Світ

Ворожіння на корейській гущі

Багато мешканців високорозвиненої Південної Кореї регулярно навідується до віщунів, не приймаючи без їхньої поради жодного серйозного рішення

Багато мешканців високорозвиненої Південної Кореї регулярно навідується до віщунів, не приймаючи без їхньої поради жодного більш-менш серйозного рішення

 

Анна Павленко

 

 

Дайє Лі, 24-річна студентка і мешканка Сеула, вирушила до ворожки, щоб дізнатися, чому всі її романтичні стосунки зазнають фіаско і що чекає її в майбутньому.

Віщунка запитала у клієнтки ім'я, час народження і уточнила деякі деталі, а потім спробувала розповісти, як дівчина жила раніше і чого їй варто побоюватися у перспективі. За прийом Лі заплатила $30, а тепер у відповідь на питання НВ, чи точно вгадала віщунка її долю, лише знизує плечима.

"Я шукала не конкретних відповідей, а скоріше розради і душевного комфорту", — говорить Лі.

Кореянка звертатиметься до ворожок і в майбутньому. Так само чинить її мати, яка щороку відвідує «свого» віщуна. «Це частина нашої культури», — пояснює Лі.

Втім, так у Південній Кореї чинять не тільки представниці цієї родини: по розраду, уявлення про майбутнє чи підказку у прийнятті важливого рішення до віщунів звертаються громадяни найрізноманітніших сфер, від студентів і домогосподарок до відомих артистів, бізнесменів і політиків. Так, серед учасників опитування, яке провела корейська компанія ринкових досліджень Trend Monitor, 70% респондентів зізналися, що нещодавно відвідували віщуна або збираються це зробити.

До того ж сьогодні в 50-мільйонній країні, яка вже п'ятий рік поспіль посідає перше місце у світовому рейтингу інноваційності Bloomberg Innovation Index, працюють, за підрахунками місцевого видання The Korea Times, близько 1 млн ворожок і віщунів. Загальний обсяг індустрії пророцтв британський The Economist оцінює в солідні $3,7 млрд.

"За своїми розмірами вона схожа з корейською кіноіндустрією", — порівнює Квангсук Ю, професор-дослідник Інституту релігії та громадянської культури (IRCC) в Університеті Кенхі.

Високий попит на послуги представників магічного ремесла сприяє зростанню їх чисельності. Так, за останні десять років кількість учасників одного з найбільших об'єднань провісників Korean Kyungsin Federation подвоїлася — зі 140 тис. до 300 тис.

Культура прогнозів заснована на давніх традиціях корейців і відображає емпіричний погляд на людей, тварин і весь навколишній світ, пояснює Квангсук Ю. "Це зовсім не ірраціональне марновірство, несумісне з сучасним стилем життя, а необхідний інструмент для кращого розуміння людської природи і стосунків із навколишніми", — підкреслює він.

раст1

ЮРБОЮ ПРОТИ БІСІВ: Послідовники мудана беруть участь в обряді екзорцизму, який жінка-шаман проводить у себе вдома

Зазирнути в майбутнє

Один із найпопулярніших видів пророкувань у Кореї — саджу. Це східна система пророцтва, заснована на переконанні, що рік, місяць, день і година народження визначають характер і долю людини. За датою народження майстер саджу, використовуючи китайські астрологічні тексти, розповідає клієнтові про його особистість, минуле та майбутнє.

Джанет Шин, майстер саджу і колумніст The Korea Times, яка за свою багаторічну практику проконсультувала кілька тисяч клієнтів, зізнається: до неї звертаються люди з різним соціальним статусом і релігійними вподобаннями.

"Буддисти, християни і нерелігійні корейці приходять до мене, щоб дізнатися свою долю", — розповідає вона НВ.

Шин стверджує, що саджу дозволяє їй дізнатися багато про клієнта і розтлумачити всі аспекти його життя. Так, наприклад, відомі музиканти та актори приходять до неї з'ясувати, чи буде популярним новий альбом або фільм за їхньої участї. Під час сесій і вступних іспитів Шин консультує учнів і їхніх батьків, а перед виборами до неї йдуть політики.

Передвиборна кампанія в Кореї взагалі вважається гарячою порою для віщунів. За порадою до них звертаються не тільки кандидати — прогнози знаменитих відунів публікують місцеві ЗМІ. Наплив клієнтів трапляється і в січні-лютому, коли корейці святкують міжнародний, а потім китайський новий рік і відвідують ворожок, щоб дізнатися прогноз на рік насталий.

"Незалежно від кар'єри, освіти й рівня доходу, корейці вважають передбачення соціальним ресурсом, здатним підвищити їхню задоволеність життям", — пояснює затребуваність послуг провісників Квангсук Ю.

За словами Шин, багато майстрів саджу вміють читати по обличчі та руці, використовуючи ці техніки як допоміжні. Для тих, хто читає по руці, джерелом інформації про схильність і долю людини слугує рельєф долонь і лінії на них. Тоді як в основі ворожіння на обличчі лежить фізіогноміка — зароджене в Китаї вчення про те, як за формою очей, носа, вух та інших частин обличчя визначити характер людини. Вважається, що, наприклад, великі вуха — ознака спокійного характеру і комунікабельності, а люди з великими очима чутливі і приємні в спілкуванні.

раст2

ТАНЦІ БІЛЯ ВІВТАРЯ: Мудан приносить жертву і виконує ритуальний танець у шаманському центрі в Сеулі

Окремим напрямком у культурі передбачень є шаманізм — традиція з багатовіковою історією, яку в Кореї довгий час цькували. Особливо активно з шаманськими практиками велася боротьба в період військової диктатури 1970-х років. Тоді уряд запустив кілька національних кампаній з закликом не довіряти шаманам, а християнські місіонери старанно їх демонізували.

Тепер же інтерес до ритуалів муданів — як у Кореї називають шаманів — відродився. Однак, якщо в давнину такі ритуали базувалися на страху і забобонах, то тепер перетворилися на барвисті театралізовані дійства з музикою й танцями, ставши елементом національної культури.

Сучасні корейці запрошують муданів проводити обряди благословіння нерухомості і транспорту, через них спілкуються з духами і просять рекомендацій з пунгсу — філософії, схожої на феншуй. Знавець пунгсу може, наприклад, клієнтові, який збирається будувати будинок, порадити, як вдаліше розташувати його відносно річки й гір. Або ж порекомендувати бізнесменові, у якого не йдуть справи, куди варто перенести вхід до офісу, щоб підприємство стало успішним.

Відомо, що принципів пунгсу строго дотримувався засновник компанії Samsung Бйонг Чхуль Лі. Він також вірив у прочитання облич і на всі співбесіди запрошував фахівців із фізіогноміки. І сьогодні таку практику, за деякими даними, продовжують використовувати в багатьох великих корейських компаніях.

"Корейським віщунам добре вдається крокувати в ногу зі змінами інформаційних і комунікаційних технологій, щоб витримувати високу конкуренцію в своєму середовищі", — зазначає Квангсук Ю.

Для кожної категорії клієнтів на ринку послуг ворожіння є своя пропозиція. Наприклад, для молоді, яка надає перевагу простим і недорогим передбаченням, у студентському кварталі столиці Хонде працює безліч ворожільних кафе, де одне питання до ворожки на картах таро коштує 3 тис. вон (близько $2,75). Тоді як у Каннамгу, престижному районі столиці, до послуг заможних клієнтів дорогі ворожільні будинки та саджу-кафе, де година консультації віщуна коштує не менше $50.

Поворожити можна й онлайн. Численні додатки для смартфонів дозволяють користувачам отримувати прогнози на день, запитувати передбачення із фотографії особи або руки.

раст3

ДУХ АЗІЇ: Студентка Дайє Лі з Сеула (на фото в японському національному костюмі) називає відвідування віщунів частиною корейської національної культури

На всі випадки життя

Багато корейців не лише відвідують віщунів, але й самі не проти навчитися заглядати в майбутнє. Так, на лекції, які Шин читає в декількох корейських університетах, щороку записуються близько сотні студентів, які мріють стати майстрами саджу. Послухати публічні виступи майстри приходять також політики, артисти й бізнесмени.

У корейських книжкових магазинах книги про мистецтво передбачення користуються особливим попитом, а самі провидці нерідко стають героями популярних ток-шоу, фільмів і телесеріалів.

Фактично пристрасть до пророцтв регламентує багато сфер корейського життя: майбутні студенти та їхні батьки вирушають до віщуна, щоб прояснити шанси на вступ до бажаного університету. Бізнесмени консультуються про дату, коли краще запускати новий проект, закохані — про свою сумісність перед весіллям, а новоспечені батьки — про найбільш вдале ім'я для дитини. До слова, деякі корейці так серйозно оцінюють роль імені в своїй долі, що готові його змінити. Так, за останні 10 років новими іменами обзавелися 1,5 млн корейців. А деякі настільки вірять у передбачення фізіогномістів, що готові лягти під ніж, аби змінити несприятливу долю. Корейські пластичні хірурги натомість вивчають фізіогноміку, щоб максимально компетентно консультувати таких клієнтів.

Утім, деяка частина жителів країни не поділяє загального захоплення прогнозами. Серед них Еундо Юнг, 49-річний банківський службовець із Сеула. Сам він не відвідує ворожок і жартує над їхніми прогнозами. У той час як його мати, яка навідується до віщунів, абсолютно впевнена, що захоплення її чоловіка риболовлею заважає молодшому братові Юнга вступити до хорошого університету.

А ось студентка Лі, чия мати щороку ходить до досвідченого віщуна, визнає точність його прогнозів. Дівчина згадує, як перед її вступом до коледжу він пообіцяв матері: в найближчі роки дочка проводитиме з нею більше часу. В підсумку Лі вступила до коледжу, де не було гуртожитку, і залишилася жити з родиною.

Ворожки в Кореї виконують роботу психолога або пастиря, відзначають оглядачі. Адже звертатися за допомогою до фахівця у сфері духовного здоров'я в Кореї не прийнято. До того ж більше половини населення країни не релігійні. В підсумку віщун залишається єдиною сторонньою людиною, з якою можна обговорити свої тривоги і порадитися.

Майстер саджу Шин пишається своєю професією і впевнена в тому, що допомагає своїм клієнтам: адже людям властиво мати страх перед невизначеністю майбутнього, саме тому ворожіння популярне не тільки в Кореї.

"Люди ніколи не втратять інтерес [до пророцтв], — посміхається Шин. — Я впевнена, що саджу переживе навіть поява штучного інтелекту".

раст4

НА ПРИЙОМІ У ШАМАНА: За одну годину своєї консультації шамани, яких у Кореї називають муданами, просять не менше $50

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.