Світ

Кінь педальний

Історія одного велопробігу завдовжки 2 095 км

Як запросто проїхати тисячі кілометрів Польщею та не витратити жодного літра пального? Звісно, велосипедом. Для того й побудована траса Green Velo

 

Олександр Пасховер

 

 

Історія одного велопробігу найсучаснішим маршрутом Європи як ілюстрація до оригінального проекту, що не залишить байдужими любителів активного відпочинку. Отже, у ролях: Ольга Озоліна, журналістка, яка спеціалізується на туристичній тематиці, та Олексій Гаврилюк, онлайн-підприємець, туристичний блогер. Разом із ними — подруга та дружина. Місце дії — Польща, а саме — веломаршрут Green Velo завдовжки 2 095 км, який перетинає п’ять воєводств: Вармінсько-Мазурське, Підляське, Люблінське, Підкарпатське і Свєнтокшиське.

“Наша ділянка маршруту — дозовано-помірковане поєднання сільського пейзажу та невеликих гарних польських містечок, — розповідає Гаврилюк. — Найбільшим містом на маршруті був Люблін, із нього й почали”.

Проект Green Velo частково профінансовано фондами Євросоюзу, частково — інвестиціями дрібного та потужного бізнесу. Його вартість складає близько 70 млн євро. Траса маркована спеціальним помаранчевим знаком. Це для того, щоб велосипедист не заблукав. Веломаршрут має понад 200 місць відпочинку — кафе, бесідки, вишки для огляду місцевості, замки, садиби, маленькі готелі та кемпінги для велосипедистів тощо.

“Так у нас було в Хелмі, — долучається до розмови Ольга Озоліна, — номер на території стадіону. Але там-таки за вісім злотих можна було встановити намет і користуватися сервісом комплексу”.

Отже, поїхали

Розвиток туристичних веломаршрутів різного рівня складності — загальноєвропейський тренд. Один із найпростіших прокладено у Франції — La Loire a Velo (800 км). Найскладніша траса вздовж Північного моря — The North Sea Cycle Route: від Бергена (Норвегія) через усю Скандинавію, трохи зачепивши Німеччину, Нідерланди та зрештою діставшись Шотландії (Единбург). Це випробування для сильних світу цього, тобто для велопрофесіоналів. Польський варіант найоптимальніший.

У березні 2018 року під час змагань Fiets en Wandelbeurs в Ярберсі (Утрехт, Нідерланди) журі визнало польський маршрут Green Velo найкращим на континенті. Він пролягає через низку національних парків, маленьких та великих міст на сході Польщі, себто близько до західного кордону України. Інакше кажучи — рукою сягнути. Дістатися туди можна автомобілем, автобусом, поїздом.

Озоліна підказує, що вже в самій Польщі можна сісти на спеціальну електричку (шинобус). Вона обладнана місцями для перевезення велосипедів. Квиток для вашого “коника” треба купувати окремо. Щоправда, це актуально для тих, хто везе транспорт із собою та не хоче зв’язуватися з орендою. Вона тут поширена.

На що слід звернути увагу, так це  на суворість польских транспортних законів. Пиво для велосипедистів — табу.

Нічого подібного немає не лише в Україні, а й у Європі
Ольга Озоліна

І йдеться не лише про період, коли ви на велосипеді, а й коли велосипед на вас. Тобто якщо ти везеш його поруч із собою, несеш на плечах, а в твоїй крові вже гуляє мікс пива з адреналіном — можеш налетіти на штраф. Як це трапилося з Олексієм, що заплатив 20 євро за відкорковану пляшку пива, коли після велопробігу їхав електричкою, а поруч із ним стояв його велосипед. “На моїй п’ятнадцятій ходці до Польщі впіймався, — усміхається Гаврилюк. — Велосипедисти — звичайні люди, які люблять пиво”.

Ну, тепер до приємного. Маршрут Green Velo призначений для людей різного рівня підготовки, здебільшого на початківців і пересічних любителів велоподорожі. У середньому за день проїжджаєш близько 60 км. “Звучить страшнувато, але ми проїхали, і нормально, — каже Озоліна. — Той, у кого краща підготовка, може поскакати далі, до Підкарпатського воєводства. Там уже трохи вгору-додолу”.

Кожні 5–10 км на шляху Ольги та її молодої команди зустрічалися намети, де можна перепочити. Щонайменше кожні 20 км — кав’ярні, придорожні ресторанчики, ба навіть веломайстерні. Кількість сільських продуктових магазинчиків визначити на око складно. “Ми заздалегідь замовили житло, але потім зрозуміли: можна й не замовляти, — розповідає Озоліна. — Уздовж повно будиночків з оголошеннями: “Здаємо житло”.

Гаврилюк доповнює, що можна було б пожити й у наметах, які легко встановити на обладнаних майданчиках уздовж траси. Але не цього разу. Команда вирішила винаймати кімнати в бюджетних готелях, що зустрічалися дорогою. Найдорожчий чек — 15 євро за місце.

Маршрут проведено так, аби максимально розкрити унікальність краю та охопити якомога більше місцевих пам’яток польської провінції, куди нечасто залітає пересічний турист. “Ми їхали Національним заповідником і паралельно ще подивилися два маленьких містечка з різноманітними костелами, — згадує Ольга. — Затока, вежі, щоб спостерігати за птахами. Фантастика”.

Олексію в пам’ять упав лісовий масив Сольської пущі, Чортове поле, купання в озерах і річках сільських пляжів поблизу Юзефова й Неліжа та невеличкі райцентри на кшталт Звержінця, Щебжешина та Красностава. “От сюди ми, імовірніше, не доїхали б на машині, а в автобусному турі й поготів”, — підкреслює Гаврилюк.

Загальноєвропейська мода на велоподорожі змінює дорожні мапи та допомагає розвитку глибинки. Колись порожні траси недержавного значення тепер обростають інфраструктурою, на якій місцеві будують своє маленьке польське щастя у вигляді сімейного бізнесу. Містечка та села, що лишилися осторонь рухливої цивілізації, оживають. Не було би великого гріха, якби українська провінція наслідувала такий приклад. “Нічого подібного немає не лише в Україні, — резюмує Ольга Озоліна, — а й у Європі”.

фото_1

КОЛЕСА ВДАЧІ: Олексій Гаврилюк із дружиною Тетяною під час велотуру в стародавньому містечку Замосць

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.