Країна

Покоління Y

В активне життя входять самовпевнені мілленіали, готові звільнитися відразу, як тільки відчують нудьгу
Це матеріал Електронної версії журналу Новое Время, відкритий для ознайомлення. Щоб прочитати закриті статті – передплатіть.

У активне життя входять мілленіали — самовпевнена молодь, яка не рахується із авторитетами, не тримається за робоче місце і звільняється відразу, як тільки відчує нудьгу

 

Катерина Іванова

 

 

Д ля 21-річної Марини Демиденко, студентки Київського національного економічного університету, міжнародна консалтингово-аудиторська компанія EY зі штаб-квартирою в Лондоні — шосте за рахунком місце роботи. Демиденко почала підробляти з 16 років заради надбавки до стипендії і цікавого досвіду. Тоді вона мріяла коли-небудь влаштуватися у велику соціально-відповідальну міжнародну компанію, яка підтримує підприємництво, піклується про навколишнє середовище і дає можливість "динамічно розвиватися".

До EY, який є одним з найбажаніших роботодавців України, юна амбітна українка прийшла без закінченої вищої освіти інтерном і за лічені місяці отримала запрошення в штат на посаду молодшого спеціаліста відділу персоналу.

"Мої плани на найближчі 50+ років — це вчитися, бути проактивною і свідомою людиною", — формулює свої плани Демиденко.

Вона — типовий представник покоління Y, тобто мілленіалов. Так називають тих, хто став активним членом суспільства в третьому тисячолітті. Зазвичай до них відносять тих, хто народився в період між 1981 і 2000 роками. На відміну від покоління X, народженого між 1961 і 1981 роками, з його консервативними цінностями, прагненням до безпеки і дотримання традицій, для Y важливі цінності прогресу — розвиток, успіх, універсалізм.

Вже сьогодні представники покоління Y становлять майже третину світового ринку праці, а до 2025 року їх частка складе близько 75% всього зайнятого населення. Прихід людей нової формації, які кардинально відрізняються від попередників, змушує компанії переглядати підходи до управління персоналом та навіть структури, відзначають експерти.

Наприклад, мілленіали не мислять поняттям "покликання на все життя", вони готові не тільки легко переходити з компанії в компанію, але і кардинально змінювати напрямок своєї діяльності. А це означає, що HR-фахівцям доведеться боротися за кращих співробітників, придумуючи нові види мотивації.

При цьому покоління Y більш вимогливе до своїх роботодавців, підкреслює Марія Текуч, коуч і HR-директор маркетингової компанії Aurora Technologies: для них важливо виконання зобов'язань і домовленостей з боку роботодавця, а також рівень професіоналізму керівника — він повинен бути дійсно експертом в своїй області.

Також "ігрекам" потрібні цікаві, складні завдання — виклики, підкреслює Текуч.

При цьому вони різнобічно розвинені, а часто і більш освічені, ніж їх попередники, креативні, володіють нестандартним мисленням, а тому вміють подивитися під іншим кутом на звичні процеси, не бояться змін і не бачать перешкод.

"Покоління мілленіалів — це пул талантів для роботодавців, який в найближчому майбутньому стане основним кадровим резервом", — констатує Катерина Митрофанова, фахівець з пошуку персоналу міжнародної тютюнової компанії JTI Україна.

фото_1

ДІВЧИНА З ХАРАКТЕРОМ: У співробітниці JTI Злати Сергєєвої — три дипломи і прагнення що б там не було отримувати задоволення від роботи

Люди Y

С вій особистий план реалізації 22-річна Злата Сергєєва написала ще під час навчання в Донецькому національному університеті. Тоді вона отримувала одночасно дві спеціальності: на стаціонарі освоювала професію перекладача, а заочно — фінансиста. Пізніше в Київському національному економічному університеті Сергєєва отримала ще ступінь магістра маркетингу. При цьому вже з 18 років дівчина працювала в донецькому регіональному офісі компанії JTI Україна.

Вибір місця роботи теж був дуже виваженим. Їй не хотілося бути просто мовчазним виконавцем спущених зверху рішень, але мати можливість брати участь у прийнятті важливих рішень, висловлюватися і бути почутою, а головне — хоча б малою мірою, але впливати на хід розвитку компанії.

Сергєєва зізнається, що не буде триматися за місце, якщо виконувана робота перестане приносити їй задоволення. Головне для неї — "горіти своєю справою" і бачити у ній сенс. Адже свобода говорити і робити, бачити сенс і користь, розвиватися і отримувати нові виклики, дотримуючись балансу роботи та особистого життя, — короткий маніфест мілленіала.

Найяскравішою подією розвитку цього покоління став розпад СРСР і становлення України як окремої держави, стверджує Анастасія Овчаренко, старший фахівець з розвитку бренду і рекрутингу компанії Deloitte. Не дивно, що свобода як цінність для таких українців на першому місці.

Стабільність, яка важлива для покоління Х, вже не в пріоритеті для покоління Y
Катерина Митрофанова,
фахівець з пошуку персоналу міжнародної тютюнової компанії JTI Україна

Про те, що мілленіалів складно змусити щось робити — тільки мотивувати, кажуть багато експертів. Номінальний статус людини в компанії для них вже не є аргументом: люди цього покоління не підуть за тим, хто не є для них авторитетом.

Причому для того, щоб заслужити авторитет у їхніх очах, одних тільки глибоких знань своєї справи мало. Потрібно також проявляти повагу до команди, виконувати взяті на себе зобов'язання і просто бути людяним.

В цілому мілленіали погано вписуються в жорстку службову ієрархію, віддаючи перевагу спілкуванню в команді на рівних. Для них важливо не просто мати можливість висловитися, а бути почутими.

Розуміючи це, в українському офісі міжнародної аудиторської компанії Deloitte, де вік 82% співробітників не перевищує 33 років, вже створена OMP Advisory Board. Це орган управління, куди входять працівники різного рівня і допомагають керуючому партнеру приймати рішення по стратегічним завданням компанії.

Крім того, в консервативному Deloitte тепер в будь-який день дозволено носити в офісі джинси — головне, щоб не було зустрічей з клієнтами, — і працювати віддалено, самостійно плануючи робочий день. Адже мілленіали в більшості своїй — прихильники гнучкого графіку роботи і віддають перевагу віддаленій роботі, на відміну від їх попередників.

"Стабільність, яка важлива для покоління Х, вже не в пріоритеті для" ігреків", — говорить Митрофанова з JTI Україна, де кожен десятий співробітник — мілленіал. На її думку, для представників цього покоління особливо цінна атмосфера, культура компанії, особиста зацікавленість і баланс між роботою та особистим життям.

Згідно з дослідженням компанії Deloitte, проведеним в 2016 році в 29 країнах світу, збалансоване співвідношення між роботою та особистим життям —найпереконливіша для мілленіалів причина почати працювати в організації. Так вважають 16,8% респондентів. У трійці причин-лідерів також можливість розвиватися (13%) і працювати віддалено (11%).

Не менш значущим для них стає відповідність цінностей компанії особистим цінностям. А ось питання матеріальної винагороди йде на другий план.

"Я дуже сумніваюся, що змогла б працювати заради грошей, коли по відчуттям я нещаслива на роботі", — зізнається 32-річна Анастасія Черненко, PR-фахівець компанії Deloitte.

фото_2

СХИЛЬНІСТЬ ДО ЗМІНИ МІСЦЬ: Марині Демиденко всього 21 рік, а вона вже працює на своєму шостому за рахунком місці роботи

Змінити світ

П рагнення до свободи накладає відбиток на організованість і старанність — багато мілленіалів мають проблеми з тайм-менеджментом і часто уникають рутинної кропіткої роботи. Цю особливість помітив Іван Примаченко, 27-річний співзасновник освітньої онлайн-платформи Prometheus. Його платформа — це перші українські масові онлайн-курси, слухачами яких стали вже понад 100 тис. осіб. Небажання займатися рутиною Примаченко називає "темною стороною" креативності.

Тут же він зауважує, що "ігреки" виросли зі смартфоном в руках і знаходяться в постійному потоці інформації, а це виробляє поверхневе ставлення до речей: на відміну від покоління X, мілленіали не копають глибоко і тому гірше розбираються в темі.

Інакше, ніж їх попередники, мілленіали сприймають і процес побудови кар'єри. Замість того, щоб дертися по посадових сходах вгору, вони часто вважають за краще горизонтальне переміщення в межах однієї компанії.

Сергєєва, яка починала роботу в JTI в аналітичному відділі, а сьогодні працює в маркетингу, не виключає, що завтра їй будуть цікаві фінанси і сподівається на готовність компанії допомагати їй в розкритті потенціалу.

 

ЖИТИ ЯСКРАВО: Небажання виконувати рутинну роботу
Іван Примаченко називає зворотною стороною креативності

 

У JTI для цього існує навіть спеціальна програма стажування: кожен бажаючий протягом року може спробувати себе в трьох різних департаментах.

"З огляду на специфіку цього покоління, ми намагаємося зацікавити їх", — говорить Митрофанова.

Мілленіалам важливі результати їх роботи: вони хочуть бачити, як вплинули їх дії на прибуток компанії, наскільки високі якість сервісу і рівень задоволеності клієнтів.

За словами Єлизавети Максимець, старшого фахівця з рекрутингу та розвитку бренду роботодавця компанії EY в Україні, зворотний зв'язок, який попереднім поколінням сприймався як "виклик на килим" і часто асоціювався з критикою, для "ігреків" набуває надцінності: він важливий, і не тільки коли допущена помилка. І це, як відзначають експерти, стає ключем мотивації та залучення покоління Y.

Ще одна відмінність "ігреків" від попереднього покоління, яке не можуть не враховувати роботодавці, — їх непохитна впевненість у власних силах і виклики на межі неможливого. Нові проекти і завдання для людей цього типу — як наркотик, без якого їх інтерес швидко згасає.

"Щоразу, коли я розумію, що досягла максимуму, проекти вже не "челленджять" [від англійського challenge — виклик, випробування], і розвиток сповільнюється. Тоді я починаю замислюватися над чимось більш цікавим", — зізнається Черненко.

В цілому робота для мілленіалів перестала бути просто роботою. Для них це, зауважує Текуч, частина життя, яку їм хочеться проживати цікаво, незвично і з користю. А українським роботодавцям — хочеш не хочеш — доведеться підлаштовуватися під мілленіалів, які вже через 5-7 років стануть найбільш представницькою групою на ринку праці.

А конкурувати за кращих з кращих "ігреків" компанії будуть не тільки між собою, але ще й з усім світовим ринком, який пропонує зарплати у валютному еквіваленті. Еміграція, яка з року в рік набирає обертів, більше пов'язана саме з представниками цього покоління.

"Вони будуть шукати відкритих роботодавців, які зможуть оцінити їх сильні сторони", — стверджує Митрофанова.