Культура

Гаряча точка

Zeits MOCAA, недавно відкритий в Кейптауні Музей сучасного мистецтва Африки, — спроба створення нового епіцентру світової культури

Zeits MOCAA, недавно відкритий в Кейптауні Музей сучасного мистецтва Африки, став не просто даниною західній моді на потужне мистецтво найспекотнішого континенту, а й спробою створення нового епіцентру світової культури

 

Катерина Богданович,
фото — Віталій Сич

 

 

Ч верть століття назад зерносховище в порту Кейптауна було доверху заповнене кукурудзою: 42 бетонні труби висотою з восьмиповерховий будинок кожна вміщували по 500 т зерна.

Сьогодні колишній елеватор знову заповнений, але не рослинною, а духовною їжею: у будівлі, реконструкцією якого займалося Лондонське архітектурне бюро Томаса Хізервіка, у вересні 2017-го відкрився найбільший на континенті музей сучасного африканського мистецтва.

На кількох поверхах загальною площею 9,5 тис. кв. м розмістилося понад сотні виставкових просторів: тут вже діють постійні та тимчасові експозиції, а у 2018 році відкриється Центр художньої освіти, Інститут костюму, бібліотека та Центр кураторської майстерності. І це не рахуючи  готелю на 28 номерів з видом на знамениту гору Їдальня, що зайняв верхні поверхи (Table Mountain).

фото_1

ПОЧУТТЯ ПРОТЕСТУ: В своїй творчості Кудзанай Чіурай, молодий зімбабвійський художник, піднімає гострі соціальні та політичні питання, як і більшість його колег-співвітчизників

Музей отримав назву Zeitz MOCAA, де перша частина — прізвище німецького підприємця і філантропа Йохана Цайці, який надав у тимчасове користування свою велику колекцію творів африканських художників, друга — абревіатура, Museum of Contemporary Art Africa, Музей сучасного мистецтва Африки.

За перші два місяці з моменту відкриття число відвідувачів перевищило 100 тис. осіб — небагато за мірками найбільших музеїв світу, але недосяжно для більшості африканських музеїв. А преса вже охрестила нову Кейптаунську пам'ятку "африканським Tate Modern", порівнюючи його зі знаменитою лондонською галереєю.

З АФРИКИ ДЛЯ АФРИКИ: Ідея творців музею — показати сучасне мистецтво всіх 54 африканських держав

Бйорн Гельдхоф, арт-директор PinchukArtCentre, який вже побував в Zeitz MOCAA, вважає таке порівняння дещо передчасним, але сам факт відкриття подібного музею називає подією виняткової важливості. "Це перший по-справжньому спеціалізований музей сучасного африканського мистецтва в Південній Африці, — говорить Гельдхоф. — Його поява може змінити сприйняття африканського мистецтва і те, як воно представлене на Заході, а крім того — допомогти розкритися безлічі менш відомих художників континенту".

ЗОЛОТЕ ЗЕРНО: Реконструкція колишнього зерносховища на набережній Кейптауна обійшлася в $39 млн

У той же час фахівці вже кілька років констатують бум африканського мистецтва в світі, особливо в Європі: експерти аукціонних будинків стверджують, що ціни на "африканців" за останнє десятиліття злетіли в п'ять, а в деяких випадках і в десять разів. Та й в самій Африці множаться галереї, відкриваються арт-бієнале і резиденції. А молоді художники, отримавши освіту за кордоном, вже не прагнуть залишитися там, як це було в попередні роки, а повертаються, щоб творити на батьківщині. Адже за роботи їхніх найбільш успішних колег колекціонери вже викладають по кілька мільйонів доларів.

фото_4

ГОЛОС АФРИКИ: Попит на пронизливе африканське мистецтво зростає в усьому світі: наприклад, роботи Кудзаная Чіурі можна знайти в колекціях поп-зірки Елтона Джона і мільярдера Річарда Бренсона

Зерносховище мистецтва

П ричали для буксирів, поромів, яхт і рибальських човнів, а також сотні магазинів, ресторани, нічні клуби, кінотеатри та готелі — так сьогодні виглядає набережна Вікторії і Альфреда в Кейптауні. Гавань, яка була побудована в XIX столітті і процвітала в першій половині XX століття, виявилася майже занедбаною до 1970-х — коли через розвиток авіаперевезень Кейптаунский порт перестав бути головними воротами в ПАР. А наприкінці 1980-х отримала нове життя.

Тут почалася масштабна реконструкція, яка триває донині: одним з її найбільш значущих об'єктів став Zeitz MOCAA.

фото_5

АНАЛІЗУЙ ЦЕ: Серед джерел натхнення художниці з ПАР Марлен Стейн — теорія психоаналізу

Для Томаса Хізервіка, почесного члена Королівського інституту британських архітекторів і автора чаші для Олімпійського вогню Ігор 2012 року в Лондоні, а також Британського павільйону на виставці Експо-2010 в Шанхаї, робота над проектом Zeitz MOCAA стала непересічним завданням.

Він не стільки будував, скільки руйнував. І хоча зовні елеватор зберіг впізнавані обриси, всередині відбулися кардинальні зміни. Причому якщо зазвичай, за словами Хізервіка, архітектори прагнуть зробити привабливим зовнішній вигляд будівлі, а не інтер'єри, то цього разу все було навпаки.

фото_6

З ЯКОГО СМІТТЯ: Кенійський художник Кир Кабіру виготовляє оправи для окулярів з предметів, знайдених на вулицях Найробі, а потім фотографується в них

"Ходіння по виставках — не зовсім типове заняття для місцевих жителів, — каже Хізервік. — Був великий ризик, що люди прийдуть, зроблять фото біля входу і підуть, а потім будуть розповідати, що побували в музеї".

Втім, переконати відвідувачів зайти в будівлю вдалося — сьогодні його відвідують до 3 тис. осіб в день. Почасти це заслуга Хізервіка: створений ним всередині елеватора атріум преса називає об'єктом, вартим уваги, мабуть, не меншої, ніж музейні експозиції.

У популярності Zeitz MOCAA зіграло свою роль і місце розташування: після реконструкції набережна Альфреда і Вікторії стала однією з головних туристичних пам'яток ПАР.

фото_7

ЕПІДЕМІЯ: Серед робіт африканських художників — чимало іронічних, в тому числі ця, що висміює повальне захоплення селфі

Загалом реконструкція елеватора обійшлася керуючій компанії V&A Waterfront в $39 млн. За словами Девіда Гріна, СЕО V&A Waterfront, над будівництвом музею думали ще з кінця нульових. Після декількох років пошуку потенційних партнерів представники V&A Waterfront вийшли на Йохана Цайці, колишнього генерального директора корпорації Puma і великого колекціонера африканського мистецтва: він якраз шукав підходяще місце для розміщення своєї колекції, що налічує понад тисячу творів. У листопаді 2013 року було підписано угоду: Йохан Цайц і Девід Грін з V&A Waterfront стали співголовами опікунської ради музею, а Марк Коетзі, куратор колекції Цайці, був призначений виконавчим директором і головним куратором Zeitz MOCAA.

"Zeitz MOCAA стане платформою, що дозволяє африканцям розповісти свою історію", — пообіцяв тоді Коетзі.

ЇЇ ПРАВО: Серія портретів представниць ЛГБТ-спільноти — частина боротьби за їх права, яку веде фотограф Занеле Мухолі

Епоха пробудження

А фриканські художники давно завоювали багато континентів, в тому числі відомі і в Україні. Так, роботу камерунця Паскаля Мартіна Тану кілька років тому можна було побачити в донецькому арт-центрі Ізоляція: інсталяція під назвою Перетворитися! у вигляді гігантської помади на вершині заводської труби була підірвана у 2015 році бойовиками, що захопили арт-центр.

А вісім керамічних ваз, вручну розписаних ще одним представником Камеруну Бартелемі Тогу (проект Перемогти вірус!), були експоновані минулого року на виставці Крихкий стан в київському PinchukArtCentre поряд з роботами світових зірок першої величини і вищої цінової категорії Ай Вейвеєм і Деміеном Хьорстом.

З ДУМКОЮ ПРО БАТЬКІВЩИНУ: Народжений в Лос-Анджелесі і проживаючий в Нью-Йорку Кьянде Уайлі — один з представників африканської діаспори, чиї роботи також можна побачити в Zeits MOCAA

Навесні минулого року володаркою головної премії міжнародного конкурсу, що проходив в PinchukArtCentrе, стала південноафриканська художниця Діні Сеше Бопапе, тоді як спеціальна премія дісталася кенійці Фібі Босвел. Гельдхоф переконаний, що заслужено: він називає сучасне африканське мистецтво неймовірно яскравим, особливо підкреслюючи його різноманітність.

Приблизно про те ж говорить сьогодні більшість експертів арт-ринку: часи, коли за словами "африканське мистецтво" західні галеристи і колекціонери бачили лише вироби, виконані в народних традиціях, залишилися в далекому минулому. Живопис, графіка, інсталяції, медіаарт та інші твори сучасних художників Африки затребувані і в західному світі і, що не менш важливо, на батьківщині.

Фото_10

ВДОМА КРАЩЕ: 34-річний Аті-Патра Руга може похвалитися персональними виставками в Парижі, Лондоні, Майамі і Нью-Йорку, але жити і працювати віддає перевагу в рідній ПАР

Поки, згідно зі звітом Africa Art Market Report 2016, весь обсяг африканського арт-ринку дорівнює $42,3 млн, що можна порівняти з вартістю однієї роботи когось із європейських зірок першої величини, причому навіть такої, що не входить в топ-50 найдорожчих картин. Разом з тим, позаминулого року в Sotheby's, аукціонному домі з майже 300-річною історією, з'явився новий департамент — сучасного африканського мистецтва. Його перші торги відбулися в травні 2017 року.

Ханна О'Лірі, глава департаменту, назвала нововведення відповіддю на зростання африканського арт-ринку і світового інтересу до нього. "На частку африканських художників зараз припадає менше 0,1% міжнародного арт-ринку, менше десяти з них змогли продати свої роботи за ціною вище $1 млн на аукціоні, і тому можна говорити про величезний потенціал", — зазначила вона.

ПРО ЦЕ: Ранні шлюби — біда Африки, проти якої художник протестує своєю картиною

Причин того, що одні вважають бумом, а інші — пробудженням, О'Лірі називає декілька: музеї прагнуть інтернаціоналізувати свої в основному європейські та американські колекції, а світові колекціонери шукають нових цікавих художників. При цьому африканські економіки ростуть, і на континенті з'являється все більше власних колекціонерів.

Сьогодні приблизно кожен другий покупець творів сучасного африканського мистецтва — африканець, головним чином з ПАР і Нігерії. Також високий попит з боку діаспори у Великій Британії.

фото_12

СВІЖА КРОВ: Сміливе і експресивне мистецтво сучасної Африки зростає в ціні з кожним днем

В результаті, за даними лондонського аукціонного дому Bonhams, на частку якого припадає 20,6% продажів сучасного африканського мистецтва, ціна на відповідні лоти за останні десять років зросла в п'ять разів. А нігерійський аукціонний будинок ArtHouse Contemporary Limited стверджує, що приблизно за той же період ціни злетіли вдесятеро.

В середньому, за даними аукціонних будинків, твори африканських художників сьогодні продаються по $10-60 тис. Один з недавніх рекордів — картина проживаючої в Нідерландах південноафриканської художниці Марлен Дюма Нічна медсестра, продана у 2016 році за $2,5 млн. Для порівняння: найдорожча картина найуспішнішого українського художника Анатолія Криволапа Кінь. Вечір була продана у 2013 році за $186,2 тис.

інфографіка_ВСТАВІТЬ

Тим часом творці Zeitz MOCAA переконані: грунт для їхнього дітища дозрів давно. До слова, колекція Цайці не завжди буде його основною складовою — вона передана музею на 20 років або до кінця життя 54-річного Цайці, якщо той проживе довше зазначеного терміну. Музей за цей час має накопичити власний фонд. І цей процес вже йде повним ходом: наприклад, свої роботи пожертвував Zeitz MOCAA Роджер Баллен, знаменитий фотограф, який народився в Нью-Йорку, але живе в Йоганнесбурзі.

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.