Світ

Міста з майбутнього

НВ називає п'ять міст із технологіями завтрашнього дня

НВ представляє п'ять розумних міст у різних куточках світу, які використовують технології завтрашнього дня вже сьогодні

 

Олексій Бондарев

 

 

Про розумні міста вперше заговорили в 1990-х, коли стало зрозуміло, що проникнення мікроелектроніки в життя пересічних споживачів не обмежиться калькуляторами та комп'ютерами.

Поява лічильників електрики, які віддалено надсилали свідчення на центральну станцію, системи віддаленого управління централізованим опаленням та інші рішення такого типу стали провісниками нових часів.

Уже в 2000-х концепція розумного міста міцно влаштувалася у мізках футурологів. І вона містила в собі не лише розумні системи теплопостачання та інші чудеса електроніки. По-справжньому розумним може вважатися лише місто, в якому все підпорядковано ідеї оптимального використання ресурсів і максимальної зручності для громадян. У розумних містах майбутнього будуть сплетені воєдино як архітектурні, так і промислові та IT-технології, вважають фахівці.

Деякі сучасні міста планети вже наочно демонструють, що це і справді можливо.

НВ обрав п'ять міст, у яких завдяки технологіям завтрашнього дня майбутнє вже настало.

Сінгапур
Сінгапур

У цьому технократичному мегаполісі проживають 5,5 млн осіб. Усі вони насолоджуються плодами державної програми Smart Nation, запущеної в 2014 році. Програма, на яку щорічно витрачається понад $2,4 млрд, передбачає активне використання новітніх інформаційних технологій для поліпшення життя громадян.

Першими етапами втілення програми в життя стали вакуумна система утилізації відходів, а також масове оснащення будинків сенсорними датчиками, які автоматично вимикають освітлення вдень. Це веде до значної економії енергії.

Сінгапур вже вважається столицею світового тренду, який отримав назву інтернет речей. У всьому місті до єдиної мережі підключено величезну кількість найрізноманітніших датчиків, камер і пристроїв.

Наприклад, у квартирах літніх людей встановлено спеціальні датчики руху, які можуть сигналізувати про небезпечну для життя ситуацію. Ця система може викликати швидку допомогу, якщо зафіксує падіння людини.

Розвинена система вуличних камер дозволяє поліції фіксувати всі випадки куріння в недозволеному місці, за яке в Сінгапурі передбачений значний штраф.

Для забезпечення необхідного рівня комунікацій в Сінгапурі діє мережа з пропускною здатністю 1 Гбіт/сек.

Як і в інших розумних містах, у Сінгапурі активно використовують безпілотний транспорт. До кінця 2018 року планується запуск першої в світі масштабної служби безпілотних таксі. Ясна річ, це будуть електромобілі.

Активно розвивається й інший проект, який передбачає безпілотні капсули, що вміщають до 20 чоловік, які пересуватимуться спеціально обладнаними в місті трасами.

Звичайний транспорт у місті поки не заборонений. Але до 2020 року всі водії звичайних транспортних засобів зобов'язані встановити спеціальну навігаційну систему, яка дозволить відстежувати рух їхніх автомобілів у режимі реального часу.

Це дозволить автоматизованій паспортній системі дорожнього контролю оптимально розподіляти транспортні потоки для зниження кількості заторів.

Серед інших футуристичних проектів, які вже реалізують у Сінгапурі, — вертикальні ферми для вирощування продуктів і просунуті заводи, які займаються очищенням стічних вод.

Масдар (ОАЕ)
Масдар (ОАЕ)

Архітектори Масдара знаходять креативні рішення для технологічних комплексів, що використовують альтернативні джерела енергії

Об'єднані Арабські Емірати подають чудовий приклад іншим державам, які володіють великими природними ресурсами. Замість того, щоб безтурботно насолоджуватися прибутком від нафтових фонтанів, що б'ють із-під землі практично в будь-якому місці країни, влада ОАЕ сильно задумалися про екологію.

Вперше про масштабні екологічні проекти заговорили на початку 2000-х, а в 2006 році почалося будівництво першого арабського розумного міста під назвою Масдар (у перекладі з арабської — джерело).

В основі проекту — ідея про місто, в якому були б зведені до мінімуму викиди вуглекислого газу, відходи максимально утилізовані, а енергетичні потреби закриті за допомогою поновлюваних джерел енергії.

Ще на етапі проектування Масдар став героєм незліченних публікацій у науковій і технологічній пресі. Тоді його розглядали як футуристичну примху нафтових шейхів.

Але сьогодні, коли місто дійсно функціонує, скептики змушені замовкнути.

Ще на етапі проектування Масдар став героєм публікацій у науковій пресі

Футуристичне розумне місто Масдар невелике, це передмістя величезного Абу-Дабі. У Масдарі поки що мешкають лише кількасот осіб — переважно це люди, які беруть участь у реалізації проекту. Але за задумом влади населення зросте в десятки разів уже в найближчі роки. За чинним проектом, населення Масдара становитиме від 45 тис. до 50 тис. осіб уже до 2030 року.

Відмінна риса Масдара — споживання тільки екологічно чистих джерел енергії. Використання автомобілів із бензиновими й дизельними двигунами тут заборонено. До того ж не тільки всередині міста. Їм заборонено навіть наближатися до кордонів Масдара ближче, ніж на 3 км.

Увесь транспорт у Масдарі — безпілотний та електричний.

Саме місто спроектовано так, щоб оптимально відповідати природним умовам. Всі вулиці міста розташовано певним чином — з урахуванням положення сонця протягом дня і напрямку, в якому дмуть вітри. Таким чином, на вулицях і в будинках буде прохолодно, що знизить потребу в кондиціонерах, які споживають енергію.

Токіо (Японія)
Токіо (Японія)

Японська столиця завжди була одним із найбільш високотехнологічних міст світу. Крім того, багатьох туристів дивує майже повна відсутність у Токіо хмарочосів. Рішення про відносно низьку забудову в Токіо приймалося з урахуванням частих землетрусів на японських островах і саме собою було досить розумним.

Інші чудеса японської столиці включають у себе офісну будівлю, яка дихає, компанії Sony, в якій не використовуються кондиціонери і яка випаровує вологу, знижуючи температуру в навколишніх кварталах.

Саме в Токіо до Олімпіади 2020 року запущено мережу 5G, завдяки якій планують використовувати розпізнавання осіб для доступу відвідувачів на стадіони і уникнути заторів на дорогах, контролюючи рух автомобілів.

Прообразом змін, які ще нагрянуть у Токіо, можна вважати Фудзісаву. Це дуже молоде містечко в передмісті Токіо. Воно було побудоване 2016 року, і його населення — всього 3 тис. осіб. Вони живуть і працюють у будівлях, які споживають енергію, отриману тільки від сонячного світла. Будинки зведені досить близько один до одного, як це прийнято в Японії, де цінується простір. Але до того ж між будинками залишено відстань близько 1,5 м, щоб забезпечити безперешкодне проникнення сонячного світла у вікна.

Вулиці та пішохідні алеї сконструйовано таким чином, щоб забезпечити постійну циркуляцію прохолодного морського вітру між будинками. Це дозволить економити на кондиціонуванні в спекотне літо.

Завдяки використанню водопроводів спеціальної конструкції жителі міста споживають у середньому на 30% менше води, ніж інші японці. Зокрема, сусіди з інших передмість Токіо.

У місті використовують виключно електричні транспортні засоби — електрокари, велосипеди й самокати.

Вуличне освітлення повністю збудовано на сенсорах, які вмикають ліхтарі, лише коли темніє, а також на датчиках руху. Тобто коли на вулиці порожньо, ліхтарі не працюють. Щойно з'являється пішохід, одразу вмикаються вуличні лампи освітлення.

Завдяки системі акумуляторів місто може існувати повністю автономно протягом трьох днів у разі глобального відключення електрики.

Мілтон-Кінс (Велика Британія)
Мілтон-Кінс (Велика Британія)

В Англії експериментальним майданчиком для розумних міст став Мілтон-Кінс, розташований у графстві Бакінгемшир за 70 км на північний захід від Лондона. Це місто з населенням 190 тис. осіб було засновано 1967 року і відрізняється від інших міст Англії тим, що воно не має історичного ядра, а було збудоване з чистого аркуша.

Завдяки цьому воно має унікальне планування. В його основі — мережа зі швидкісних доріг, прокладених на відстані 1 км одна від одної. А міські будівлі розташовано всередині комірок цієї мережі. Всі перетини мають кругові розв'язки замість традиційних перехресть зі світлофорами. Також через усе місто прокладено пішохідні та велосипедні доріжки, які ніде прямо не перетинаються з автомобільними дорогами (широко використовуються підземні переходи й тунелі).

У центрі Мілтон-Кінса розташований торговий центр понад 4 км завдовжки — його внесено до Книги рекордів Гіннесса як найдовший торговий центр у Європі.

Ще однією визначною пам'яткою міста є критий гірськолижний спуск, який працює цілий рік.

Однак по-справжньому розумним Мілтон-Кінс робить, перш за все, транспорт.

У місті активно використовується повністю автоматизований, тобто безпілотний транспорт. Із 2010 року в Мілтон-Кінсі реалізується експериментальна програма міністерства інновацій та підприємництва Великої Британії.

В рамках цієї програми було розроблено двомісні компактні електрокари, оснащені радарами для уникнення зіткнень на дорозі. Запас ходу цих електрокарів становить 60 км, але в умовах невеликого міста цього більш ніж удосталь.

Також у Мілтон-Кінсі діє проект MK: Smart. Це єдина електронна база даних про функціонування міста, до неї мають доступ усі без винятку мешканці. Зокрема, кожен житель може сам контролювати витрату води та енергії в своєму будинку.

Жителі Мілтон-Кінса жартують, що завдяки цьому в місті скоро не залишиться жодного чиновника. Вони будуть просто не потрібні.

Іньчуань (Китай)
Іньчуань (Китай)

На фестивалі креативної творчості в Іньчуані, де в 2017 році було представлено 8.000 інноваційних проектів, танцювали навіть роботи

Майбутнє вже настало, впевнені жителі Іньчуаня, столиці провінції Нінся. Тут живуть 1,6 млн людей, які завдяки новітнім системам розумного міста позбавлені необхідності користуватися проїзними на громадський транспорт, банківськими картками та навіть готівкою.

У місті повсюдно встановлено ​​систему фейс-контролю. Для ідентифікації користувача йому досить показати системі своє обличчя. Після чого платіжна система автоматично спише суму за необхідну послугу.

Кияни, які їздять у метро, ​​вже знайомі з аналогічною системою. Замість того, щоб стояти в касі за жетоном на проїзд, можна підійти до окремого турнікета з терміналом, прикласти банківську карту і пройти в метро. Гроші за проїзд будуть зняті автоматично.

В Іньчуані така ж система працює у всіх видах транспорту, але водночас не передбачає використання банківської карти. Обличчя жителів міста заздалегідь прив'язуються до призначених для користувача аккаунтів із банківським рахунком.

Чиновники використовують для комунікації з громадянами голограми

Більшість автомобілів марковані за допомогою RFID-міток (технологія бездротового впізнання). Це допомагає відслідковувати стан автомобілів і регулювати дорожній трафік, щоб уникати заторів. Міжнародні експерти відзначають, що таке рішення навряд чи можна застосувати в Європі, де діють закони про захист приватного життя. Але в Китаї з цим простіше.

Локальні магазини продуктів працюють із покупцями через додатки для смартфонів. Люди замовляють їжу онлайн, і її доставляють у спеціальні камери схову з холодильниками, розкиданими у всьому місті. При замовленні покупець вибирає найближчу до дому камеру схову і звідти забирає своє замовлення.

Також повністю автоматизовано систему збирання сміття. Всі сміттєві контейнери обладнано спеціальними датчиками і під'єднано до загальної мережі. Щойно сміттєвий контейнер заповнюється, він подає сигнал у комунальну службу, і його вивозять. Живлення цієї системи здійснюється від сонячних батарей.

Додає футуристичності цьому китайському місту ще один проект. Чиновники з міської влади використовують для комунікацій з громадянами голограми. Вся документація обробляється онлайн.

Китайська влада вирішила стимулювати розвиток технологій розумного міста в невеликих (за китайськими мірками) містах, щоб стимулювати переселення туди жителів із сільських районів країни. Запуск таких програм у Пекіні чи Шанхаї міг би викликати приплив охочих перебратися до цих, без того переповнених мегаполісів, пояснюють чиновники.

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.