Країна

Де працювати добре

Коворкінги, популярний західний формат організації робочого місця, завойовують Україну

Коворкінги, популярний західний формат організації робочого місця, завойовують Україну і стають прихистком не лише для фрілансерів і людей креативних професій, а й для малого і навіть середнього бізнесу

 

Катерина Іванова

 

 

С воє робоче місце у коворкінгу Platforma Юрій Заремба, засновник і CEO технологічного стартапу AxDraft, забронював ще на етапі ремонту приміщення. Підприємця підкупило вдале місцезнаходження майбутнього офісу і гнучкі умови оренди.

Бізнес-центр Leonardo, де розташувалася Platforma, знаходиться у центрі, поруч із Національною оперою, і вважається одним із найпрестижніших у місті. "Потенційних партнерів запросити не соромно", — посміхається Заремба.

Він орендує в Platforma не просто місце в загальному просторі, а окремий кабінет, за який щомісяця платить $1.250 на місяць (35 тис. грн). І хоча цю суму маленькою не назвеш, за підрахунками Заремби, витрати на оренду традиційного офісу були б в декілька разів більшими, так само як і організаційні клопоти, пов'язані, наприклад, із прибиранням або охороною.

"Тут такої проблеми немає: я плачу раз на місяць фіксовану суму, і мене повністю забезпечують усім", — говорить підприємець. До того ж Platforma пропонує йому додаткові бонуси — починаючи від безкоштовними кави та більярду і закінчуючи бізнес-лекціями та курсами англійської мови.

Таким чином, у клієнтів коворкінгу з'являється відчуття, що вони працюють не в стартапі, а у великій компанії з давньою історією, кажуть ті, хто, як і Заремба, обирають тут робоче місце. Також серед його переваг — можливість перебувати в динамічному бізнес-середовищі, сприятливому для ділових зв'язків, спілкування та обміну ідеями.

Підвищений попит на коворкінг в Україні експерти спостерігають вже кілька років, протягом яких їхня кількість збільшилася щонайменше вдесятеро, а мода на роботу в подібних місцях дійшла і до регіонів. Хоча найпопулярніші коворкінги в містах-мільйонниках, особливо у столиці. У Києві їхня кількість підбирається до півсотні.

 

раст1

ТИХА ГАВАНЬ: Арсеній Фінберг працює в коворкінгу, коли йому необхідно зосередитися

Попрацювати в тиші

А рсеній Фінберг, засновник проекту Цікавий Київ, займається столичними екскурсійними програмами, погодинно орендує робоче місце в коворкінгу, коли виникає необхідність зосереджено попрацювати в тиші, що не завжди вдається в його власному офісі. До того ж коворкінг для нього — це місце для ділових зустрічей, альтернатива кафе з тією різницею, що тут завжди знайдеться місце, буде тихо і хороший інтернет.

У HUB 4.0, де любить бувати Фінберг, такі клієнти-одинаки, як він, у 2015 році становили більшість. Зараз левова частка — це компанії, малий і середній бізнес. Їх приваблює сам принцип роботи коворкінгу, який пропонує офіс не як нерухомість, а як сервіс, ціна якого включає все необхідне для функціонування офісу. Вартість одного робочого місця варіюється від 4 тис. до 35 тис. грн — залежно від переліку додаткових послуг та формату розміщення: стіл у загальному просторі, закріплене місце або ж окремий кабінет.

За словами Олесі Матвейчук, директора HUB 4.0, на відміну від класичного офісу, коворкінги володіють ще однією перевагою — це гнучкий простір, де терміни оренди, її обсяг і навіть час роботи диктує клієнт, і це підвищує привабливість формату.

"Навіть якщо погода не найвдаліша, а настрій на нулі, завжди є можливість виправити ситуацію за рахунок вибору коворкінгу з потрібною атмосферою", — говорить письменниця Тамріко Шолі. Вона зізнається, що тут їй добре пишеться.

Для інвесторів коворкінг також є привабливим форматом: у Києві вони окуповуються за 2-2,5 роки залежно від розміру та локації.

Прибуткові оператори прагнуть до того, щоб вартість оренди і членських внесків постійних клієнтів становила 80% прибутку, а решта припадала на додаткові послуги, такі як оренда конференц-залу, проведення заходів, продаж їжі та напоїв, розкриває фінансову кухню коворкінгу Левон Папоян, керівник департаменту в українському офісі міжнародної консалтингової компанії в сфері нерухомості Cushman & Wakefield в Україні.

Крім того, за його словами, прибутковість коворкінг-простору в значній мірі залежить від його площі: чим більша, тим краще. Так, серед невеликих майданчиків, які обслуговують до дев'яти клієнтів, кількість нерентабельних досягає 40%. Натомість у великих операторів, де може розміститися до 200 невеликих компаній або окремих клієнтів, ризик нерентабельності становить не більше 10%.

Прагнення бізнесу економити на оренді додаткових площ збільшило попит на формат коворкінгу в діючих бізнес-центрах. Якщо раніше коворкінги займали невеликі площі і, як правило, розташовувалися або в приміщеннях стріт-ритейлу, або в окремих арт-кварталах або бізнес-центрах класу С, то тепер апетити сегменту зростають. Коворкінги приходять в офісні проекти класів А і В, збільшуючись у розмірах, а також пропонуючи розширений набір послуг — від кімнат для сну до безкоштовних занять йогою.

 

раст2

ВСЕ ВРАХОВАНО: Юрій Заремба вважає коворкінг ідеальним стартовим майданчиком для бізнесменів-початківців, де за фіксовану плату клієнти отримують комплекс офісних послуг

Вау-офіс

П ерший у світі коворкінг відкрився у 2005 році в Сан-Франциско. Через кілька місяців з'явився ще один у Лондоні, в 2007 році подібні офіси прийшли в Берлін. Одразу ж кількість коворкінгів у світі стала збільшуватися — від 1.130 в 2011 році до 13.800 в 2017-му. За той же період кількість користувачів коворкінгу різко зросла — тих, хто користується таким сервісом постійно, вже більше мільйона, і, за прогнозами дослідницької компанії Emergent Research, до 2020 року їх буде 3,8 млн, а в 2022 році — понад 5 млн осіб.

У цій сфері Україна крокує в ногу зі світом, впевнені експерти. За підрахунками Марти Костюк, керівника департаменту компанії Cushman & Wakefield в Україні, торік коворкінги орендували в професійних бізнес-центрах столиці понад 14 тис. кв. м. Це 7% від усіх площ, зданих в оренду за рік.

Чим більше професій йде у фріланс, тим більший інтерес з'являється до коворкінгу.

Водночас змінюється культура оренди офісів. За словами Папояна, сьогодні все більше компаній віддають перевагу формату shared desk, який не закріплює за конкретним співробітником окреме робоче місце. Таким чином, у компанії на 300 осіб може бути 100 робочих місць. Це робиться із метою оптимізації витрат, процесів і повністю відповідає формату коворкінгу.

Поки що ринок таких робочих просторів в Україні перебуває на етапі зростання і далекий від насичення. І експерти прогнозують зростання конкуренції, яка наростатиме з приходом нових великих гравців. Це не за горами: за словами Папояна, цієї весни свій перший центр площею 1 тис. кв. м у столичному ТРЦ Globus відкриє угорська мережа коворкінгу New Work Labs.

Водночас зростання кількості пропозицій для підприємців змусить коворкінги надавати розширену кількість послуг і вигадувати нові способи залучення клієнтів.

"Клієнти шукають альтернативу нудному і буденному, тому в коворкінг завжди має бути вау — щось, що дозволяє перетворити ваш офіс на міні-Діснейленд, — ділиться секретом успішного формату Катерина Горіна, CEO Platforma.— Тільки в такому разі вони згодні прийти і залишатися працювати 24 на 7".

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.