Бізнес

Мільярдер швидкого приготування

Почавши в Україні зі створення Мівіни, Фам Нят Вионг перетворився на найбагатшу людину В'єтнаму

Почавши в Україні зі створення Мівіни, Фам Нят Вионг перетворився на найбагатшу людину В'єтнаму. Продавши свій бізнес в Харкові, на батьківщині він став королем ринку нерухомості, рітейлу та розваг

 

Галина Корба

 

 

Л юдина, який здатна нагодувати мільйони українців, має відмінні шанси стати мільярдером. Ця сентенція може підійти Петру Порошенку, власнику кондитерського гіганта Roshen, або Юрію Косюку, власнику "курячої імперії" МХП. Але насправді вона стосується в'єтнамця Фам Нят Вионга.

Саме він колись налагодив в Харкові виробництво локшини швидкого приготування під маркою Мівіна і зробив цей продукт мегапопулярним в Україні. Потім вдало продав підприємство, повернувся на батьківщину. І став там справжнісіньким мільярдером, та ще й №1 в списку місцевих багатіїв.

Локшина зайшла

М айже 30 років тому, в розпал перебудови, молодий в'єтнамець Фам Нят Вионг приїхав вчитися до Московського геологорозвідувального інституту. Його батьківщина тоді представляла собою жалюгідне видовище: економіка, яка перебуває під сильним впливом Радянського Союзу, була в занепаді. Сім'я самого Вионгаа ледве зводила кінці з кінцями. Але виняткові успіхи юного в'єтнамця в математиці дозволили йому виграти стипендію на навчання в Москві, і він, не роздумуючи, поїхав.

Повертатися назад після закінчення навчання в 1993 році Вионг не поспішав. Він одружився на інститутській подрузі і перебрався до Харкова. На той час Радянський Союз розвалився, а жителі його колишніх республік зіткнулися з бідністю і справжнім розгулом злочинності. "Українці були дуже бідними і дуже голодними", — згадував Вионг про ті роки в одному з рідкісних інтерв'ю. Заповзятливий в'єтнамець відразу зрозумів, що в його силах не тільки нагодувати бідуючий народ, а й пристойно на цьому заробити.

Щоб відкрити свій перший бізнес — невеликий бюджетний ресторан в'єтнамської кухні — сімейство позичило у родичів і друзів близько $10 тис.

Вони створили унікальний для України продукт
Геннадій Радченко,
екс-директор Nestle

А вже у 1995 році Вионг взяв кредит під 8% в місяць і заснував Техноком — підприємство з виробництва локшини швидкого приготування. Чудо-локшину, яка готувалася за три хвилини, бізнесмен назвав Мівіною. Вона швидко завоювала український ринок, зробивши Вионга доларовим мільйонером.

В результаті в'єтнамцеві вдалося не тільки вибудувати ефективне виробництво з нуля, але і створити бренд, який підкорив багато поколінь українців, каже Геннадій Радченко, колишній директор з корпоративних зв'язків компанії Nestle. Саме ця компанія в 2010 році викупила у в'єтнамця Техноком за $150 млн.

"В'єтнамці створили унікальний для України продукт — дешевий і якісний", — говорить Радченко. Технологію виробництва творці Мівіни, за його словами, привезли з В'єтнаму. І відтоді рецептуру не змінювали. "Вона дійсно класна і дуже проста: локшину смажать на пальмовій олії, а потім сушать, — пояснює представник Nestle.— В результаті вона не окислюється і не потребує канцерогенів".

Комерційна хватка і креативність, проявлені в Україні, зіграли в'єтнамцеві хорошу службу. Продавши бізнес, нетовариський "король" Мівіни не просто збагатився: на виручені гроші він зумів побудувати на батьківщині цілий конгломерат компаній Vingroup, зайнявши найкращі ніші. Уже в 2012 році Вионг став першим мільярдером В'єтнаму і найбагатшою людиною країни. А в кінці 2017-го він тріумфально увірвався в топ-500 найбагатших людей світу, зайнявши 489-е місце в списку Forbes, так як вартість стану 49-річного бізнесмена всього за півроку зросла в два рази, до $4,2 млрд.

фото_1

ДАЛЕКО ЗАЙШОВ: Займаючись Мівіною в Україні, Фам Нят Вионг активно інвестував в різні проекти на батьківщині. У підсумку він став там найбільшим забудовником (на фото — Вионг на тлі одного зі своїх масштабних проектів)

Будівництво століття

П ока Вионг заробляв далеко від дому на голодних українцях, у В'єтнамі відбулися революційні зміни. Усвідомивши згубність економіки, побудованої за радянським зразком, місцева влада провела цілу серію серйозних реформ, які увійшли в історію під назвою Дой Мой. Ці зміни дали потужний поштовх економіці країни. В результаті за 15 років річний дохід на душу населення зріс з $100 до $2,3 тис., Темпи економічного зростання кілька років трималися на рівні 6%, а за підсумками 2017-го В'єтнам став найбільш швидкозростаючою державою Південно-Східної Азії: його ВВП виріс майже на 7%.

У такий благодатний грунт впали перші вкладення Вионга.

У 2000 році він відвідав один з в'єтнамських курортів Нячанг і задумав побудувати на одному з прибережних островів розкішний туристичний комплекс. Так з'явився його перший п'ятизірковий готель Vinpearl Nha Trang на 225 номерів. А за ним — ціла мережа з 18 фешенебельних готелів з приватними віллами, полями для гольфу, аквапарками, сафарі-парками та іншою розважальною інфраструктурою.

Якщо в 2012 році в готелях Vingroup зупинилися 383 тис. туристів, то в 2016-му ця цифра становила понад 1,6 млн. Причому 57% постояльців були іноземними туристами.

Готелі та парки розваг Вионга беруть відмінним сервісом і вражаючим розмахом, говорить Бао Джианг, викладач маркетингу з Хошиміну, який не раз зупинявся в готелях Vingroup. "Ціни тут не з дешевих, — зізнається він.— Але враховуючи якість послуг, це прийнятно".

Незважаючи на те що Vingroup стала лідером в сфері відпочинку і розваг — її частка становить понад 40% ринку, — на батьківщині Вионг асоціюється перш за все з нерухомістю. Через це його часто називають в'єтнамським Дональдом Трампом.

Vingroup реалізує проекти в двох сегментах. Елітною нерухомістю займається компанія Vinhomes, а житло для середнього класу, бізнес-центри і торгові площі зводить Vincity і Vincom. Будують в основному в найбільших містах В'єтнаму — Хошиміні і Ханої.

У портфелі компанії вже кілька десятків проектів, і обсяги будівництва зростають. У 2014-му фірма продала 4,4 тис. квартир і нежитлових об'єктів, а в 2016-му — вже 15 тис. об'єктів загальною вартістю $3,7 млрд.

У наступні п'ять років компанія готова побудувати і продати ще 300 тис. квартир. Ці плани цілком можуть бути реалізовані. У розпорядженні холдингу - 91 тис. кв. км землі під будівництво. І лише на 16 тис. кв. км зараз реалізуються проекти, решта — в резерві. Це в 2,5-4 рази більше, ніж у найближчих конкурентів Vingroup.

"Вони роблять найбільші проекти в країні. Більшість інвесторів призупинили будівництво на час кризи, але тільки не Vingroup", — пояснює в інтерв'ю Forbes Марк Таунсенд, колишній керуючий директор консалтингової компанії в сфері нерухомості CBRE Vietnam.

Основна відмінність Vingroup від конкурентів — масштаб. Якщо компанія будує бізнес-центри — то це хмарочоси, якщо житлові будинки — то цілі квартали з усілякою інфраструктурою та в кращих частинах міста. Причому землю під багато об'єктів Вионг скуповував задешево ще перед переїздом до В'єтнаму, вибираючи найбільш ласі ділянки.

Один з найвідоміших житлових комплексів колишнього власника Мівіни — Vinhomes Riverside: ціле міні-місто з елітних вілл на сході Ханоя загальною площею 183 га. Незважаючи на те, що комплекс розташований всього в 6,5 км від центру міста, місцевість надзвичайно мальовнича — тут вибудована розгалужена система каналів, завдяки якій Vinhomes Riverside називають в'єтнамською Венецією.

Усе і одразу

Л едве досягнувши успіху в одній сфері, Вионг завжди брався за наступну.

У 2014-му він замахнувся на рітейл. А вже до 2017-го на його рахунку виявилися більш тисячі магазинів по всій країні, на які припадає 50-60% усього місцевого ринку. До 2021 року таких магазинів має стати більше 5 тис.

У конгломерат входять універсальні супермаркети Vinmart і Vinmart +, торгові мережі одягу, косметики і товарів для будинку VinDS, магазини електроніки VinPro і навіть платформа для онлайн-торгівлі ADAYROI, на яку інтернет-користувачі у 2016-му заходили майже 50 млн разів.

А ще Vingroup зводить тепер величезні торгово-розважальні центри. У компанії вже 46 таких центрів загальною площею більше 1 млн кв. м. Площа найбільших — Vincom Plaza і Vincom Mega Mall — становить 567 і 395 кв. м відповідно. Це приблизно в три-чотири рази більше, ніж площа найбільшого українського ТРЦ Lavina Mall.

Крім цього, у 2015 році Вионг почав інвестувати в сільське господарство, а в 2017-му заявив, що має намір організувати масштабне виробництво перших в'єтнамських автомобілів — Vinfast. П'ять підприємств під цей проект він побудує в портовому місті Хайфон на площі в 335 га.

У перші два роки Вионг розраховує випускати приблизно 100 тис. електроавтомобілів і електромотоциклів, а до 2025-го обсяги виробництва повинні досягти 500 тис. одиниць на рік. Консультувати новий проект вже взялися Bosch і Siemens. "Наша пристрасть — створити в'єтнамський автомобільний бренд, здатний конкурувати на світовому ринку — говорить Вионг.— Ми хочемо розвинути галузь, здатну дати поштовх іншим галузям".

За даними Vingroup, незважаючи на стрімкий розвиток економіки, проникнення автомобілів серед місцевого населення залишається дуже низьким: машинами володіють кожні 23 в'єтнамці з тисячі. У сусідньому Таїланді ця частка становить 204 автомобіля на 1 тис. населення, а в розвинених країнах — до 400.

Почасти саме слабкою насиченістю в'єтнамського ринку в більшості сфер пояснюється приголомшливий успіх Вионга, який просто зайняв порожні ніші.

Ціни на житло навіть в столиці досі нижче, ніж в інших великих містах в регіоні. Крім того, у В'єтнамі найнижчий відсоток жителів, які володіють власним житлом, — всього 30%. Для порівняння, на Філіппінах цей показник становить 53%, в Таїланді — 70%, а в Сінгапурі — 91%. Це справедливо також і щодо рітейлу: якщо в Сінгапурі на душу населення припадає приблизно 2,5 кв. м торговельних площ, то в Ханої і Хошиміні — всього 0,2 кв. м. У провінції цей показник ще нижчий.

фото_2

ХЛОПЕЦЬ З ОБКЛАДИНКИ: Мільярдер Вионг став героєм одного з випусків в'єтнамського Forbes

Добрі справи

про суть, реалізуючи великі проекти, Фам Нят Вионг вносить свій внесок в розвиток всієї країни, пропонуючи більше можливостей працювати і заробляти", — говорить Джіанг, відзначаючи, що Vingroup — найбільший приватний платник податків в країні. На компанію працюють більше 40 тис. співробітників.

Але сила бізнесу Вионга не тільки в дорогих і масштабних бізнес-проектах, говорить економіст Фам Чи Лан: творець Мівіни досить багато інвестує в немайнові сфери — культуру, освіту, медицину. "У В'єтнамі земля належить всьому народу, — пояснює Економіст.— Тому якщо хтось один використовує її в бізнес-цілях і стає багатим, логічно ставити питання про те, як це відіб'ється на загальному добробуті".

І на ці виклики Вионг відповідає. У 2012-му він заснував компанію Vinmec, яка до кінця минулого року відкрила в країні вісім інноваційних медичних установ на 1200 ліжко-місць — шість повномасштабних госпіталів і дві клініки. Там впроваджують передові технології, в тому числі в сфері лікування онкології і генної інженерії. У найближчі роки Вионг планує відкрити ще дві лікарні та Медичний дослідницький університет.

Крім того, у 2013-му він заснував інноваційну систему дошкільної та середньої шкільної освіти Vinschool, до якої входять 16 установ. У 2016 році тут навчалось 13 тис. дітей.

Згодом такі проекти в медицині та освіті повинні підштовхнути країну до розвитку, впевнені в Vingroup. Більше того, і Vinschool, і Vinmec були оголошені соціальними підприємствами за прикладом американських університетів Єля і Стенфорда, а також передових американських медустанов — клініки Клівленда і клініки Майо. Тобто підприємствами, які будуть направляти свої доходи в повному обсязі на власний розвиток і різні інноваційні проекти, результати яких повинні стати надбанням усього В'єтнаму.

Сам Вионг зізнається, що головна його мрія — допомогти батьківщині повторити успіх "азіатських тигрів", щоб в результаті Ханой і Хошимін перетворилися на світові мегаполіси кшталт Гонконгу і Сінгапуру. "Якщо я зроблю це, то буду щасливий, — каже Вионг.— Хочу залишити щось після себе, адже після смерті гроші тобі не потрібні".

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.