Країна

Як черепасі стати тигром

Що треба зробити, щоб українська економіка зростала на 7% в рік 
Це матеріал Електронної версії журналу Новое Время, відкритий для ознайомлення. Щоб прочитати закриті статті – передплатіть.

Що треба зробити, щоб українська економіка зростала не на 2,5% у рік, як зараз, а на відчутні 7%? На питання НВ відповідають сім авторитетних експертів у галузі економіки

 

Іван Верстюк

 

 

К оли в третій декаді березня Державна служба статистики переглянула оцінку зростання української економіки в 2017 році від 2,2% до 2,5%, мало хто зрадів. Настільки незначне зростання для українців залишиться непоміченим: воно не підніме рівня доходів, не створить нових робочих місць і не зробить країну привабливою для інвестицій.

НВ опитав сім визнаних експертів, які багато років займаються макроекономікою і здатні подивитися на економічний розвиток України з боку, щоб вони дали свої рекомендації для більш відчутного зростання ВВП, наприклад, на 7%. Зростання на такому рівні, на думку макроекономістів, значно покращує добробут людей. Позитивні зміни відбуваються у всій країні.

Саме семивідсоткове зростання економіки зробило з Індії та Китаю азіатських тигрів, із чиєю позицією на світових ринках тепер рахуються всі розвинені країни.

НВ публікує рекомендації опитаних фахівців, жоден з яких не засумнівався, що зростання українського ВВП на 7% у рік реальне.

інфографіка
Відновити програму співпраці з МВФ та отримати наступний транш

Джейсон Пеллмар,
глава регіонального представництва Міжнародної фінансової
корпорації в Україні, Білорусі та Молдові

  

 

За останні кілька років в Україні було зроблено набагато більше реформ, ніж за всі 26 років незалежності. Економіка стабілізувалася і почала зростати. Але економічне зростання залишається вразливим. Як перейти на інший рівень і збільшити темпи економічного зростання?

1 Перший і найважливіший крок — відновити програму співпраці з Міжнародним валютним фондом та отримати наступний транш. Отримання траншу від МВФ — як лакмусовий папірець: це означає, що головні реформи йдуть. Це розблокує отримання грошей і від інших міжнародних організацій, допоможе знизити вартість запозичень на зовнішніх ринках.

2 Ще один також важливий напрямок роботи — розширення частки приватного сектора і створення рівних правил гри. Це приватизація: необхідно прозорим шляхом залучати ефективного власника та забезпечити передбачуваність і захист прав інвесторів. Це стосується всього: рейдерства, неефективної української судової системи, валютних обмежень.

3 Як продовження потрібна корпоратизація тих державних компаній, які поки не готові до того, щоб бути приватизованими. Держкомпаніям потрібна ефективність і прозорість. Це і для бюджету добре, і стане ще одним важливим сигналом для інвесторів.

4 Треба знайти системне вирішення проблеми непрацюючих кредитів у банківському секторі. Сьогодні погані кредити складають близько 56%, і це один із найвищих рівнів у світі. Вирішення цієї проблеми має стати одним із кроків у більш масштабній роботі з розширення доступу до фінансування для реального сектора, особливо для невеликих і середніх компаній.

5 Підтримувати підприємництво, продовжувати роботу з відкриття нових ринків та диверсифікації експорту. Експорт залишається драйвером економічного зростання, і треба працювати над тим, щоб збільшувати частку товарів із доданою вартістю.

6 Сьогодні Україна — один зі світових лідерів з експорту агропродукції, але основа експорту — сировинні товари. Потенціал нашої країни в агробізнесі значно більший. Земельна реформа стане фундаментом для реалізації цього потенціалу. Мораторій на продаж землі треба знімати — і чим швидше, тим краще. За оцінками Світового банку, це принесе Україні $15 млрд додаткового доходу на рік, а ВВП країни виросте на 1,5%.

7 Звичайно ж, модернізація інфраструктури — поліпшення транспортного сполучення, тісний зв'язність між різними видами транспорту, вдосконалення логістики. Це допоможе активніше розвивати торгівлю, збільшувати експорт, підтримає розвиток туризму та пов'язаних галузей і просто зробить життя мільйонів людей комфортнішим.

   

Зупиніть рейдерство силовиків, насамперед — Генпрокуратури та СБУ

Андерс Аслунд,
старший науковий співробітник
Атлантичної ради у Вашингтоні

  
  

У  1989 році Україна і Туреччина мали приблизно однаковий показник ВВП на душу населення за паритетом купівельної спроможності. Сьогодні показник Туреччини майже втричі більший. Починаючи з 2010 року, турецька економіка зростала на 7% на  рік, натомість українська торік зросла лише на 2,5%. Україні слід повчитися у Туреччини.

На околицях Стамбула — безліч нових заводів і складів. Багато з них належать іноземцям, що свідчить про динаміку економіки. У Туреччині співвідношення інвестицій до ВВП — 30%, а в Україні — 21%. Турки скаржаться, що іноземні інвестиції становлять лише 4% ВВП, а в Україні цей показник ще менший.

Що відбувається у Туреччині сьогодні? Президентський контроль над судовою системою зростає, але права власності захищені набагато краще, ніж в Україні. Це головна відмінність. Але в України є й причина для оптимізму: її населення набагато краще освічене, ніж Туреччини.

Яким урокам варто повчитися Україні?

1 Зупиніть рейдерство силовиків, насамперед — Генеральної прокуратури та Служби безпеки. Ці органи не повинні мати відділів із розслідування економічних злочинів.

2 Ніхто всерйоз не сприймає українські суди. Призначення низки суддів, які не пройшли тест на добропорядність, до Верховного Суду дискредитували судову реформу. Це треба змінити.

3 Необхідно створити чесний і міцний антикорупційний суд, який працював би разом із Національним антикорупційним бюро.

Починаючи з 2010 року, турецька економіка росла на 7% у рік, натомість українська торік зросла лише на 2,5%

4 Аграрний сектор довго був двигуном економічного зростання України. Щоб підсилити його розвиток, треба обов'язково запустити ринок сільськогосподарської землі.

5 Українська держава досі володіє 3.500 компаній, на яких наживаються корупціонери і які гальмують розвиток вільного ринку. Держкомпанії, що не становлять особливої цінності, повинні бути продані якнайшвидше.

6 Як і в Туреччині, в українській фінансовій системі домінують банки, але цілих 56% банківських активів належать українській державі, а більше 10% — російській. Держбанки необхідно приватизувати, щоб залучити новий приватний капітал у систему.

7 Життєво важливо залучити іноземні інвестиції. Лідером у цьому процесі повинні стати міжнародні фінансові інститути. Вони могли б закласти основи нового середовища для залучення капіталу, надаючи щорічне фінансування на рівні 4-5% ВВП.

  

Ця країна має потенціал для впевненого економічного зростання на 6-7% у рік мінімум

Іван Міклош,
екс-віце-прем'єр Словаччини,
глава Стратегічної групи радників із
підтримки реформ, головний економічний
радник прем'єр-міністра України

  
 

Провівши в Україні більше трьох років, я переконався: ця країна має потенціал для впевненого економічного зростання на 6-7% у рік мінімум. Що потрібно для цього зробити?

1 Найважливіше: це зміна іміджу країни через прискорення реформ у головних сферах, що дозволить залучити набагато більше прямих іноземних інвестицій, ніж сьогодні.

Існують емпіричні свідчення того, що для зростання ВВП на 6-7% країні необхідний рівень інвестицій від 25% ВВП, але краще навіть 30%. Сьогодні рівень інвестицій в Україні становить 15% ВВП. Щоб його збільшити до 25%, потрібно щорічно вливати в економіку на $10 млрд більше.

Перше можливе джерело інвестицій — це державні інвестиції, які зараз в Україні мінімальні — всього 1,5% ВВП. Водночас у країнах Організації економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР) вони в середньому складають 3%. Крім того, держінвестиції в Україні малоефективні. Простору для збільшення цих інвестицій не так багато через напружену ситуацію в сфері державних фінансів, де необхідно скорочувати бюджетний дефіцит.

Друге можливе джерело — кредити банківського сектору. Але інфляція досі досить висока, а права кредиторів захищені погано. До того ж рівень непрацюючих кредитів набагато вищий за бажаний показник. Адже швидко досягти успіхів у залученні банківських кредитних ресурсів в економіку досить складно.

Тому залишається третє, єдине реальне і повноводне джерело — прямі іноземні інвестиції. Залучити їх можна досить швидко.

У 2016-2017 роках приплив прямих іноземних інвестицій становив $1,5 млрд щорічно, що набагато менше, ніж до революції гідності. У 2010-2013 роках цей показник сягав $5,5 млрд на рік.

Необхідно домогтися прогресу в приватизації держкомпаній і провести реформу держпідприємств

3 Найбільша перешкода для інвестицій, зокрема для іноземних — дуже поганий захист прав власності. Це потрібно вирішити.

4 Необхідно домогтися прогресу в приватизації держкомпаній і провести реформу державних підприємств.

5  Не може бути здоровою економіка без відкриття ринку сільськогосподарської землі.

6  Україні варто довести до кінця реформу в енергетичному секторі.

Ще одна обов'язкова умова для набору швидкості економічного зростання — це макростабілізація. Багато що було зроблено в цьому напрямку за останні роки, але необхідно зберегти досягнуте і продовжити реформу.

Економічне зростання — це реформи, реформи — це інвестиції, а інвестиції — це довіра. Україні потрібно стати країною, якій би довіряли іноземні інвестори. Тоді 7% зростання ВВП стане реальністю.

Більше не можна відкладати створення ринку землі

Cергій Гурієв,
головний економіст Європейського банку
реконструкції та розвитку

 

За останні чотири роки українська економіка пройшла великий шлях. Проведено низку реформ, досягнута макроекономічна стабільність, почалося економічне зростання. Проте необхідно зробити ще більше.

Після відсутності реформ протягом більше двох десятиліть проблем накопичилося стільки, що саме перерахування необхідних нововведень може створити відчуття нереалістичності завдань, які стоять перед реформаторами. Важливо виділити пріоритетні напрямки реформ, які потрібно провести негайно і за якими можна розраховувати на відчутні досягнення вже незабаром.

1 Боротьба з корупцією. У цій сфері зроблено багато, але реформи не закінчені. Розслідування НАБУ повинні привести до реальних результатів. Для цього необхідно створити ефективний антикорупційний суд. Це не тільки основне завдання економічної реформи, а й політичне питання. Революція гідності сталася саме тому, що українці вважали неприйнятним рівень корупції за попереднього режиму. Народна підтримка нинішньої влади заснована на її бажанні та здатності перемогти цю корупцію.

2 Необхідна приватизація. Ні у чиновників, експертів або дослідників, ні у підприємців не має жодних сумнівів — українські держпідприємства неефективні (і, природно, корумповані). Їх приватизація, проведена чесно і прозоро, призведе до підвищення ефективності, зростання конкуренції і попиту з боку нових власників на подальші реформи щодо захисту прав власності та боротьби з корупцією.

3 Необхідна реформа держпідприємств і держбанків. Для тих підприємств (і банків), які невдовзі залишаться у власності держави, потрібно створити сучасну систему корпоративного управління. Це дозволить підвищити їх ефективність, збільшить доходи бюджету і допоможе уникнути ситуації, в якій держпідприємства використовують у політичних цілях.

4 Більше не можна відкладати створення ринку землі.

5 Реформа судової системи.

6 Реформа державної служби.

7 Реформа газового ринку.

 

Інвестиції йдуть туди, де безпечно

Олена Белан,
головний економіст інвестиційної компанії
Dragon Capital

 
 

1 Поставити правильну мету і не тішити себе ілюзіями. Україні потрібне не просто швидке економічне зростання, а зростання стабільне. Його можуть дати розвиток технологій, нарощування інвестицій та збільшення продуктивності праці. Інвестиції йдуть туди, де безпечно. Для стратегічних інвесторів критично важливими є стабільність економіки і захист прав власності, а потім уже податкові пільги, ліберальне валютне регулювання та інші популярні "плюшки".

2 Підтримувати макроекономічну стабільність. Українська економіка відштовхнулася від дна, але залишається вразливою до зовнішніх "шоків". Крім того, в найближчі три роки влада має виплатити $16 млрд зовнішнього боргу. Відповідальна бюджетна політика, незалежний центробанк, продовження програми МВФ — необхідний мінімум для макростабільності.

3 Реформа судової системи та правоохоронних органів. Незалежна і справедлива судова система принесе впевненість інвесторам, дозволить розблокувати банківське кредитування і дасть відчуття захищеності громадян.

4 Відкриття ринку землі за найскромнішими розрахунками дозволить залучити кілька мільярдів доларів капіталу на рік, дасть поштовх банківському кредитуванню, збільшення інвестиції в сектор і розвитку виробництв із  вищим ступенем обробки.

5 Збільшення тривалості життя, зниження захворюваності, ефективне використання бюджетних коштів у результаті вже розпочатої реформи медицини — прямий шлях до зростання продуктивності праці. Рекомендація — продовжувати.

6 Реформа освіти не принесе швидкого результату, але зробить українців конкурентоспроможними на світовому ринку праці.

7 Впровадження більшості цих змін залежить від політичної волі керівництва країни, а якість і швидкість імплементації — від реформи самого держапарату, яка була розпочата, але не закінчена.

  

Потрібно не тільки скоротити бюджетні витрати, а й перейти до бездефіцитного бюджету

Гліб Вишлінський,
виконавчий директор Центру
економічної стратегії

 

Для того щоб економіка країни зростала в швидкому темпі, необхідно сконцентрувати зусилля на залученні інвестицій та примноженні людського капіталу.

Ключ до китайських темпів зростання економіки — це ефективна взаємодія держави і бізнесу. Можна буде сказати, що вона ефективна, коли Україна підніметься у рейтингу Doing Business вище 30 місця.

Але для початку потрібно забезпечити кілька критично важливих умов, без яких будь-які зусилля наростити ВВП будуть марними.

1 Макроекономічна стабільність, яку ми спостерігаємо останні два роки, повинна бути підкріплена більш ефективною політикою в державних фінансах. Уже зараз ми бачимо кроки Міністерства фінансів у правильному напрямку. Мова про введення середньострокового бюджетного планування, але цього недостатньо. Потрібно не тільки скоротити бюджетні витрати з нинішніх 44% до 37% ВВП, а й перейти до бездефіцитного бюджету. Потенційно це дозволить Україні щорічно прискорювати економічне зростання на додаткові 1-3 процентних пункти і знизити рівень державного боргу.

2 Необхідно нарешті забезпечити захист власності і мінімізувати ризики для інвесторів.

3 Реформа судової системи. Нинішній системі не довіряють. Разом із відсутністю покарання за корупцію і рекет, недореформовані суди позбавляють Україну інвестицій. Насамперед це стосується малого і середнього бізнесу.

4 Державі слід зробити все можливе, щоб бізнес зручно і комфортно працював на рівних для всіх умовах. Це в жодному разі не означає повну відсутність регулювання.

5 Зниження рівня прямих податків на бізнес.

6 Введення плану BEPS із протидії відтоку капіталу в офшори.

7 Якісна реформа Державної фіскальної служби.

 

Починати розвиток потрібно з відповіді на питання: чого ми прагнемо?

Анатолій Амелін,
директор економічних програм
Українського інституту майбутнього

 

1 Спрощення фіскальної політики. Зниження фіскального тиску на бізнес дасть заміна податку на прибуток податком на виведений капітал. У разі впровадження з 2019 року, за оцінками Українського інституту майбутнього, це дасть щорічно додатковий приріст економіки мінімум на 2%.

2 Завершення судової реформи та реалізація реальної, діючої антикорупційної політики. Це дасть бізнесу більше впевненості в розвитку, стимулюватиме зростання внутрішніх і зовнішніх інвестицій, додасть економіці ще мінімум 2-3% приросту щорічно.

3 Розвивати економіку без інфраструктури неможливо. Українська інфраструктура потребує не стільки модернізації, скільки розвитку сучасних транзитних коридорів, логістичних хабів. Україна може стимулювати прихід приватних інвесторів у дорожнє будівництво, будівництво аеропортів, портів у форматі державно-приватного партнерства, як це зробили Туреччина і Бразилія. Реалізація масштабних проектів стимулюватиме зростання попиту на українські будівельні матеріали і створювати робочі місця. За правильної реалізації такої стратегії ми можемо додати ще 2-3% приросту економіки перші 10 років.

4 Програми, націлені на досягнення енергетичної незалежності від імпорту газу і нафтопродуктів, за перші п'ять років принесуть ще мінімум 1,5% приросту ВВП, адже Україна посідає третє місце в Європі за величиною запасів газу і нафти — більше 200 млн т. Окрім того, ми щороку імпортуємо енергоресурсів на понад $6 млрд.

5 Мільйони українців потребують поліпшення житлових умов, але дорогі кредити ніколи не вирішать цю проблему. Реалізація довгострокових спеціальних програм підтримки житлового будівництва — кредитні, лізингові програми — може не тільки вирішити проблему житла, але і стане потужним драйвером економічного розвитку країни і регіонів. Темпи зростання економіки можуть збільшитися ще на 1,5-2% у рік перші 10 років.

6 Український бізнес міг би розвиватися швидше й ефективніше конкурувати з європейцями, якби був доступ до дешевого фінансування. Кредити дорогі, банкам не довіряють, водночас на руках знаходяться, за різними оцінками, десятки мільярдів непрацюючих доларів. Українці креативні, але українські стартапи чомусь залучають капітал за кордоном, а потім туди й мігрують. Спрощення процедур, поліпшення системи захисту інвесторів також стануть гарними драйверами розвитку економіки. Це не тільки інструмент залучення інвестицій для розвитку бізнесу, а й знаряддя накопичення капіталів на зростаючій економіці.

7 Ну і головне. Будь-який розвиток бізнесу або країни починається з ідеї, цілей, стратегії. Починати розвиток потрібно з відповідей на питання: чого ми прагнемо? Якою має бути Україна, наприклад, у 2030 році, і яке місце їй необхідно посісти на європейській і світовій економічній, соціальній та культурній мапі.