Точка зору. Криза влади

Провалили завдання

Причини нинішньої політичної кризи в Україні зрозуміти нескладно

Гідний уряд і ефективний генпрокурор — умови, які Україні, здавалося б, виконати найпростіше. Але чому президент і парламент вже два місяці не в змозі це зробити?

 

 

Андерс Аслунд,
старший науковий співробітник американського
аналітичного центру Atlantic Council,
автор книги Україна: що пішло не
так і як це виправити

 

Причини нинішньої політичної кризи в Україні зрозуміти нескладно. До неї привели спроби Блоку Петра Порошенка отримати більший контроль над урядом. Криза почалася ще 3 лютого, коли міністр економіки Айварас Абромавичус пішов у відставку на знак протесту проти тиску на нього з боку Ігоря Кононенка, сірого кардинала БПП, і посилилася після провалу голосування за висловлення недовіри уряду Арсенія Яценюка.

Раніше міністри-реформатори Андрій Пивоварський і Олексій Павленко тихо звільнилися, ймовірно, ставши жертвами такого само тиску з боку Кононенко. В результаті в українському уряді залишився лише один сильний реформатор: міністр фінансів Наталія Яресько.

Є дві потенційні причини такого наступу з боку президентського блоку. По-перше, в 2015 році економічна політика уряду виявилася несподівано ефективною. Дефіцит бюджету зменшився з 10,5% від ВВП в 2014 році до 2,3% ВВП в 2015‑му, переважно за рахунок різкого зменшення енергетичних субсидій, які протягом довгого часу отримували кілька великих газових трейдерів. Також вдалося позбутися дефіциту за поточними рахунками, що становив у 2013 році 9% ВВП, і скоротити інфляцію. Українська економіка стабілізувалася і навіть була готова до зростання. Першим позитивним сигналом стало те, що в лютому обсяг промислового виробництва зріс на 7,6% порівняно з лютим 2015‑го. В результаті цих успіхів деяким зацікавленим особам здалося, що реформи не настільки вже й критично необхідні країні.

Друга причина: слабка підтримка з боку українців (згідно з останніми соцопитуваннями) Народного фронту Арсенія Яценюка. Лідери БПП відчули, що можуть посилити контроль над урядом.

Тож політична криза не мала нічого спільного ні з опозицією, ні з урядом, ні з Росією, Заходом або олігархами. Коріння кризи лежало в центрі української влади.

Міжнародні кредитори — не дурні. Вони поставили очевидне питання: чому звільняють найефективніших міністрів? Поки вони так і не отримали задовільної відповіді.

Міжнародний валютний фонд — ключова організація для економічної політики України. МВФ настільки важливий і ефективний, оскільки висуває вузький список вимог, а натомість оперативно надає великі кредити. Авторитет МВФ підкріплюється США і ЄС, бо обидва погоджуються надавати кредити тільки в разі, якщо фонд задоволений тим, як Україна виконує умови. Таким чином, Київ отримає гроші, тільки якщо МВФ дасть добро. США готові надати кредит на суму $1 млрд, а ЄС — на €650 млн, тоді як наступний транш МВФ має досягти $1,7 млрд — в цілому виходить $3,4 млрд.

Якщо ці кредити Україна отримає найближчим часом, її золотовалютні резерви збільшаться до $17 млрд, що є порогом для вимог МВФ щодо лібералізації нинішніх досить жорстких валютних обмежень, що своєю чергою підштовхне економічну політику України до зростання.

Міжнародні кредитори — не дурні

У МВФ є дві ключові вимоги. Перша — бюджет, близький до збалансованого, щоб його можна було профінансувати без додаткової емісії. Друга — обмінний курс не повинен призвести до великого дефіциту на поточних рахунках; цю вимогу голова Нацбанку Валерія Гонтарева повністю задовольнила.

Але фонд озвучував ще дві умови. Він хоче переконатися, що український Кабмін більше зацікавлений у збагаченні народу, ніж у своєму власному. Тому обов'язкова наявність уряду, готового дотримуватися програми, узгодженої з МВФ.

Друга умова пов'язана з попередньою і полягає в тому, що Україна повинна зробити серйозні зусилля зі скорочення корупції, зокрема в Генеральній прокуратурі. Вимоги з боку міжнародних партнерів лише посиляться після оприлюднення так званих панамських документів.

Формування гідного уряду та призначення ефективного генерального прокурора — умови, які Україні, здавалося б, виконати найпростіше. Залишається питання: чому президент і парламент вже два місяці не в змозі це зробити? Враховуючи, що подальше продовження урядової кризи посилює ймовірність дострокових виборів. А тим часом через політичну кризу починається процес знецінення гривні.

Всі матеріали номеру

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.