Бізнес

Холодна і солодка ніша

Зростання ринку морозива породило локальних гравців, які роблять крафтовий продукт

Зростання ринку морозива породило локальних гравців, які роблять крафтовий продукт із найнезвичайнішими смаками — від цвілого сиру до алкоголю

 

Світлана Угнива

 

 

Якби п'ять років тому хтось сказав продавцеві мотоциклів В'ячеславу Шестаковському, що він продаватиме морозиво своєї торгової марки, він би в це не повірив. Як і в те, що заснований ним бренд Умка зможе знайти своє місце на ринку, де діють гіганти — компанії з мільйонами споживачів і обсягами виробництва, які вимірюється у десятках тисяч тонн.

Сам Шестаковський продає небагато — близько 3,5 т на місяць. Але його морозиво — особливе, крафтове: зроблене вручну за оригінальними рецептами і без штучних додатків.

Колишній торговець байками взявся за "холодну" справу в 2012-му, а за чотири роки продавав по 300 кг свого продукту за місяць у теплий сезон. У 2017-му новоявлений морозивник вийшов на рівень у 1,7 т, а тепер і зовсім подвоїв цей показник.

А починалося все з експерименту: Шестаковський вирішив продати партію випущеного його другом морозива на всеукраїнському фестивалі любителів автомобілів бренду Volkswagen. Швидкоплинне заняття, яких у Шестаковського в ті роки було безліч: він намагався займатися сервісом для яхт, імпортом термобілизни і навіть власним баром.

Але морозиво перемогло. І тепер у бізнесмена є два київських кафе з його холодним і солодким продуктом, ще одне він планує відкрити в Одесі.

Було морозиво з Jägermeister, під замовлення. Міцненьке вийшло, але смачне!
В'ячеслав Шестаковський,
власник бренду Умка

Успіх на фронті морозива не став випадковістю: продажі цього продукту — не тільки крафтового, а й звичайного — ростуть у всій країні. За даними профільної асоціації, за два роки — 2016–2017-й — збільшення склало 14%: за підсумками минулого року в країні реалізували майже 92 тис. т морозива, або по 2,3 кг на кожного українця.

Частка невеликих виробників у цьому обсязі поки що невелика — 4,1%. Але самі крафтовики готові підкорювати нові вершини і впевнені в перспективах ринку. "Наш сегмент перебуває на самому початку становлення, — говорить Дмитро Стародубов, співзасновник торгової марки Mr. Pops із Дніпра, яка виробляє крафтове морозиво. — І він буде рости".

Схожі настрої панують і серед великих виробників звичайного морозива. Тому принаймні деякі з них запускають у виробництво "моделі", схожі на продукт ручної роботи.

 

Із сиром і вином

Крафтове морозиво — продукт не масовий: продають його або в кафе і ресторанах, або в спеціалізованих торгових точках, або в преміальних магазинах продуктів типу Good Wine. А ще подібний десерт — недешеве задоволення: 100 г може коштувати 70–80 грн. Тоді як фабричний продукт у середньому продають за ціною 10–15 грн за ту саму вагу.

Але попит є. Його підбадьорила мода на поштучне і натуральне, а також захоплення українців здоровим способом життя.

Виробники крафтового морозива якраз і роблять акцент на тому, що їхній продукт — натуральний, не містить штучних барвників і консервантів. "Якщо взяти наш полуничний сорбет і такий самий продукт із добавками, то людина на смак розуміє, де натуральні фрукти", — пояснює Шестаковський.

Крім того, локальні виробники натурального морозива пропонують незвичайні смакові поєднання, які покупець навряд чи знайде у традиційних виробників.

Наприклад, Умка, крім класичних видів, випускає морозиво з горгонзолою (італійський сир із пліснявою), з лохини, з ромом і родзинками, мандаринове. Крім цього, в лінійці є сорбети — заморожені десерти з цукрового сиропу, фруктів і замороженого соку: вони можуть бути винними, гранатовими і навіть пивними. Ще одна фішка Шестаковського — веганське морозиво на соєвому молоці з ваніллю і шоколадом.

"Було морозиво з [настоянки] Jägermeister, під замовлення, — розповідає він.— міцненьке вийшло, але смачне!"

А дніпровський Mr. Pops випускає морозиво з японським чаєм матча, а також ескімо з сиром дорблю.

У київського виробника Массімо Джеларті — це псевдонім підприємця Максима Голубєва — є ціла алкогольна лінійка: з аперолем, сорбет із текіли, з сухого мартіні з розмарином.

 

раст

ВЕЛИКИЙ ВИБІР: В'ячеслав Шестаковський, засновник торгової марки Умка, робить морозиво з найнесподіванішими смаками — навіть із ромом та італійським сиром

Непрості солодкі гроші

Точка входу на ринок крафтового морозива досить висока. За словами Шестаковського, один лише спеціальний вуличний фургончик для його продажу коштує $10 тис., вуличні холодильники $3–7 тис., розробка бренд-буку та сайту — ще $5–6 тис.

А якщо запускати власне виробництво, то і зовсім доведеться викласти $140–175 тис.

Але без ліній з виробництва можна обійтися. Ту саму Умку виготовляють на потужностях компанії Dolce Italia, яку в Києві заснували італійці. Велика частина рецептів — зовсім не ексклюзив. "Десь 70% із них гугл [знаходяться у відкритому доступі в пошуковику Google]", — не приховує Шестаковський.

Найголовніше для крафтовиків — вирішити для себе проблему "не сезону": взимку продажі падають у 5–6 разів.

Щоб нівелювати втрати, засновник Умки, наприклад, розвиває сервіс постачання свого продукту на корпоративи, весілля та дитячі свята, куди вивозять триметрового ведмедя, який роздає морозиво.

Поки невеликі крафтові виробники потроху відвойовують собі нішу на національному ринку, глобальні гравці, відчувши, куди схиляються смаки клієнтів, йдуть їм назустріч. Так, Житомирський маслозавод під торговою маркою Рудь почав продавати незвичайне чорне морозиво, а бренд Три ведмеді — лінійку Фермерське в упаковці з сукна паперу. І обидва гіганти запропонували ринку цьогоріч морозиво з солоною карамеллю. "Таке завжди було візитівкою крафтовиків", — зазначає Стародубов.

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.