проблема.

 

Проблема гірша

Дорогами України їздити дуже небезпечно. І не тільки тому, що вони погані (це правда), частину водійських прав куплено за хабар (теж правда), а люди дозволяють собі сідати за кермо п'яними (знову правда).

Запитайте себе: чому в Європі (або США) водії обережні, рідко п'ють за кермом і завжди купують авто в офіційних дилерів? Причина не в тому, що там люди кращі. Просто на Заході добре працює insurance feedback loop — закон написаний так, щоб підтримувати ринок страхових компаній, які натомість заохочують хорошу поведінку за кермом і легальний ринок машин.

Закон вимагає, щоб у кожного водія була страховка, яка покриває весь збиток, якого той може завдати за кермом. Якщо її немає — величезний штраф або тюремне ув'язнення (в деяких країнах).

Страхові компанії пропонують конкурентні тарифи залежно від стажу, віку та типу автомобіля (наприклад, якщо 20-річний юнак купив уживаний Porsche, тариф буде високим). І найголовніше: тариф знижується, якщо ти кермуєш добре, і навпаки — підвищується, якщо потрапляєш в аварії. Ну, і звісно, для страховки потрібен законний власник машини (хоча страхувати може і не він).

Ситуація на українських дорогах жахлива ще й тому, що у водіїв немає позитивної мотивації поводити себе добре. Тільки негативна: якщо піймають (вдарю іншу машину або зіб'ю пішохода), ймовірно, мені доведеться відповідати, але мене-то не піймають, а раптом що — відкуплюся. Так і живемо багато років.

В Україні закон говорить, що ліміт покриття цивільної відповідальності становить 100 тис. грн (приблизно $4 тис.), шкоди життю та здоров'ю третіх осіб — 200 тис. грн ($8 тис.) І ціна такої "страховки" близько 1 тис. грн ($40) на рік. Тобто за серйозної аварії ліміту не вистачить. Пошкодивши, наприклад, нову іномарку, за ремонт кузова потрібно заплатити близько $5–8 тис. І, звичайно, прикро, що закон так дешево оцінює життя і здоров'я українців. До того ж страхування ніби обов'язкове, але поліція вже давно не перевіряє його наявності. Загалом, черговий карго-культ: якщо в розвинених країнах є така страховка, то нехай і у нас буде щось із такою назвою.

 

На сцені "євробляхери" — новий поворот

Із нормальною страховкою їздить лише невеликий відсоток водіїв, а також ті автомобілі, які зареєстровані на компанії (в повному обсязі), лізингові машини та прокатні. Якщо у вас в'їхали — сподівайтеся, що це саме така машина. Якщо ні: лагодьте самі або в хід ітимуть кримінальні способи стягнення грошей з винуватця аварії.

Така ситуація була в Україні завжди.

І тут на сцену цього театру виходять євробляхери. Якщо такий "герой" у вас в'їхав, він може просто піти з місця аварії, кинувши машину. А ви давайте, пишіть листа польській фірмі, у якої страховка на авто діє тільки на території Польщі.

І ось ця відсутність зв'язку між порушенням і економічним покаранням (feedback loop) робить ситуацію на дорогах катастрофічно небезпечною.

Багатьом подобається ідея встановити всюди відеокамери, які фіксують низку правопорушень (перевищення швидкості, непристебнутий пасок, розмови по мобільному). Але якщо так розв'язувати проблему — дуже скоро всі місця, де встановлені камери, нанесуть на карту Waze, і водії будуть поводитися добре, проїжджаючи лише повз них.

 

Що потрібно зробити?

Законодавчо ввести вимогу до страхових компаній виплачувати повну вартість відновлення у разі аварії (ремонту або ж вартості машини з аналогічним пробігом) мінус штраф за аварію (звісно, якщо у винуватця є страховка). Це — традиційний підхід у світі. І так, це всерйоз підніме вартість страховки. Вважаю, в середньому в три-чотири рази для водія зі стажем більше п'яти років без серйозних аварій. Але можу помилятися.

Страхові компанії, готові надавати такі послуги, повинні довести, що у них є необхідні грошові резерви. Щоб відсікти будь-яких шахраїв. Цю перевірку може провести наявний регулятор ринку. Можливо, варто змусити перестрахувати всі ризики на одну машину понад 1 млн грн у великих світових компаніях. Важливо, щоб водії повірили: якщо страховка є, то покриття виплатять.

Також заборонити на законодавчому рівні виїжджати на дорогу без страхування. Зі страшним покаранням: позбавлення прав, великий штраф і, можливо, в'язниця — скажімо, на півроку (я підтримую штраф+в'язниця). Водій без страховки на дорозі — аналог грабіжника, він позбавляє тебе майна, а можливо, здоров'я і навіть життя. Встановити для поліції плани з затримання водіїв без страховки. До речі, зараз уже не потрібно відрізняти підроблені бланки полісів від справжніх. Із 1 лютого 2018 року введено електронний поліс (великий крок у розв'язанні проблеми), тому тепер, щоб перевірити наявність поліса, поліції знадобиться девайс, щоб перейти на сайт МТСБУ, ввести в рядок пошуку номер поліса і переконатися, що такий поліс існує.

І ще: необхідно провести масову кампанію в медіа — показувати аварії, пояснювати, що в усьому світі страхування цивільної відповідальності є обов'язковим і що воно все покриває. Словом — лякати, але й волати до совісті.

За три-чотири роки це приведе до поліпшення ситуації на дорогах (коли водіям будуть підвищувати або знижувати страхові тарифи залежно від їхньої історії на дорогах). За п'ять років наш водій поводитиметься, як типовий швед або німець. А нам усім залишиться лише дивуватися. Тому що економічна мотивація — велика річ!

 

Дорого і сердито

І настане побічний ефект — за півроку з доріг зникнуть "євробляхери", адже їх навряд чи застрахують. Як можна страхувати відповідальність того, хто ніяк не пов'язаний з автомобілем, яким він кермує?

Як вони "легалізують" свої машини, мене не хвилює. А якщо знову вийдуть на демонстрацію і перекриють дороги, то їхнє фактичне гасло тепер буде: "Не забирайте у нас право бити ваші машини і калічити вас безкарно!" Що навряд чи зустріне масову підтримку.

Піде також практика продажу авто за допомогою видачі довіреності, ще одного способу обдурити і не заплатити зборів.

А найголовніше — дискусія про те, чи справедливі в Україні митні збори, і чи можна від них ухилятися, перейде абсолютно на інший рівень. Не хочеш платити мито — давай хабара, але потім дуже важко і дорого буде знайти обов'язкову страховку.

Кому невигідне пропоноване рішення? Навіть важко сказати. І якщо ти не зміг знайти компанію, готову тебе застрахувати, то це твоя проблема. Якщо з'явиться страхова, що бере на себе ризик "євробляхера" — ціна страховки зросте в рази. І страхова точно перевірить цю людину, який він водій, чи п'є він, можливо, навіть візьме з нього якусь заставу.

В результаті машини на єврономерах можна буде і далі ввозити в країну (адже корупцію на митниці ми не переможемо за допомогою обов'язкового страхування авто), але тепер вони стануть дуже дорогими в експлуатації.

Так, і ще одне. У всіх країнах резерви страхових компаній — те саме джерело "довгих" інвестицій на 10–15 років, яких в Україні зараз майже немає. Але про це вже іншим разом.

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.