Люди

Дороги життя

Славомір Новак, польський глава Укравтодору, розповідає про системні зміни у своїй структурі, які дозволяють привести всі дороги в належний вигляд

Славомір Новак, польський глава Укравтодору, розповідає про системні зміни у своїй структурі, які дозволяють привести всі дороги в належний вигляд, пояснює, хто винен, якщо дорога "вбита", а ремонту немає, і називає корінну відмінність українців від своїх співвітчизників

 

Ольга Духніч

 

 

Славомір Новак, поляк, який очолив одий із найскандальніших напрямків в Україні — Державне агентство автомобільних доріг, відоме як Укравтодор, вітає НВ чистою українською мовою. Його кабінет більше нагадує офіс транснаціональної компанії в період мозкового штурму: документи, фліпчарти, помічники, які радяться за столом.

Цілком сучасне "обличчя" Укравтодору псує хіба картина, що висить у коридорі, і на якій головні автомобільні артерії країни викладено чистим бурштином. Утім, нове керівництво старої компанії запевняє: це пережитки минулого.

Укравтодор Новак очолив півтора року тому, до цього 43-річний польський чиновник на своїй батьківщині був відомим масштабною реформою польських залізниць — він був міністром транспорту і водного господарства — і гучним скандалом. У 2013 році журналісти розгледіли на зап'ясті міністра годинник вартістю $5.500. У декларації чиновника вони були відсутні. У підсумку Новак попрощався із польською політикою, сплативши солідний штраф, а за кілька років прийшов у політику українську, взявшись реформувати одну з найбільш корумпованих українських інституцій.

 

П'ять запитань Славоміру Новаку:
П'ять запитань Славоміру Новаку:

Ваша найдорожча покупка за останні десять років?

Треба спитати у дружини. Напевно, автомобіль.

Поїздка, яка вразила вас найбільше?

З родиною ми часто їздимо на Сицилію, в Сіракузи. Там спокійно і добре, і я дуже рекомендую відпочинок там. А найнезвичайніша поїздка — коли в складі польської урядової делегації ми відвідували Замбію, ПАР і Зімбабве. Ми сплавлялися річкою Замбезі, і це незабутнє враження, коли за метр від тебе пропливає крокодил.

На чому ви пересуваєтеся містом?

У мене є службовий автомобіль, це 12-річний Mercedes, він тут і був. Мене повністю влаштовує.

Вчинок у вашому житті, за який вам досі соромно?

Кожній людині за щось у житті соромно, але я не люблю зациклюватися. Важливо йти вперед.

Чого або кого ви боїтеся?

Бога і дружину.

Втім, на новому місці йому вже дещо вдалося: не тільки в столиці, але й у регіонах вибоїни та ями поступово перетворюються на сучасні якісні траси. Саме цей факт і став відправною точкою його інтерв'ю з НВ.

— Ви півтора року керуєте Укравтодором. Розкажіть, що, на вашу думку, вдалося зробити?

— Від самого початку ми планували закласти фундамент, на якому дорожня галузь буде працювати довгі роки, і це вдалося зробити. З січня цього року ми проводимо дві реформи, які стануть конституцією дорожньої галузі. Перша — децентралізація доріг, як це давно зроблено в інших країнах Європи. Ми передали 120 тис. км доріг на місцевий рівень і залишили [собі] 50 тис. державних доріг. Друга реформа — дорожній фонд як стабільний і незалежний інструмент фінансування дорожньої галузі.

Завдяки децентралізації ми отримуємо розподіл відповідальності за фінансування і підтримку робочого стану доріг із центральними і місцевими органами влади. Завдяки дорожньому фонду — стабільне фінансування дорожньої галузі, не прив'язане до річного планування держбюджету.

Такі фонди існують у кожній європейській країні. Наприклад, у Польщі це дуже вдалий досвід. Цьогоріч із 1 січня в українському фонді — вже 32 млрд грн. Із них 60% іде на дороги державного значення в Укравтодор, 35% — на дороги місцевого значення. Це додаткові гроші до тих, які місцева влада вже має у своїх децентралізованих бюджетах, але їх можна витратити виключно на утримання і ремонт доріг. Тобто ми передали не тільки відповідальність за дороги, а й гроші. У наступні роки капітал дорожнього фонду буде тільки зростати, оскільки дедалі більша частина коштів від акцизу на паливо і транспортні засоби буде безпосередньо йти до фонду.

— Водночас є очевидні проблеми в освоєнні цих коштів: вже минуло півроку, але деякі області, наприклад Миколаївська та Черкаська, не використали передані гроші взагалі, дороги там жахливі. Чому?

— Реформа децентралізації масштабна, і перші кроки очікувано важкі. Але її суть у тому, що зараз хороші дороги в містах, районах і селищах — це відповідальність місцевої влади та показник її ефективності. Тепер губернатор повинен пояснювати громадянам, чому надані державою гроші не освоєно. Ми передали кошти, передали дороги — займайтеся.

— Погодьтеся, ситуація виглядає парадоксально, коли є добре відремонтовані дороги державного значення, а муніципальні — з ямами. У вас є можливість впливати на цю ситуацію?

— І так і ні. Вплив Укравтодору закінчується на рівні узгодження об'єктів, які місцева влада хоче відремонтувати за рахунок коштів дорожнього фонду. Наприклад, 20% коштів місцева влада вирішує розподілити на експлуатацію, 80% — на ремонт. Окей. Ми узгоджуємо без зауважень, можемо і порадити: ремонтуйте цю дорогу, бо вона з'єднує районні центри, але остаточні рішення завжди за ОДА [обласними державними адміністраціями] і губернаторами. Це логічна система. Реальні дії губернаторів добре помітно на дорогах.

— Чому оголошувані вами тендери на ремонт і утримання доріг нарізаються великими ділянками, де компанії оперують сотнями мільйонів гривень? Логічніше пропонувати менші обсяги, тоді конкурувати зможуть не дві-три великі компанії, а набагато більше гравців.

— Згоден, децентралізація означає також і децентралізацію тендерів. Якщо в 2017 році було 300 тендерів на ремонт доріг в усій країні, то цьогоріч їх буде 3 тис. ОДА оголошують свої тендери. Завдяки місцевим дорогам ринок добре розвивається.

Державні дороги — серйозне завдання, і це не місце для одного орендованого котка і трьох працівників. Відтепер на середній ремонт державної дороги компанія-виконавець зобов'язана надати п'ять років гарантії, а на комплексний ремонт — 10 років. Хіба маленька компанія без людей та досвіду в нестабільній фінансовій ситуації може дати такі гарантії? Я до цього не готовий.

Я зацікавлений в тому, щоб конкуренція на ринку була, але дешеву ціну супроводжували гарна якість і прозорість. Повірте, я не хочу повторення ситуацій, коли чийсь кум бачить гроші, виділені на ремонт доріг, і береться їх ремонтувати за знайомством.

Тому ми запрошуємо великі компанії з Європи, і з їхнього боку є великий інтерес. Турецькі, азербайджанські, білоруські компанії також мають зацікавленість в українському ринку.

 

раст

ВЕЛИКА ПЕРЕВІРКА: Славомір Новак, в.о. глави Укравтодору, запевняє: реформи дорожньої галузі зробили її привабливою для зарубіжних підрядників із доброю репутацією. На фото — з прем'єр-міністром України Володимиром Гройсманом (ліворуч)

— Чим Укравтодор може потішити водіїв, які дороги ви плануєте відремонтувати до кінця року?

— З 2017 року ми сфокусувалися на основних маршрутних коридорах і затвердили першу п'ятирічну стратегію розвитку доріг на 2018–2022 роки. Її мета — поєднати до 2022-го всі обласні центри України між собою нормальними дорогами. Не обіцяю чудес, але впевнений: за наявності коштів ми це зробимо.

У 2018 році є пріоритетні коридори: Київ—Харків—Довжанський — продовжуємо ремонт, і до кінця року її відремонтуємо. Дорогу Харків—Охтирка, що між Харківською та Сумською областю, також до кінця року буде зроблено.

Дорога Львів—Хмельницький—Вінниця—Умань — це частина пріоритетного коридору, ми називаємо його Go Highway. Вона об'єднає чорноморські порти України з портами Балтійського моря і буде відремонтована до Умані цьогоріч. Ми нарешті завершимо капітальний ремонт дороги від Києва до Білої Церкви. Я зараз пропоную за рахунок допомоги європейських міжнародних організацій продовжити цей ремонт до кордонів Черкаської області, і будемо далі йти на південь.

Ця дорога має бути повністю відремонтованою, тому що за два-три роки вона просто розлізеться. Ми також пропонуємо цьогоріч продовжити ремонт дороги Миколаїв—Дніпро, Дніпро—Решетилівка. Але ми йдемо ділянками, відремонтувати абсолютно все в країні, де 95% доріг у поганому стані, за рік нереально.

— Що потрібно зробити Україні, щоб стати повноцінним учасником мережі транснаціональних доріг Європи?

— Європейська політика доріг керується тим, аби насамперед об'єднувати великі порти на різних морях. Зараз в Європі є дев'ять таких пріоритетних коридорів, які утворюють мережу автодоріг Європи TEN-T [TransEuropanNetwork of Transport].

Ми ведемо переговори, щоб підключити Україну до цієї мережі. Представники Єврокомісії готові почати цей процес, але тільки в тому разі, якщо ми покажемо, що готові щось робити самі. Тому на реконструкцію дороги Go Highway ми скерували додаткове фінансування 800 млн грн торік, а цьогоріч — ще 4 млрд грн. Ця дорога і стане пріоритетним коридором для розвитку транзитного потоку з України. Через мережу автобанів Польщі ми зможемо зв'язатися з будь-якою точкою Європи.

— Два роки тому ви приїхали в Україну, і у вас, напевно, були певні очікування від країни. Що сьогодні ви готові розповісти про нашу країну своїм друзям-полякам?

— Ну, по-перше, всі мої друзі знають, що зі мною легше зустрітися тут, ніж у моєму рідному Ґданську, тому я навіть трохи стимулюю розвиток культурного туризму в Україні (сміється). А взагалі, тут чудові люди, і я це говорю не тільки тому, що ми тут і зараз спілкуємося. Я під великим враженням від відкритості й толерантності українців. І коли я порівнюю українців з поляками, то мені здається, що мої земляки значно менш толерантні. Зараз між нашими народами багато взаємних упереджень, але з ними важливо боротися, і в нашій спільній історії більше позитивних моментів.

— Що важливо і потрібно розповідати в Європі про Україну?

— Що Україна змінюється, що це нормальна європейська країна, а не частина Росії. На жаль, такий стереотип усе ще сильний. Західні європейці не дуже розбираються у деталях історії Східної Європи. Більшість європейців також мислять стереотипами, наприклад, що Україна дуже корумпована країна.

Можливо, це так, але щойно я щось подібне знаходжу в своїй роботі, то відразу передаю документи в прокуратуру. Вона повинна розслідувати подібні випадки.

Водночас Україна — країна, де ми все купуємо в публічній сфері, всі тендери в дорожній сфері оголошуємо через дорожній аукціон. Цього немає в Польщі, Німеччині чи Франції. Також раджу українським політиками більше розповідати про те, що ми робимо в Україні. Важливо популяризувати її нові ідеї в Європі. Показувати, що це самостійна країна, яка щодня бореться не тільки за свою незалежність, а й незалежність всієї Європи, адже про це забувають. А ще я обов'язково розповідаю, що в Києві чудова стара архітектура. Центр міста — неймовірно красивий.

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.