Світ

Битва гігантів

Лідери найбільших економік світу — США і Китаю — розгортають торговельну війну

Лідери найбільших економік світу — США і Китаю — розв'язують торгову війну, в якій переможців не буде

 

Анна Павленко

 

 

С подіваюсь, наш президент знає, що робить", — каже Натан Браун, фермер з округу Хайленд в Огайо, коментуючи останні заяви президента США Дональда Трампа про регулювання китайського імпорту.

Так само, як і багато фермерів його штату, Браун підтримав Трампа на виборах, і визнає: все, що той робив досі, сприятливо впливало на фермерське господарство. Однак тепер, коли китайці, головні іноземні покупці американських соєвих бобів, ввели на них 25%-е мито, урожай Брауна може втратити в ціні.

"Якщо ціни впадуть, це може завдати серйозної шкоди фермерській спільноті", — стверджує американець.

Підвищення мит Китаєм — удар у відповідь по Америці. На початку березня Білий дім анонсував запровадження мит на весь імпорт для того, щоб захистити внутрішнього виробника, — 10% на імпортований алюміній і 25% на сталь. Від сплати зборів він звільнив лише Мексику і Канаду, залишивши їх у силі для всіх інших країн, зокрема Китай. А 22 березня Трамп підписав меморандум про встановлення ввізних мит для ще 1,3 тис. категорій китайських товарів обсягом $60 млрд на рік, зокрема електроніки, продукції IТ та авіаційно-космічної галузі.

Таким чином американський президент продемонстрував прагнення виконувати свої передвиборчі обіцянки та предметно підтвердив світу свою головну тезу: "Америка передусім".

"Наші робочі місця і добробут дістаються іншим країнам, які роками наживалися на нас, — написав Трамп у своєму Твіттері.— Цьому кінець!"

На його думку, у відносинах його країни з Китаєм закладена особлива несправедливість: у 2017 році дисбаланс двосторонньої торгівлі сягнув $375 млрд. Так, Китай поставив до США продукцію на $505 млрд, тоді як США до Китаю — на $130 млрд. Тепер американська влада має намір скоротити розрив за рахунок посилення своєї торгової політики.

Відповідь Пекіна не змусила на себе довго чекати: керівництво КНР затвердило додаткові тарифи від 15% до 25% на імпорт понад 230 американських товарів — зокрема соєвих бобів, автомобілів, фруктів та замороженої свинини. Митом обкладатиметьсяся імпорт обсягом понад $50 млрд, заявили китайські чиновники.

На введені обома сторонами обмеження негативно відреагували світові фондові ринки, а міжнародні оглядачі заговорили про загрозу торгової війни між двома найбільшими економіками світу. Щоправда, поки в інвесторів та аналітиків ще жевріє надія, що ескалацію економічного конфлікту зупинять переговори. Вони триватимуть найближчі два місяці, і до їх завершення анонсовані Трампом мита діяти не почнуть.

"Я припускаю, що буде знайдено компроміс, — прогнозує Гері Хафбауер, старший науковий співробітник Інституту світової економіки Петерсона.— Але, якщо я помиляюся, почнеться торгова війна".

Національні інтереси

Щ орічно через крадіжку інтелектуальної власності Сполучені Штати втрачають близько $600 млрд, підраховує авторитетне американське видання New York Times. До того ж більшість випадків припадає на Китай. Щоб організувати тут свій бізнес, будь-яка іноземна компанія зобов'язана залучити місцевого партнера, що забезпечує китайцям доступ до цінних закордонних технологій і виробничих секретів.

Ще в серпні 2017 року Трамп ініціював розслідування торгової політики Китаю, яке підтвердило: за допомогою обмежень для іноземних компаній Пекін змушував американців передавати свої технології китайським партнерам. До того ж розслідувачі з'ясували: КНР направляє інвестиції в стратегічні галузі американської економіки, проводить і підтримує кібератаки. Всі ці відкриття дозволили Трампу, згідно з правилами міжнародної торгівлі, запровадити мита в інтересах національної безпеки.

У січні 2018-го США ввели нові тарифи на імпорт пральних машин і сонячних панелей, що вдарило насамперед по азіатських виробниках. Слідом за ними пішли мита на сталь і алюміній. У Білому домі розраховують, що ці та майбутні торговельні обмеження допоможуть американським компаніям наростити власне виробництво і позбавлять США залежності від закордонних поставок, а значить, послужать інтересам національної безпеки. Наші робочі місця і добробут дістаються іншим країнам, які роками наживалися на нас. [...] Цьому кінець!
Дональд Трамп, президент США

Багато американців підтримують логіку влади. За даними свіжих опитувань агентства новин Associated Press і дослідницького центру NORC, діяльність Трампа схвалюють 42% американців. Це найвищий показник за останні 11 місяців. Окрім того, дослідники наголошують, що зростання рейтингу президента пов'язане з позитивними тенденціями в американській економіці.

Так, рівень безробіття у США за Трампа знизився до 4,1% — найнижчого значення за 17 років. Тоді як американський ринок акцій, навпаки, сягнув рекордних висот. У країні зростає кількість робочих місць, а ініційоване командою Трампа скорочення податків вилилося у підвищення розміру зарплат після оподаткування. Загальне зростання економіки в 2017 році склало 2,3%, у півтора рази перевищивши попередній показник.

Що ж стосується міжнародної торгівлі, прихильники Трампа впевнені: саме бум китайського імпорту в останні роки призвів до скорочення робочих місць в американській промисловості. А лояльне ставлення до торгового дисбалансу з боку американської влади допомогло Піднебесній наростити економічну та політичну могутність. Вони не сумніваються, що від майбутнього двостороннього підвищення мит програє саме Китай, який імпортує до США більше, ніж експортує.

Удар від торгової війни для Китаю і справді буде серйозним, погоджуються експерти. "З розмахом у $60 млрд у кожному напрямку торгова війна зістриже 1% зростання Китаю і 0,3% зростання США", —  прогнозує Хафбауер.

Однак китайська влада вже продемонструвала, що готова дати відповідь на торговельні обмеження з боку Вашингтона. 2 квітня КНР ввела мита на 128 американських товарів, а вже через два дні до них додалося ще 106 найменувань, зокрема один з основних пунктів американського експорту до Китаю — соєві боби.

Китайські чиновники наголошують, що не схвалюють посилення торговельних умов і готові до переговорів, але тільки на основі взаємовигідних умов. Китай не боїться торгової війни з США і не відмовиться від захисту своїх законних прав, зазначають у міністерстві комерції КНР.

Менш ніж за 20 років Китай пройшов шлях від аграрної країни до впливової індустріальної держави. Після того як країна стала членом Світової організації торгівлі, обсяг китайського експорту зріс із $279 млрд у 2001 році до $2,2 трлн у 2016-му. За цей час китайський експорт у США зріс уп'ятеро, перевищивши позначку $500 млрд.

І хоча аналітики вважають, що в разі введення американських мит на товари з КНР китайцям вдасться без зайвих труднощів переорієнтуватися на інші ринки, такі події накладуть свій відбиток на місцеву економіку. До того ж слабким місцем для китайців стане їхня залежність від імпортних напівпровідників й інших технологій.

раст

КУПІТЬ ЯБЛУКО: Китай є найбільшим ринком збуту для продукції Apple. Тільки за останній квартал 2017 року американська компанія заробила тут близько $18 млрд — майже п'яту частину своєї глобальної виручки

Сила протидії

Втім, наслідки торгової війни не будуть односторонніми — негативну віддачу отримають і Сполучені Штати. Тарифи на ввезення сталі та алюмінію, які набули чинності, підвищать вартість цієї сировини для американських виробників, що потягне вгору ціни на автомобілі, кораблі і літаки. В підсумку кінцеві споживачі відчують подорожчання не тільки машин, авіаквитків і гаджетів, але навіть пива — як й іншої продукції в жерстяних банках.

Аналітики визнають: виручка американських сталеварів збільшиться. Однак продуктивність їхньої праці під час відсутності міжнародної конкуренції почне зростати повільніше, і зарплати з часом підуть униз.

Окрему загрозу для американського бізнесу складають заходи у відповідь із боку КНР. Так, запроваджене Пекіном 25%-е мито на американську заморожену свинину неминуче відіб'ється на тваринництві. У 2017 році саме Китай був для США третім найбільшим ринком збуту з обсягом продажів $1,1 млрд, констатують в американській Національній раді виробників свинини.

Ще одним фактором ризику є споживчий націоналізм жителів Піднебесної. Як показує досвід, солідарність китайців із діями уряду здатна здійснити чималий ефект на бізнес економічних ворогів КНР.

Так, наприклад, у 2017-му тільки туристичний бойкот Південної Кореї у відповідь на розміщення там американської протиракетної системи THAAD завдав корейській економіці збитків на $6,8 млрд, підраховують у Національній асамблеї країни. До того ж у Китаї впали продажі брендів Hyundai, Samsung і закрилися універмаги великого корейського конгломерату Lotte.

Серед великих американських компаній, які можуть постраждати від китайського бойкоту, — виробники автомобілів і великі технологічні компанії, як, наприклад, Apple. Для "яблучного" бренду КНР є не тільки важливим виробничим майданчиком, а й великим ринком збуту. Тільки за останній квартал 2017 року компанія Apple заробила тут близько $18 млрд —  майже п'яту частину своєї глобальної виручки.

Однак, у поточній ситуації експерти бачать низку пом'якшуючих обставин. Так, після введення ввізних мит на сталь і алюміній для цілої низки країн були зроблені винятки та відтермінування, зокрема для найбільших постачальників сталі до США —  Канади та Євросоюзу, що значно знижує вплив мит на американську промисловість. Таким чином, реальні дії адміністрації Трампа виглядають менш різкими, ніж його риторика.

На думку деяких оглядачів, своїми заявами про мита Трамп прагне не розв'язати торговельну війну, а посадити китайців за стіл переговорів і змусити їх піти на поступки. Зокрема, Білий дім чекає від Пекіна зниження мит на автомобілі та відкриття фінансового сектора для компаній зі США.

Не виключено, що китайці будуть готові дати задній хід. Так, за даними The Financial Times, уряд Піднебесної вже запропонував Сполученим Штатам купувати більше американських напівпровідників. Видання також зазначає, що китайська й американська сторони спільно працюють над поліпшенням доступу компаній зі США на китайський ринок.

раст2
Глобальний ефект

Я кщо ж компроміс не знайдуть і між США та Китаєм розгорнеться масштабна торговельна війна, вона матиме глобальний вплив.

"Негативні хвильові ефекти поширяться в усьому світі, але найбільш відчутні будуть в Азії", —  прогнозує Хафбауер. На думку експерта, уповільнення зростання Китаю невідворотно вплине на всіх його сусідів. Тоді як для Європи, зокрема для України, ефект буде менш відчутним, але як і раніше негативним.

Тарас Качка, стратегічний радник міжнародного фонду Відродження, прогнозує, що введені США тарифи на ввезення сталі та алюмінію запустять ланцюгову реакцію підвищення мит на продукцію металургії, а також низку антидемпінгових та інших торгівельних розслідувань у всьому світі.

"Все це загострить проблему надлишкової металургійної потужності", —  припускає експерт.

З розмахом у $60 млрд у кожному напрямку торгова війна зістриже 1% зростання Китаю і 0,3% зростання США
Гері Хафбауер, старший науковий співробітник Інституту світової економіки Петерсона

Ризиком для України може стати глобальне зниження цін на сировину. У гіршому разі, якщо на ринку металу почнеться війна всіх проти всіх, то під загрозою опиниться доступ української продукції до традиційних ринків її експорту, додає Качка.

Якщо Трамп виконає свою обіцянку щодо мит на ввезення європейських автомобілів, скоротиться ринок збуту для країн ЄС — особливо для Німеччини, що виробляє майже половину всіх автомобілів, які Європа експортує до США.

Найбільш швидкими наслідками торгової війни стануть падіння на фондових ринках і різкі коливання курсів валют, додає Хафбауер. "Істотною частиною негативного ефекту стане також ерозія ділової впевненості", —  відзначає він.

Нинішні зіткнення між США і Китаєм — один із найскладніших моментів для Світової організації торгівлі за 23 роки її існування, констатує директор СОТ Роберто Азеведо.

"Ми бачимо зростаючий і реальний ризик ескалації підняття торгових бар'єрів у всьому світі, — наголошує він.— І ми повинні докласти всіх зусиль, щоб запобігти падінню першої кісточки доміно".

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.