Культура. Звуки музики

Свобода, рівність, техно

Київ стає одним з нових європейських центрів електронної музики

Київ стає одним з нових європейських центрів електронної музики  про це сурмить західна преса і заявляють діджеї зі світовим ім'ям

Катерина Богданович

На початку 2017 року популярний німецький музичний портал Electronic Beats включив Київ до десятки найкращих напрямків для техно-туристів: у 2017's Top 10 Must-Visit Rave Destinations українська столиця випередила Варшаву, Лісабон і Мехіко.

Київ дійсно останнім часом вважається одним з найбільш привабливих міст Європи для любителів електронної музики, і в цьому плані його все частіше порівнюють з Берліном. Тепер про київські техно-вечірки з першокласними діджеями і численною публікою, що танцює до самозабуття, пише світова преса — від профільних молодіжних видань до таких мастодонтів, як одна з найстаріших газет Великої Британії — авторитетна The Guardian.

"На світовій сцені завжди хочеться чогось новенького, і Київ зараз в самому соку, як полуниця в сезон", — зі знанням справи пояснює славу, що звалилися на українську столицю, Анастасія Топольська, відома як dj Nastia — українка, яка увійшла в минулому році в десятку найкращих діджеїв світу за версією MixMag, найбільшого світового видання про клубну культуру.

Влітку сезон техно в Україні в самому розпалі. Причому на початок липня припав його пік — в Києві майже одночасно пройшли три гучні події, в кожній з яких брали участь справжні зірки жанру і тисячі поціновувачів, вітчизняних і іноземних.

30 червня на Трухановому острові вп'яте стартував фестиваль Острів, який спеціалізується на якісній електронній музиці. В той же день в Україну прилетіли музиканти британського лейбла Metalheadz, в тому числі його засновник, кавалер ордена Британської імперії, легендарний Goldie.

фото-лепшеев

ЙДУТЬ НА ЗВУК:
Слава Лепшеев, засновник Схеми, вважає, що рейв-культура завжди розквітає в складні соціальні та історичні моменти

Зірок драм-н-бейсу привезла студія 22:22 —  частина її команди два роки тому заснувала проект Rhythm Büro, під егідою якого регулярно проводяться техно-вечірки, одні з найкращих в столиці — в цьому впевнені любителі і знавці жанру.

А в ніч з 1 на 2 липня столичний арт-центр Closer відсвяткував день народження одного зі своїх майданчиків — Лісового причалу — разом з діджеями німецького лейбла Perlon.

Closer, Rhythm Büro і Острів — ключові учасники української техно-революції, про яку вже другий рік трублять світові ЗМІ. Але список не був би повним без рейвів Схеми, які також часто згадує західна преса.

"У той час як інші східноєвропейські сцени привертають до себе увагу, привозячи знаменитих діджеїв з-за кордону, такі київські вечірки, як Cхема, збирають сотні людей без міжнародних хедлайнерів —  і це говорить про якість місцевих артистів і про захопленість аудиторії", —  пише Electronic Beats.

Втім, імениті діджеї останнім часом теж не обходять Україну стороною. Серед них —  Юкі Масда, один з найпопулярніших діджеїв Японії, з початку нульових організовує в Токіо відомі на весь світ вечірки Cabaret.

"За минулі три роки я шість разів приїжджав до Києва і один раз до Одеси, —  каже Масда.— Готовий стверджувати, що весь цей час українська техно-культура безперервно зростає в ширину і в глибину".

Тим часом все більше українських діджеїв набирають популярність за кордоном. Топольська перераховує своїх колег, які найбільш яскраво проявилися на світовій сцені —  Vakula, Stanislav Tolkachev, Etapp Kyle. А Віра Логданіді, вона ж dj Vero і співзасновниця Rhythm Büro і студії 22:22 яка теж почала гастролювати за кордоном, додає до списку ще з десяток, в тому числі і саму Топольську.


ЗАСЕЛЕНИЙ ОСТРІВ: Фестиваль Острів - одне з найгучніших техно-подій Києва з широкою рекламною кампанією і дорогими діджеями
ЗАСЕЛЕНИЙ ОСТРІВ: Фестиваль Острів  одна з найгучніших техно-подій Києва з широкою рекламною кампанією і дорогими діджеями


У ритмі танцю

П івніч, вхід на Київську кіностудію імені Олександра Довженка. Тут в цей вечір квартирує Схема   танцпол, який постійно змінює локації. Саме його культовий британський молодіжний журнал iD назвав "місцем з яскравою душею, де ви можете відчувати себе вільним, де молодь може забути про наслідки політичного хаосу".

Під портретом режисера Довженка — група молодих людей, майже підлітки, більшість в спортивному одязі, на багатьох — темні окуляри. Всі рухаються до входу, де пропускають з електронними квитками, поблизу кас для спонтанних відвідувачів порожньо.

Далі, на танцполі, пара сотень людей в мерехтливому жовтогарячому світлі рухаються настільки зосереджено, що це більше схоже не на вечірку, а на флешмоб. "Сирий, жорсткий і гіпнотичний техно-рейв", — так описує Схему iD, і до цього складно щось додати.

Київ зараз в самому соку, як полуниця в сезон
Анастасія Топольська 
(dj Nastia)

Топольська порівнює Схему з кримським фестивалем Казантип, що гримів у 90-ті: "Він прославився тим, що там була повна свобода. Ходи в трусах, без трусів, як завгодно, тільки на пісок не пісяй. На Схемі те ж саме — яким би ти не хотів бути дивним, тебе любитимуть і вітатимуть".

Втім, на відміну від Казантипу, на Схемі немає зухвалих вбрань, сміття під ногами і заворушень. Та й по території бродить з десяток охоронців. На питання, чи завжди тут так спокійно, дехто з них з певним сумом відповідає: так.

До першої години ночі натовп стає щільнішим, о другій публіка продовжує прибувати, а до світанку розігрівається настільки, що дві дівчата танцюють топлес, і їм ніхто не заважає.

Дещо рідше, ніж Схема, — раз на декілька місяців — в різних місцях української столиці збирає поціновувачів електронної музики Rhythm Büro. Частіше за інших — щотижня — запрошує послухати і потанцювати під українських і зарубіжних артистів, які грають техно, мінімал і більш м'який хаус, київський арт-центр Closer.

У Схеми, Rhythm Büro і Closer багато спільного: випадкові люди сюди майже не потрапляють. "Ми вибираємо особливих виконавців, шукаємо неклубні локації і іноді тримаємо точне місце проведення в секреті: відвідувачі дізнаються адресу за день до заходу", — розповідає Логданіді.

Випадкових гостей уникають не тільки заради збереження особливої атмосфери спільноти посвячених. Тема наркотиків постійно спливає в розмовах про київські рейви — підозр у використанні стимуляторів опівнічним танцюристам уникнути нелегко. У грудні 2015 року під час однієї з вечірок в Closer увірвалися півсотні озброєних автоматами поліцейських: обшук і спроба закрити клуб, що послідувала за ним, виявилися незаконними, Closer виграв суд, але з тих пір заходи безпеки значно посилили і зобов'язали охорону оглядати всіх гостей.

"У нас дуже суворий вхід, з 21 року, — говорить про віковий ценз Сергій Яценко, один з засновників арт-центру. — Законодавство дозволяє відвідувати нічні заходи з 18 років, але у 18 ще можна зробити вчинок, про який потім довелося б шкодувати, і ми б не хотіли брати на себе цю відповідальність. Усіх, хто здатен створити проблеми, відсіваються на вході".

фото яценко

КАПІТАН ПРИЧАЛУ:
Сергій Яценко — один з тих, хто заснував арт-центр Closer: першим було побудовано літній майданчик під назвою Лісовий Причал

І все закрутилося

К олись на вулиці Нижньоюрківській, 31 знаходилася тільки Українська стрічкоткацька фабрика. Зараз цю адресу з нею ділять спортклуб Гурман, фотостудія Лофт 31, кілька магазинів, інтернет-радіостанція 20ft Radio, клуби Otel' і Mezzanine, PostPlay Театр і культовий арт-центр Closer.

На його території — літній майданчик у вигляді палуби корабля, арт-галерея, кафе, коворкінг, а танцпол — аскетичний простір для безкомпромісних клаберів — сусідить з магазином дизайнерських меблів і пластинок, в якому є затишні крісла, вази з півоніями і кішка Настя.

Зараз про Closer говорять як про місце, з якого все почалося. Будувати арт-центр на Нижньоюрківській Сергій Яценко з ще кількома товаришами почав в 2013 році.

А ось Схема виникла після другого Майдану: її засновник Слава Лепшеев в 2014-му залишився без роботи і ризикнув створити власний проект.

"Явище почало набирати обертів після революції 2013-2014 років — можливо, молоді таланти відчули дух творчої свободи", — відзначають вплив історичних факторів організатори Острову.

Зіграло свою роль, на їхню думку, і бойкотування російських виконавців, і закон про квоти української музики на радіо.

"Під час кризи скоротилися робочі місця, і з'явилося багато порожніх приміщень, які можна було зняти за копійки: настав час зробити з хобі кар'єру, — розповідає Логданіді. — Також зріс попит на локальну сцену, оскільки запрошувати гостей з гонорарами в валюті стало значно складніше ".


ЗАДАЄ РИТМ: Віра Логданіді в 2011 році стала однією із засновників студії 22:22, а в 2015-му виступила співорганізатором вечірок Rhythm Büro
ЗАДАЄ РИТМ: Віра Логданіді в 2011 році стала однією із засновників студії 22:22 а в 2015-му виступила співорганізатором вечірок Rhythm Büro


З тих пір збільшилася кількість відвідувачів подібних заходів. Якщо на першу Схему прийшли пару сотень чоловік, то зараз андеграундні рейви збирають від 500 до 1.500 учасників. Аудиторія фестивалю електронної музики Стрічка, співорганізаторами якого виступають Топольська і Closer, за чотири роки існування зросла з 1.000 до 3.200 чоловік.

Тим часом множаться нові учасники техно-революції — київсьий простір Plivka і вечірки Osnova, одеський клуб Port, тернопільський фестиваль Гамселить, дніпровський клуб Модуль і вечірки команди Textura у Львові. Однак епіцентром подій все ж таки залишається столиця.

Причому до популярного порівняння Києва з європейською столицею техно Берліном творці Closer, Rhythm Büro і Схеми ставляться скептично: за словами Лепшеева, в п'ятницю і суботу в Києві відбувається не більше вечірок, ніж в Берліні в понеділок або вівторок.

"У Берліні клубна діяльність — це ціла індустрія з великою історією, один із стовпів економіки, — пояснює Логданіді, яка сама не раз виступала в Європі. — А у нас клубне життя не просякнулося грошима. Воно живе, дике, взрощенне пристрастю справжніх фанатів, і ця первородність — наша головна перевага".

Київські рейви відрізняються від європейських тим, що тут менше базікають на танцполі і більше танцюють, а атмосфера дійсно тепліша і чистіша — Берлін якщо і був таким, то в далеких нульових, порівнює Масда.

"Ви не маєте змінюватися, залишайтеся такими ж свіжими і щирими", — радить японський діджей, який в серпні збирається приїхати до Києва всьоме.


ЗОЛОТИЙ ЛЮДИНА: На вечірці британського лейбла Metalheadz в Києві виступив його засновник - діджей, продюсер, музикант і актор Кліффорд Джозеф Прайс, відомий як Goldie
ЗОЛОТА ЛЮДИНА: На вечірці британського лейблу Metalheadz в Києві виступив його засновник  діджей, продюсер, музикант і актор Кліффорд Джозеф Прайс, відомий як Goldie


фото нью-йорк

НЬЮ-ЙОРК-КИЇВ-НЬЮ-ЙОРК: Джонатан Рон (ліворуч) і Ерік Фанг прилетіли в Україну на Острів з США і не пошкодували  фестиваль виявився хорошим навіть за американськими мірками

фото - свято

СВЯТО КОЖНОГО ДНЯ: Вечірки, які почалися в Closer суботньої ночі, можуть тривати і в неділю

фото обкладинка

ЯСКРАВА ПОДІЯ: На початку липня в Києві виступили артисти британського лейблу Metalheadz  їх привезли співорганізатори популярних столичних вечірок Rhythm Büro

Всі матеріали номеру

© 2014-2020, ТОВ «ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «МЕДІА-ДК». Всі права захищені. E-mail редакції: news@nv.ua, відділу реклами: sales@nv.ua
Використання матеріалів сайту можливе за умови дотримання Правил користування сайтомі правил використання матеріалів сайту.

Усі матеріали, які розміщені на цьому сайті із посиланням на агентство "Інтерфакс-Україна", не підлягають подальшому відтворенню та/чи розповсюдженню в будь-якій формі, інакше як з письмового дозволу агентства "Інтерфакс-Україна".


Матеріали, відмічені позначками , , , публікуються на правах реклами.